Göran.W skrev:
Ett standard batteri på 12 volt 7 Ah som används i dom flesta små ups:er kostar 189kr om man inte köper hejdlöst dyra orginal batteri.
Var köper man sådana batterier?

På Biltema t.ex. I min UPS sitter två styck 12V / 12Ah inköpta på just Biltema. Även om de skulle vara slut efter bara ett år så är det ingen stor kostnad att byta dem.

Tack för svar. Jag tänkte dock undvika Biltemas batterier. Det är visserligen deras startbatterier jag har dålig erfarenhet av.

Jag ser att Biltema tar 189:- för 12V/7,2Ah.
Eftersom jag behöver 32 st blir det ganska dyrt, 6048:-
Och när jag lägger ner såpass med pengar vill jag ha hyfsad kvalitet.
Men det är möjligt att dessa batterier är bra?

Vad sjutton ska du med 32 st 7,2 Ah-ackar till?

kjell.com säljer också blybatterier, fast där kostar 7.2Ah 12V 350:-

Jag är rätt säker på att t.ex. elfa också säljer sådana, antagligen också Clas Ohlson...

Förr kunde man köpa begagnade batterier på bilskroten, jag vet inte om man fortfarande kan det...

En bekant såg för några år sen en gubbe "kortslutningsprova" retur-bilbatterier utanför nån butik (tror det var Biltema) och plockade med sig det batteriet som det blev värst gnistor på vid kortslutning... :Dd^_^b:wow:

acrophobic skrev:
Vad sjutton ska du med 32 st 7,2 Ah-ackar till?
Jag skall byta batterier i min 400V-3-fas-UPS framöver.

Ljusbåge skrev:
Jag skall byta batterier i min 400V-3-fas-UPS framöver.
De så stora pjäser jag har sett sitter det större än 7.2Ah batterier i.

snuttjulle skrev:
De så stora pjäser jag har sett sitter det större än 7.2Ah batterier i.
Det är en Fiskars, jag minns inte modell nu, men den ger ca 16kW vill jag minnas.
Men man kan sätta i större batterier.

Det sitter 32 st sådana 7,2Ah-batterier i nu, men en del börjar bli dåliga. De 32 batterierna skall klara 10-15 minuters hård belastning. På den tiden hinner man koppla in ett elverk.

Tyvärr har UPS:en börjat krångla, men jag startar nog en separat tråd om det framöver.

Göran.W
Ljusbåge skrev:
Det är en Fiskars, jag minns inte modell nu, men den ger ca 16kW vill jag minnas.
Men man kan sätta i större batterier.

Det sitter 32 st sådana 7,2Ah-batterier i nu, men en del börjar bli dåliga. De 32 batterierna skall klara 10-15 minuters hård belastning. På den tiden hinner man koppla in ett elverk.

Tyvärr har UPS:en börjat krångla, men jag startar nog en separat tråd om det framöver.
Till en sån ska man nog inte sätta annat är kvalitets batteri för jag misstänker att Feltemas batteri inte håller så jämn kvalite som dyrare gör.

Till en hemma ups duger Feltemas batteri bra.
Skillnaden på Feltemas batteri och ett "riktigt" är att riktigt klarar fler djup urladdningar.
I praktiken har det ingen betydelse för många djup urladdningar blir det inte under livstiden.

32 stycken småbatterier verkar ju dumt. Eller är alla seriekopplade till 384 Volt?

acrophobic skrev:
32 stycken småbatterier verkar ju dumt. Eller är alla seriekopplade till 384 Volt?
Ja, de är seriekopplade till ca 400 volt.
Och avsäkrade med 63 amperes säkringar, 2 st, en på plus- och en på minus-ledningen.:)

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.