1 466 läst ·
10 svar
1k läst
10 svar
Glödlampan tillbaka ?
Vi har halogenlampor i hela huset, men ett ställe är glödlampan helt överlägsen all annan belysning - vedförrådet. Den korta tid man är i vedförrådet så vill man ha full belysning direkt + att både armatur och lampa ska vara billig. Har än så länge inte kommit på vad som är bättre än en glödlamp-armatur i vedförrådet.
halogenlampor finns ju i E27 i diverse former och effekter, så egentligen finns det ingen som helst anledning att köpa vanliga E27 glödlampor.
När du inte längre har några vanliga gamla glödlampor kvar så får du köpa de med en halogenlampa i istället. Dom håller längre och drar lite mindre ström för samma ljus. Dom blir därmed aningens mer ekonomiska.Tyresö skrev:Vi har halogenlampor i hela huset, men ett ställe är glödlampan helt överlägsen all annan belysning - vedförrådet. Den korta tid man är i vedförrådet så vill man ha full belysning direkt + att både armatur och lampa ska vara billig. Har än så länge inte kommit på vad som är bättre än en glödlamp-armatur i vedförrådet.
I övrigt har dom exakt de egenskaper du vill ha.
När så småningom LED blir nog bra och billigt är LED det självklara valet, då du vill ha 100% ljus omedelbart. Att ljuset möjligen inte är helt färgriktigt struntar du dessutom i.
Men tillräckligt bra LED är kanske inte riktigt realitet än, i alla fall till rätt pris, så vänta ett eller fyra år, typ.
Mikael_L skrev:När du inte längre har några vanliga gamla glödlampor kvar så får du köpa de med en halogenlampa i istället. Dom håller längre och drar lite mindre ström för samma ljus. Dom blir därmed aningens mer ekonomiska.
När så småningom LED blir nog bra och billigt är LED det självklara valet, då du vill ha 100% ljus omedelbart. Att ljuset möjligen inte är helt färgriktigt struntar du dessutom i.
Men tillräckligt bra LED är kanske inte riktigt realitet än, i alla fall till rätt pris, så vänta ett eller fyra år, typ.
Nu har jag inga glödlampor kvar - dom har hållt i 4 år i vedförrådet. Så när dom här nyinsatta lamorna är trasiga, då ska jag testa halogenvarianten med E-27.
I framtiden kommer det nog inte finnas lösa ljuskällor utan dom är inbyggda i armaturen och av typ LED. I alla fall för allmänbrukslampor. Tror jag i alla fall.
Philips LED-bulb tycker jag är jättebra, gå dessutom att dimma. Inte lika bra som en glödlampa men i alla fall.
Philips LED-bulb tycker jag är jättebra, gå dessutom att dimma. Inte lika bra som en glödlampa men i alla fall.
Du glömmer en BAD aspekt Mikael.... halogen klarar inte tempskillnaderna lika bra som vanliga glödljus....Mikael_L skrev:När du inte längre har några vanliga gamla glödlampor kvar så får du köpa de med en halogenlampa i istället. Dom håller längre och drar lite mindre ström för samma ljus. Dom blir därmed aningens mer ekonomiska.
Det kan räcka med typ 10 gr skillnad så smäller dom av......
Det finns riktigt fina alternativ nu med lågenergi istället för effektkrävande glödtrådsljus..... Det finns även kvicksilverfria...... Visst är det fel att dom har drivit igenom detta med glödljussaluförbud innan alla verkliga alternativ finns... men det måste ju börja någonstans för att det ska bli en ordentlig efterfrågan.... Då blir det fart på galoschen sen...
En annan tänkbar utveckling är att det börjar tillverkas snyggare lysrörsarmaturer som dessutom innehåller elektroniska drivdon som verkligen ser till att lysrören inte flimmrar det minsta...
Det är ju inte bara för att jämna ut lasten mellan faserna som stora lokalers lysrör matas från alla tre faserna, det är också för att minska flimmret...
Det är faktiskt märkligt att bra lysrörsarmaturer är såpass ovanliga. Vad sägs om en flimmerfri uplight för väggmontage som dessutom går att dimma (inom rimliga gränser, och med automagisk kedjekoppling av flera armaturer så övergår de till ett läge där varannan armatur, två tredjedelar av dem os.v... släcks när man vill dimma ner till riktigt svagt ljus, kanske automagi som växlar till LED-lampor vid låga ljusstyrkor)?
Det verkar nästan som om det är nån naturlag att lysrörsarmaturer ska ge nära på lika otrevligt ljus som nakna glödlampor...
P.S. appropå det här så har jag glott på några dokumentärer inspelade i Nordkorea, det verkar som om de inte har glödlampor alls där utan bara kör med 36W-lysrör. I de hem som faktiskt har el indraget så verkar det vara ett naket 36W-rör i taket i varje rum, och så lär det väl vara så att staten bryter strömmen till hela staden när det är läggdags eller nåt, jag har iaf inte sett några lampknappar. Dagens värdelösa vetande förmedlat. D.S.
Det är ju inte bara för att jämna ut lasten mellan faserna som stora lokalers lysrör matas från alla tre faserna, det är också för att minska flimmret...
Det är faktiskt märkligt att bra lysrörsarmaturer är såpass ovanliga. Vad sägs om en flimmerfri uplight för väggmontage som dessutom går att dimma (inom rimliga gränser, och med automagisk kedjekoppling av flera armaturer så övergår de till ett läge där varannan armatur, två tredjedelar av dem os.v... släcks när man vill dimma ner till riktigt svagt ljus, kanske automagi som växlar till LED-lampor vid låga ljusstyrkor)?
Det verkar nästan som om det är nån naturlag att lysrörsarmaturer ska ge nära på lika otrevligt ljus som nakna glödlampor...
P.S. appropå det här så har jag glott på några dokumentärer inspelade i Nordkorea, det verkar som om de inte har glödlampor alls där utan bara kör med 36W-lysrör. I de hem som faktiskt har el indraget så verkar det vara ett naket 36W-rör i taket i varje rum, och så lär det väl vara så att staten bryter strömmen till hela staden när det är läggdags eller nåt, jag har iaf inte sett några lampknappar. Dagens värdelösa vetande förmedlat. D.S.
De halogenlampor som säljs med E27/E14-sockel har vad jag sett dubbla glas, antagligen just för att de inte ska paja av värmeväxlingar så lätt...Milkshaken skrev:
Klicka här för att svara