Jag har en stor, 16-årig tjockTV B&O som jag normalt sett bara har igång på kvällarna. Nu ansluter jag mig till Telia inkl TV och Telia råder mig att använda radiokanalerna på TV'n eftersom vi har dålig radiomottagning just där jag bor. Moderna TV-skärmar drar tydligen mer el än de gamla konventionella men hur är det egentligen med de gamla? För min del kommer det att röra sig om ca 6-8 tim/dagligen (jobbar hemifrån med radion på).

Ola78
Inget svar på elförbrukningen, men kan du inte lyssna på webbradio istället?

TV-avgiften är den största kostnaden hur du än räknar. =) Men kolla på baksidan, där borde det finnas lite data om modellbeteckning, spänning etc. Här ska finnas effektförbrukning också. (W = P x t) Energi (kWh) = effekt(W) x tid(h)
Skulle tro att tv´n drar ca. 300W vilket då är 0.3kWh = ca. 30 öre i timmen om man räknar med kostnaden 1kr/kWh
Priset per kWh är lågt räknat??

Du har alltså Telias TV box via bredband?
Tror den har ljudutgångar, anslut den till din radio/stereo och strunta att slå på din tv när du lyssnar på radio!

Ola78 har helt rätt. Varför lyssna på radion via IPTV, de enstaka rikskanaler som finns.
Du skaffar dig en mediaspelare, internetradio, och får då ett helt annat utbud, även lokala radiokanaler.
Har du dessutom en trådlös router till ditt bredband och en mediaspelare med motsvarande kan du ställa din "internetradio" vart du vill. Har en liten smidig sådan i köket, finns beskrivet i flera trådar hur man kan lösa det.

En gammal tjock-tv drar 60-80 watt vad jag minns. Nya tv drar 120-400 beroende på storlek och teknik LED eller plasma. TV borde väl nog dra ännu mindre om man endast använder det för radiomottagning . Ingen bild borde ge betydligt lägre elförbrukning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.