El
prototypen: För 13000 så får kabeln ligga kvar, jag har en under lekstugan och sandlådan. Protte
fritidssnickraren: Ni hade rätt, det gick till ringklockan. Så nu är det problemet löst. Tack för hjälpen!
Bo.Siltberg: [citat] Ska man inte kunna titta på vilken som? I den bästa av världar borde skärningspunkten finnas vid samma ström i båda diagrammen, om man nu har ett noggrannt I²t-diagram för diazed som gäller för den spänning det handlar om? Det är ju lite svårt att utläsa i bifogade kurvor pga dvärgens stora onoggrannhet. EtiFuse ritar inte ut I²t-kurvan för lägre strömmar än 1 kA, så
Glufsglufs: Det var ju bra det, tänk på det sen gällande andra grejer du ska sätta in i centralen att kvalliten från nämnda företag inte är 100 jämfört med annat. Fler saker kan vara av undermålig kvallite.
ladspin: Tack för alla tips. Får nog anlita en elektriker (behöver ändå hjälp med annat).
Jef: [citat] Denna kanske: http://www.nexa.se/WDR1Dimmermottagare.htm
hempularen: Handlar seriösa skaer på elbutik.se ibland på elot. har upptäckt att uttag och brytare (Elko RS) är billigare på Jula och CO än på elbutik.se.
Hågge: Här är en tryckknappstrafo http://www.elbutik.se/product.html/switchdim-trafo-for-20m-kabellangd-1-utgang?category_id=1016 som även klarar ledningslängder upp till 20m.
Enk Projektet: Ja det tycker jag räcker, kan inte elektriker fixa någon av dom ska du nog inte släppa in honom...
Bo.Siltberg: Du måste först o främst inspektera och mäta upp ditt uttag för att verifiera att du har en riktig nolla som är ordentligt inkopplad i centralen. Det har du med stor sannolikhet, men det är dumt att chansa. Nollan kanske aldrig har varit använd någonsin och ligger o glappar någonstans. Kolla också att det är korrekt kopplat: [bild] Det ansluter du i dina nya häll enligt det översta
snuttjulle: Bakom har jag aldrig skrivet. Det skrivs många gånger om att det inte är OK att bara klippa bort stickproppar utan att kolla hur det är med CE märkningen. Och för min del gillar jag att själv utan inblandning kunna montera bort karet. Har själv ett uttag inne i skåpet under handfatet gott och väl 60cm från badkarskanten (självklart JFB) säkrat 16A för att kunna klara av att värma
hempularen: Ett råd, gör inga mer tester med spisen innan du fått dit en korrekt koppling. Det är stor risk att spisen blivit förstörd av att inte ha en nolla. men med lite tur så är den fortfarande hel.
hempularen: Och så räcker det mer än väl med diskussionen om behörighet i den här tråden. Det var bra att elmont påpekade att även dragningen av kabel är behörighetskrävande, men sedan räcker det med inlägg om vem som får göra vad.
Farkie: [citat] Å finns det uttag skall det inte kopplas in om det inte finns JFB :rolleyes:
Farkie: Din skenor fungerar alldeles utmärkt om man använder rätt prylar, finns väl en anledning till att man gick ifrån systemet som PST pratar om nån gång på 50 talet ?
elmont: Sockeldosa E 1895848 är för ELKOS apparater och är fjällvit. Det finns även andra fabrikat
Krillew: Känner ni till några Din-skene termostater till överkomliga priser.. Jag hittade här http://www.preisroboter.de/ergebnis19043636.html men det kan vara lättare om man hittar här hemma i svedala.. Jag såg att elfa har https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?item=36-641-33&toc=19537 men kunde vara bra med nån annan variant också... Skulle föredra PT100-givare
PST: Om en central matas från en överliggande är det en undercentral, om inkommande el delas till två centraler finns det ingen undercentral...utan två (huvud)centraler. Undercentraler är heller inte endast ett el-begrepp, apparaturen/utrymmet som via värmeväxlare & plockar ut värme ur fjärrvärmenätet benämns ju också "undercentral".
orparn: Får väl också erkänna att man gjort det många gånger fast det var nog mest på 80-talet när man gled runt i sådana bilar som Saab 99, Volvo PV, Amazon, 144, 244 m.fl. :blushing: Men jag har aldrig råkat ut för några problem med det men på gamla tiders bilar var nog springor och gummilister mer förlåtande :rolleyes:
grusgång: Tjena! Håller på att sätta nytt innertak i badrummet, har monter 6 st plastbuttar som spottarna ska sitta i. Men nu när jag nästan är klar med taket så upptäcker jag att jag har glömt att sätta dit den där svarta gummilisten som ska sitta runt burkens fläns :blushing:. Vad kan hända nu då ?
yxis: [citat] Det där låter som en rätt trolig teori. Risken för att lekman hittar ett uttag där det förekommer både gulgrön och helgul och/eller helgrön lär väl ha ökat rejält när man började skyddsjorda allt om man inte samtidigt hade förbjudit helgul och helgrön. (Exempel: jordade lamputtag, men det är väl inte heller helt ovanligt att man kopplar vanliga schuko-uttag över
hempularen: De här hårklyverierna om ansvarsfördelningen har vi spaltkilometer av i forumet. jag stänger nu. Vi får acceptera att OM en installation gjorts olagligen av hempulare eller hantverkare utan behörighet, då blir den inte mer laglig för att en elektriker tittar till den, däremot så kan det kanske rädda liv.
Åspel: Finns säkert många varianter. Denna består bara av en kontaktor som bryter, vilket gör att man kan koppla in den på i princip vad som helst. Men den bryter alla 3 faser.
nsiak: 179kWh är inte det samma som 179kW på ett år. kWh är energi, kW är effekt. Betalar du 1kr per kWh kommer ditt kylskåp kosta dig 179kr på ett år. Men det blir ofta något mer pga fler öppningar, mer nedkylning av varor som räkans ut vid energiklassningen.
Enk Projektet: Funderar på att använda EGX 300 för att på koll på elförbrukningen. Någon som använt denna och kan förklara för och nackdelar. Tack på förhand