13 441 läst ·
55 svar
13k läst
55 svar
El-abonnemang
Sida 1 av 4
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Hej därute !
Äger 2 st stugor (fritidshus) och dom ligger på var sin fastighet.
Det är i dagsläget 2 abonemang, d.v.s ett till varje stuga och det blir väldigt
dyrt i längden.:S Båda är på 16A matning och kobblade till elskåp på samma stolpe.
Stolpens placering är på min mark.
Nu till min fråga : Tycker ni att Jag skall be elbolaget koppla bort ena mätaren å sedan
koppla på båda på samma eller kan det bli problem för en annan då ??:O
Mycket tacksam för alla svar
MVH / A
Äger 2 st stugor (fritidshus) och dom ligger på var sin fastighet.
Det är i dagsläget 2 abonemang, d.v.s ett till varje stuga och det blir väldigt
dyrt i längden.:S Båda är på 16A matning och kobblade till elskåp på samma stolpe.
Stolpens placering är på min mark.
Nu till min fråga : Tycker ni att Jag skall be elbolaget koppla bort ena mätaren å sedan
koppla på båda på samma eller kan det bli problem för en annan då ??:O
Mycket tacksam för alla svar
Vad har du stugorna till?
Hyr du ut dom?
Fråga elbolaget vad som händer om du har bägge på samma abonemang, och sen i framtiden vill dela på dom igen, om det blir dyra anslutningsavgifter då?
Hyr du ut dom?
Fråga elbolaget vad som händer om du har bägge på samma abonemang, och sen i framtiden vill dela på dom igen, om det blir dyra anslutningsavgifter då?
Nätägaren måste du kontakta i vilket fall som helst, eftersom denne har rätten att överföra el, t.o.m. inom samma fastighet ibland. Kan hända att du måste söka linjekoncession(?) för att överföra el mellan dina olika fastigheter. Beroende på nätägare kan detta bli mer eller mindre krångligt.
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Stugorna är fritidshus för familjen så dom hyrs ej ut.
El-bolaget har ringts upp av mig personligen och han i luren sa att det är "i princip" lagstadgat att man inte kan ha ett abonemang till två olika fastighetsbeteckningar trots att jag äger båda !!
Skall man hårddra det han sade så innebär det ju att man inte ens skulle få dra en skarvsladd över tomtgräns vilket verkar orimligt i mina funderingar.
Jag anser för att det är "våldtäkt" och omoraliskt att tvinga hederliga arbetande människor till fasta avgifter som man inte ens vill ha. Det kan naturligtvis finnas undantag om dom är rimliga ur ett brukarperspektiv.
Vad kan man göra för att komma runt denna dumma byrokrati, ja menar självklart skall elförb. betalas av ovanstående men man vill inte betala till ockrare....
Undrande / A
El-bolaget har ringts upp av mig personligen och han i luren sa att det är "i princip" lagstadgat att man inte kan ha ett abonemang till två olika fastighetsbeteckningar trots att jag äger båda !!
Skall man hårddra det han sade så innebär det ju att man inte ens skulle få dra en skarvsladd över tomtgräns vilket verkar orimligt i mina funderingar.
Jag anser för att det är "våldtäkt" och omoraliskt att tvinga hederliga arbetande människor till fasta avgifter som man inte ens vill ha. Det kan naturligtvis finnas undantag om dom är rimliga ur ett brukarperspektiv.
Vad kan man göra för att komma runt denna dumma byrokrati, ja menar självklart skall elförb. betalas av ovanstående men man vill inte betala till ockrare....
Undrande / A
Säg upp abonnemanget på fastighet B (och frågar dom varför så säg att det har ni för f*n inte med att göra), gräv sedan ner en ny kabel från fastighet A till B och hoppas på att ingen från elbolaget kommer och snokar.
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Ponera att Jag beställer en borttagning av ena abonemanget vilket man har rätt till.
Om man sedan kopplar på den kabeln på inkommande stöm efter mätare till den kvarvarande linan....
är detta olagligt ja menar att kablar efter mätare är min fasta egendom som jag får koppla som det behagar
mig ( naturligtvis fackmässigt gjot). Tänker jag rationellt eller tycker nån annorlunda ??
Om man sedan kopplar på den kabeln på inkommande stöm efter mätare till den kvarvarande linan....
är detta olagligt ja menar att kablar efter mätare är min fasta egendom som jag får koppla som det behagar
mig ( naturligtvis fackmässigt gjot). Tänker jag rationellt eller tycker nån annorlunda ??
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Snokar ?? Har dom rätt till det på min mark, elbolagen verkar "sitta på den vita hästen" i det här landet.
Dom har ju monopol ja vet men den fasta avgift man faktiskt betalar månad efter månad..elnätet måste vara betalt många gånger om....jag vill personligen ha en flexibel relation till min omgivning.
Lutar åt att följa snaggletooth idé... vad riskerar man då ?? Eventuell återkoppling vet jag runt 20 t.sek för att dom skruvar dit en ny mätare på nån halvtimme eller så men sen är det förmodligen 3-4 pappersvändare i kedjan efter.
Tacksam för svar ;-)
Dom har ju monopol ja vet men den fasta avgift man faktiskt betalar månad efter månad..elnätet måste vara betalt många gånger om....jag vill personligen ha en flexibel relation till min omgivning.
Lutar åt att följa snaggletooth idé... vad riskerar man då ?? Eventuell återkoppling vet jag runt 20 t.sek för att dom skruvar dit en ny mätare på nån halvtimme eller så men sen är det förmodligen 3-4 pappersvändare i kedjan efter.
Tacksam för svar ;-)
Det du tänker göra är inte tillåtet precis som snaggletooth nämner, du kan givetvis göra som du vill. Man får inte ens ansluta två bostadshus på samma fastighet under ett abonnemang.
Vill du läsa mer kan du titta på den nya förordning som kom -07 den finns under 2007:215, det har länge rått oklarhet i denna fråga med begrepp som inomgårdsnät, osv men det är nu lite klarare vad som gäller.
Vill du läsa mer kan du titta på den nya förordning som kom -07 den finns under 2007:215, det har länge rått oklarhet i denna fråga med begrepp som inomgårdsnät, osv men det är nu lite klarare vad som gäller.
Dom har rätt att kontrollera vad som händer efter mätaren och dom har rätt att bryta strömmen om din anläggning inte uppfyller gällande krav/normer. Och det är som nätägaren sa i princip så att man måste ha ett separat abonnemang på varje fastighet. Anslutningsavgifterna regleras fom 2010 av Energimarknadsinspektionen som tagit fram rekommendationer om avgiftens storlek och inte av nätbolagen.
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Tackar så mycket för svaren, kollar förordningen och "köttar" vidare i ämnet.
// A
// A
Blev lite nyfiken och läste på Vattenfalls sida, antar att det är liknande regler hos de andra elbolagen
Verkar som om du får koppla in Lantmäteriet och slå ihop dina fastigheter till en för att lösa det på rätt sätt...
Fråga din elektiker om råd annars, han kanske har en bra lösning.
VATTENFALL skrev:Hopslagning av abonnemang
Om du vill slå ihop två eller flera abonnemang i din fastighet anlitar du en elinstallatör som utför och anmäler förändringen till oss. En hopslagning innebär att vi monterar ner elmätaren och förbrukningen går över till en annan elmätare. Hopslagning godkänns bara om det gäller gemensam fastighet med gemensam servisledning för abonnemangen. Uppsägning av den mätare som ska tas bort, kan göras muntligt eller skriftligt.
Det kostar ingenting att säga upp ett abonnemang. Skulle intervallet på det abonnemang som blir kvar behöva höjas, beställer du en offert för att få reda på kostnaden för utökningen.
Din elinstallatör kan anmäla direkt via vår online-tjänst eller skriv du under blanketten som finns att ladda ner till höger.
Verkar som om du får koppla in Lantmäteriet och slå ihop dina fastigheter till en för att lösa det på rätt sätt...
Fråga din elektiker om råd annars, han kanske har en bra lösning.
Dom säger "i princip" kanske innebär att det finns sätt att kringgå detta, inte lätt att komma till rätt person när man ringer till elbolaget, de flesta sitter och bara läser innantill, men prova att ringa lite mer, med lite tur hittar du rätt person som kan lösa det åt dig.Aleksandrov Pushkin skrev:
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Ha reventuellt hittat ett "kryphål" i 2007:215 (se nedan).
12 § Ett internt lågspänningsnät inom området för en jordbruksfastighet får byggas och användas utan nätkoncession.
<A name=P12S2>Innehavaren av en jordbruksfastighet får utan nätkoncession bygga och använda ett internt lågspänningsnät även utanför jordbruksfastigheten om nätet är avsett för driften av jordbruket.
Vad tror ni om detta ? Verkar som om jag har ena stugan som kontor i näringen så har jag rätt
att dra in en lina trots att den har en annan betäckning. stugorna ligger endast 20 m från varandra
men reglering vill jag gärna undvika i det längsta då det är sämre om man skulle få ett infall och sälja den ena fastigheten, då måste det styckas tillbaka och då räcker det inte att kryssa en utgående gräns utan mättekniskk peronal måste ut och till och med rota i rågångar + marker etc.
Detta verkar väl vara den text som kan göra ca 6500 sek extra till något annat göromål.
Hoppfull nyfiken // A
12 § Ett internt lågspänningsnät inom området för en jordbruksfastighet får byggas och användas utan nätkoncession.
<A name=P12S2>Innehavaren av en jordbruksfastighet får utan nätkoncession bygga och använda ett internt lågspänningsnät även utanför jordbruksfastigheten om nätet är avsett för driften av jordbruket.
Vad tror ni om detta ? Verkar som om jag har ena stugan som kontor i näringen så har jag rätt
att dra in en lina trots att den har en annan betäckning. stugorna ligger endast 20 m från varandra
men reglering vill jag gärna undvika i det längsta då det är sämre om man skulle få ett infall och sälja den ena fastigheten, då måste det styckas tillbaka och då räcker det inte att kryssa en utgående gräns utan mättekniskk peronal måste ut och till och med rota i rågångar + marker etc.
Detta verkar väl vara den text som kan göra ca 6500 sek extra till något annat göromål.
Hoppfull nyfiken // A
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Mina fastigheter är taxerade såsom näringsfastigheter. (denna info missades i ett tidigt skede av mig).
Men verkar göra att det kan innebära ett nytt läge i frågan.....någon kanske har varit i samma situation..
Verkar på §12 i 2007:215 som att man kan ha lite mer rättigheter såsom månskensbonde ??
Kan man koppla lite som det passar så länge det anses från min sida så att säga använder elen i näringen..t.e.x skrivbordsbelys för bläddrande i papper i stuga (kontor) B för att kunna deklarera mm.
// AP
Men verkar göra att det kan innebära ett nytt läge i frågan.....någon kanske har varit i samma situation..
Verkar på §12 i 2007:215 som att man kan ha lite mer rättigheter såsom månskensbonde ??
Kan man koppla lite som det passar så länge det anses från min sida så att säga använder elen i näringen..t.e.x skrivbordsbelys för bläddrande i papper i stuga (kontor) B för att kunna deklarera mm.
// AP
Om du skulle vilja sälja då är det bra att inte blanda ihop elabb eftersom du kan få höga anslutningsavgifter när du beställer nytt abb. Elverket kanske anser att transformatorn behöver bytas eftersom grannarna har skaffat värmepumpar m.m.
Redigerat:
Medlem
· uppland
· 29 inlägg
Okay, men om fastigheten finns i the familia så kan man kanske enbart sätta in en elmätare extra om man tex vill hyra ut.
I övrigt........ tolkar Ni det som jag har rätt att koppla in el i stuga/ladugård/hönshus mm på min intillliggande fastighet i enlighet med §12 eftersom den används i det gemensamma skogsbruket ???
Vet någon månne ?
/ A
I övrigt........ tolkar Ni det som jag har rätt att koppla in el i stuga/ladugård/hönshus mm på min intillliggande fastighet i enlighet med §12 eftersom den används i det gemensamma skogsbruket ???
Vet någon månne ?
/ A