Hej!

Har en lite fråga som jag går runt och funderar på, helt utan anledning givetvis:).
Vill bara veta helt enkelt....

Om man skulle dra lite fk i ett VP-rör till ett utomhusuttag, får man då dra fk enda fram
om vp röret går in i bakstycket på det utanpåliggande utomhusuttaget?

Eller måste man dosa av och forsätta med tex. ekk?
Eller "klä" fk med ekk skal.....

Mvh
Melton

Melton skrev:
Om man skulle dra lite fk i ett VP-rör till ett utomhusuttag, får man då dra fk enda fram om vp röret går in i bakstycket på det utanpåliggande utomhusuttaget?
Ja så gissar jag att din behörige elektriker skulle göra... :)

Det bästa är väl att dra en EKK i röret, men oftast dras FK och sedan drar man på ett hölje från en EKK som du skriver.

niklasp85 skrev:
Det bästa är väl att dra en EKK i röret, men oftast dras FK och sedan drar man på ett hölje från en EKK som du skriver.
Men om röret slutar inne i uttaget (som jag tolkade TS) behövs väl inget extra EKK-hölje?

Nej, med förbehållet att uttaget är avsett för det...kapa röret två millimeter utanför väggen, lägg dit tätmedel runt röret och sätt dit uttaget över.

Alfredo skrev:
Men om röret slutar inne i uttaget (som jag tolkade TS) behövs väl inget extra EKK-hölje?
Någon form av slang kan nog vara bra ändå. VU brukar sitta några millememeter från väggen p.g.a fästen och ojämnheter i vägg. Tätningarna borde funka bättre mot ett runt EKK hölje än 3 st FK.

Pga kondens så brukar jag låta rören komma ut 3-5cm under vägguttaget och sen trä på ekk-skal sista biten. Sen täta rörutloppet med silikon längst ut.

R_Strandberg skrev:
Pga kondens så brukar jag låta rören komma ut 3-5cm under vägguttaget och sen trä på ekk-skal sista biten. Sen täta rörutloppet med silikon längst ut.
Det påminner ju lite om att man, egentligen, alltid ska komma in underifrån på Eljo quickrot-produkter. Men att klamra runt ett uttag för att sedan komma in underifrån... eh, det blin't nå.

//Patrik

Tack för alla svar!

Nu vet jag hur man skall göra, bra att veta om någon frågar eller nåt..........:)

Kanske skall tipsa om att alla vägguttag skall föregås jordfelsbrytare. Gäller särskilt utomhusuttag m.m.

Det är väl knappast krav på jfb om det inte var tvång på det när huset byggdes? Är det en äldre anläggning så behövs det inte. Så har jag förstått det iaf.

Men rekomendationen är givetvis jfb.

Vid nyinstallation av ett utomhusuttag är det nog ett krav. Men samtidigt är JFB mycket viktigt i våta miljöer att man inte bör spara in på denna.

Även inne i ett gammalt hus blir det aktuellt om det t.ex monteras ett 230 v uttag i ett badrum eller golvvärme.

elsapeitää skrev:
Det är väl knappast krav på jfb om det inte var tvång på det när huset byggdes? Är det en äldre anläggning så behövs det inte. Så har jag förstått det iaf.

Men rekomendationen är givetvis jfb.
På nya uttag så och framförallt utomhus.
Nya regler nu.

//Patrik

Nya utomhusuttag har haft krav på jordfelsbrytare väldigt länge. och det gäller oavsett om resten av elanläggningen är äldre än kravet. Däremot får man (tror jag) byta ut ett befintligt utomhusuttag utan att installera jfb.

Ska man då montera en jfb som bara går till det nya utomhusuttaget då ?
Så om man monterar två uttag, ett på vardera sidan av huset, så behövs två jfb ?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.