11 269 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Vilken uppgift har en frihjulsdiod?
Är det någon som vet vilken uppgift har en frihjulsdiod har?
Jag har fått tre alternativ.
Förhindra induktansen att ge negativ spänning?
Förhindra motorn från att ändra rotation?
Förhindra induktansen från att ge positiv spänning?
Jag har fått tre alternativ.
Förhindra induktansen att ge negativ spänning?
Förhindra motorn från att ändra rotation?
Förhindra induktansen från att ge positiv spänning?
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Goddag skoluppgift. 
(Jag har tyvärr ingen aning. Frihjulsdiod är en diod jag aldrig hört talas om ens.)
//Patrik
(Jag har tyvärr ingen aning. Frihjulsdiod är en diod jag aldrig hört talas om ens.)
//Patrik
Den används för att undvika en spänningsspik då strömmen genom något induktivt bryts. Om spänningen som annars erhålls är positiv eller negativ beror på kretsen. Alltså går det att stryka alternativ två, men det krävs mer info för att svara på om det är alternativ ett eller tre.
Erik
Erik
När man kör ström genom en induktiv krets (spole) och sedan plötsligt bryter strömmen fungerar spolen som ett svänghjul och kommer att försöka bibehålla strömmen. Detta leder till att man får en spänningsspik som ökar till något ger med sig (det blir överslag). En frihjulsdiod, som kan vara olika typer av dioder beroende på tillämpning, leder strömmen tillbaka till "andra sidan" av spolen och strömmen kommer gå i en slinga genom spole och diod tills energin är slut. Används t.ex. med reläer för att skydda styrelektronik från den induktiva spolen i reläet eller i pullsbreddsmodulerade kretsar (PWM).
http://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode
http://en.wikipedia.org/wiki/Flyback_diode
Be läraren att han försöker ge uppgiften så att den precis som Avemo säger inte är så dubbeltydig.--- skrev:
Alternativ 2 kan du som sagt stryka och troligtvis även 3, så ser nog läraren på det.
Man brukar ibland säga att dioden skyddar mot back EMK, back EMF osv, det skulle då kunna tolkas som en negativ spänning relativt tillståndet före brytningen som orsakar det man skyddar sig mot.
När spänningen till spolen bryts har spolen(induktansen) den egenheten att
den vill ändra på strömriktningen, den strömmen kortsluter dioden effektivt.
Finns inte dioden där så blir det en kraftig spänningsspik som kan slå sönder
t.ex. transistorn som driver spolen.
Har man möjlighet att kolla med oscilloscop med och utan frihjulsdiod
så ser man hur enormt effektiv dioden är.
Det första alternativet skulle väl vara rätt, förhindra negativ spänning.
den vill ändra på strömriktningen, den strömmen kortsluter dioden effektivt.
Finns inte dioden där så blir det en kraftig spänningsspik som kan slå sönder
t.ex. transistorn som driver spolen.
Har man möjlighet att kolla med oscilloscop med och utan frihjulsdiod
så ser man hur enormt effektiv dioden är.
Det första alternativet skulle väl vara rätt, förhindra negativ spänning.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 048 inlägg
NEJ BR125, strömmen vill fortsätta åt samma håll så det är spänningen som byter polaritet.
Frihjulsdiod används för att leda den energi som jagras i en induktans till något ställe där det används (SMPS) eller bara bränna bort energin som i en reläspole.
Protte
Frihjulsdiod används för att leda den energi som jagras i en induktans till något ställe där det används (SMPS) eller bara bränna bort energin som i en reläspole.
Protte
Jag har bara hört ordet "frijulsdiod" (free wheeling diod) i samband med SMPS och då främst på sekundärsidan parallellt med trafon. I princip matar trafon ström via likriktardioden till en serieinduktans under ena fasen av förloppet medan frijulsdioden matar strömmen under den andra fasen. Sekundärsteget "frijular" då i meningen att trafon inte alls driver ström till sekundärkretsen. Troligen en analogi hämtad från en bilmotor med frijul där motorn är frikopplad från transmissionen i övrigt om den har lägre varvtal än transmissionen (SAAB had visst en sådan modell för länge sedan).
Ordet "flyback" och "snubber" förknippar jag med en diod vars uppgift är att bränna bort överskottsenergi - ofta genom ett effektmotstånd. Snubber förekommer liksom frijulsdiod i SMPS men då på primärsidan för att bränna bort energi som lagrats i läckinduktansen i trafon (främst den induktans som inte är gemensam för primär och sekundär sidan).
För att återgå till svaret på ursprungsfrågan håller jag med om att det behövs mer uppgifter om vad det gäller. Om det är en frekvensreglering av en asynkronmotor som åsyftas så kan det ha stora likheter med fallet SMPS, d.v.s. en diod på sekundärsidan. Om det är negativ eller positiv spänning som "förhindras" beror ju på hur man valt att realisera det. Den förhärskande praxises på vanliga SMPS är att dioden förhindrar negativ spänningsmatning av en sekundärkrets som skapar en positiv spänning i slutänden (allt mätt med trafons sekundärjord som referens). Ingenting hindrar dock en konstruktör att vända på allt och sätta jordpunkten någon annanstans.
Pen
Ordet "flyback" och "snubber" förknippar jag med en diod vars uppgift är att bränna bort överskottsenergi - ofta genom ett effektmotstånd. Snubber förekommer liksom frijulsdiod i SMPS men då på primärsidan för att bränna bort energi som lagrats i läckinduktansen i trafon (främst den induktans som inte är gemensam för primär och sekundär sidan).
För att återgå till svaret på ursprungsfrågan håller jag med om att det behövs mer uppgifter om vad det gäller. Om det är en frekvensreglering av en asynkronmotor som åsyftas så kan det ha stora likheter med fallet SMPS, d.v.s. en diod på sekundärsidan. Om det är negativ eller positiv spänning som "förhindras" beror ju på hur man valt att realisera det. Den förhärskande praxises på vanliga SMPS är att dioden förhindrar negativ spänningsmatning av en sekundärkrets som skapar en positiv spänning i slutänden (allt mätt med trafons sekundärjord som referens). Ingenting hindrar dock en konstruktör att vända på allt och sätta jordpunkten någon annanstans.
Pen
Redigerat:
Klicka här för att svara