El
yxis: ... och om chefen knorrar så tar man firmabilen efter jobbet och gör en långresa (som man ändå skulle ha gjort) och pröjsar instrumentet själv (över disk, dit man långrest) för ungefär så mycket pengar som chefen får pröjsa för bensinen... :cool::P
Bo.Siltberg: Vanligtvis är takdosan "spindeln i nätet", dvs rör utgår därifrån ned till dosor för uttag och strömbrytare. Kortare sträckor kan du givetvis dra en rör horisontellt mellan två apparatdosor på väggen, bara det blir överskådligt. Man bör i efterhand kunna gissa hur rören går. Strömbrytare behöver inte ha ett eget rör - du kan t.ex mata en strömbrytare och ett uttag under
snickarboden: Ja men "blecket" förstås bättre av folk som inte pysslar med el. Därför jag satte det inom citationstecken. /Kent
kilis: Angående färgen, det är inte så att dimmern (det var väl den som var lite gul) suttit uppe ett tag och gulnat av uvstrålning. Har märkt att mina elko-prylar har gulnat ordentligt. En tanke bara...
z4p: ja vi fick utbildningen för T2-pro cert. för typ 3-4 månader sen så det har säkert kommit ut redan. beror på om grossisten har den gamla eller nya i lager:)
Patrik_Hed: Det brukar vara en bild som visar en 11 mm skalad EK också. I alla fall på Eljo Trend. //Patrik
Tyresö: Innerskärgården i Tyresö är rätt kall också - kombinerat med lokalt mycket snöfall varje vinter. Vi hade 22 minus. Skönt att vintern äntligen har kommit.
Enk Projektet: [citat] Bra:) Så skulle alla se ut.. Var på ett dagis för många år sedan där kontaktorerna hade fastnat, pannan koka det så mycket så att brandlarmet startade, när vi kom dit var brandkåren redan där:)
hempularen: Jag tror att trådskaparens fråga är någorlunda genomlyst i dessa 60 inlägg. Jag stänger tråden.
yxis: Nej, jag nämner bara att den nuvarande felkopplingen (enligt min amatörbedömning) troligtvis är farligare än om samma felkoppling gjorts utan jordfelsbrytare. Båda är dock absolut fel.
Bo.Siltberg: Du får ha hur många tändtrådar du vill i samma rör, men samtidigt instämmer jag naturligtvis med Rikard att det ska vara begripligt och överskådligt.
lars_stefan_axelsson: [citat] Fast å andra sidan så har du typiskt gott om reservdelar när säkringen gått sönder (eftersom den gör det varje gång den löser ut) och de är lätta att byta själv. :) När din dvärg gått sönder så är det både krångligare och behörighetskrävande. :)
snaggletooth: Bygga själv t.ex.: https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/assets/datasheets/if640584_e.pdf
lars_stefan_axelsson: [citat] Jag har ingen statistik, men elektronikprylar tenderar inte att gå sönder av underspänning. Spikar däremot (som ofta kommer efter en underspänning) dödar mycket, det är den allmänna meningen. Särskilt om spiken kommer från ett blixtnedslag. :)
yxis: Sett ur ett strikt produktionsekonomiskt synsätt så är det givetvis billigast att bygga hus så att man drar trefasgrupper och delar dem istället för separata enfasgrupper. Det känns dock dumsnålt att göra så...
Ljusbåge: Nej, skyddsjorden är inte glömd. Det kommer att dras med en gul/grön FK hela vägen.
yxis: Om det är en gammal lampa med gammal sockel (ofta av mässing) så kan man höja säkerheten en bra bit om man byter själva sockeln till en modern av plast. Om du inte vill det så är det åtminstone läge att se över hur anslutningarna ser ut inne i sockeln. Om du är osäker, be en elektriker titta på lampan.
yxis: Det jag nog mer skulle oroat mig för är hur transformatorn är avsedd att monteras. Får den sitta sådär under skåpen ovanför bänken? (Jag frågar för att jag är nyfiken, det är inte en retorisk fråga). Mitt intryck av att ha sett en del installationer (som verkar vara "seriöst" utförda) är att den här platsen kanske inte anses vara så värst farlig trots allt. Nakna lysrör med
Rikard Ågren: Då var reläet bytt och porten går utmärkt att stänga med handsändaren. Dock var benen för den växlande kontakten på det nya reläet spegelvända så jag fick förlänga benen för att få ihop det.
snaggletooth: Om du postar i värmeforumet kanske du får mer svar...
Slugge: Lät ju överkomligt. d^_^b Kanske subventioneras lite av deras krafttagsprojektidéer. Få det skriftligt och hugg ner linjen då antar jag!
Elrandhir: [citat] Jo, så är de, jag ska skriva mer när jag haft tid att kolla upp saker och ting bättre, just nu blir det ju bara gissningar ;D
mycke_nu: Det är samma som här sedan 2004 enligt Wikipedia. http://en.wikipedia.org/wiki/Electrical_wiring_in_the_United_Kingdom
hheheh: Tack för svaret. Vet tyvärr inte vilket märke det är på dimmern, inte vi som köpt den. Hittar ingen justerskruv på den heller. Känns som att det saknas dom sista 20 procenten i ljusstyrka och dom behövs ibland.
Troberg: Det går fortfarande att köpa riktiga lampor om man inte vill ha frostat glas. Vill man ha frostat glas så kan man beställa från utlandet, tex Kina.