I Göteborg finns/fanns det mycket enfasmatade lägenheter i miljonprogrammet.

Glufsglufs skrev:
Vänta här nu....nu har jag visserligen bara jobbat med elinstallationer lokalt (Uppland/Västmanland) sen jag gick ut skolan -93 och med anläggningar från tidigt 1900-tal fram till nyproduktion och jag kan inte påminna mig om att det varit några dragningar med 3X10A 1,5mm utan nolla om det inte varit någon hempulare eller så framme, kanske något undantagsfall med någon sommarstuga men då snackar vi promille till antal.
Jag böjer mig direkt för din erfarenhet. :blushing: Jag är inte elektriker till yrket och kommer därför inte i kontakt med så många installationer att det är värt att tala om. Däremot har jag faktiskt stött på det ett par gånger, bland annat i huset jag växte upp i, och antog att det var vanligt. En gång i tiden sedan jobbade jag på en elfirma och minns att installationer med 10A utan nolla gav folk problem när de skulle byta till ny spis. Men det kan mycket väl ha varit en lokal specialitet ute i österåker.

HenrikHuslöse skrev:
Jag böjer mig direkt för din erfarenhet. :blushing: Jag är inte elektriker till yrket och kommer därför inte i kontakt med så många installationer att det är värt att tala om. Däremot har jag faktiskt stött på det ett par gånger, bland annat i huset jag växte upp i, och antog att det var vanligt. En gång i tiden sedan jobbade jag på en elfirma och minns att installationer med 10A utan nolla gav folk problem när de skulle byta till ny spis. Men det kan mycket väl ha varit en lokal specialitet ute i österåker.
Troligen var det en snåljop till lokal elektriker som grejade med dom sakerna för som du säger, det är inte vanligt, inte i "vårat" område i alla fall och jag har svårt att tänka mig att det har varit ett "system" i andra delar av landet. Inom andra saker kan det förekomma lokala avvikelser från förr, tex hur en trappbrytare ska kopplas, vit eller svart som fas osv osv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.