...och känner mig förvirrad. I min enfald antog jag att kontakt skulle finnas med och att det endast skulle vara att plugga in den i väggen, och klart. Anledningen till att jag tar upp utrymme i forumet är att det inte var så...
Jag har bifogat en del bilder som jag hoppas ger ljus i mitt mörker. Problemet är att det är fem kablar till den gamla hällen, varav två svarta, och endast fyra kablar till den nya hällen, varav en svart. Hällen är en Husqvarna.
Å ena sidan känns det som om man skulle vilja ringa en elektriker, men å andra sidan så vet jag att när man hänger över elektrikerns axel så kommer tankarna; "Scheiße, var det inte svårare än så...".
Tacksam för svar.
Jag har bifogat en del bilder som jag hoppas ger ljus i mitt mörker. Problemet är att det är fem kablar till den gamla hällen, varav två svarta, och endast fyra kablar till den nya hällen, varav en svart. Hällen är en Husqvarna.
Å ena sidan känns det som om man skulle vilja ringa en elektriker, men å andra sidan så vet jag att när man hänger över elektrikerns axel så kommer tankarna; "Scheiße, var det inte svårare än så...".
Tacksam för svar.
Skillnaden är att den gamla spisen ville ha tre faser medan den nya nöjer sig med två. Skall du vara helt säker så måste du verifiera att blå verkligen är nolla på kabeln från nya spisen. Antingen öppna där den går in eller se om det står i någon dokumentation av spisen. När du vet att blå är nolla så kopplar du samma färg till samma pinne i den gamla kontakten. Ett av de tre fasstiften förblir oanslutet.
Erik
Erik
Välkommen till forumet.
Du behöver mer av den svarta strömmen.
Nej skämt åsido så ska du nog ringa en elektriker. Dels för att det ska vara en behörig som installerar hällen, men mest för att du inte verkar förstå att läsa kopplingsschemat och varför det är olika färger på kablarna. Då är dte lätt hänt att du gör dig själv och dina kära olycklig.
Du behöver mer av den svarta strömmen.
Om du är helt säker på att nollan (den blåa) till gamla spishällen verkligen fungerar så är det ungefär bara att koppla som den gamla hällen var kopplad, fast hoppa över en av faserna.
Du ska alltså koppla gulgrön respektive blå på samma sätt som den gamla hällen.
Den svarta och den bruna kan du välja själv vilka två av de tre faspinnarna du kopplar till.
Det kommer i princip att fungera oavsett vilken av de tre faspinnarna du lämnar tom, men om du inte har riktigt rejält tilltagna huvudsäkringar i förhållande till hela huset/lägenhetens storlek så är det en bra idé att lämna den hårdast belastade fasen tom. Om du inte har något mätinstrument och inte heller vet hur du räknar ut hur belastningen på faserna ser ut så kan du prova på valfritt sätt och ifall en huvudsäkring envisas med att gå sönder då du kör många grejer samtidigt så kan du helt enkelt prova att växla till att lämna en annan tom.
Låt alltså den svarta och bruna ledaren vara såpass långa att de når att kopplas till valfria av de tre fas-stiften, ifall du behöver ändra...
Tänk på att den gulgröna ska alltid vara längst, så att ifall dragavlastningen pajar så ska den gå av sist.
Ja, och så den klassiska en-gång-per-tråd-pekpinnen att det krävs behörig elektriker för att göra jobbet...
P.S. det var en lustig märkning på hällen, i Norge måste man ha exakt 230V medan i t.ex. Sverige så går det bra med mellan 220 och 240 V
Du ska alltså koppla gulgrön respektive blå på samma sätt som den gamla hällen.
Den svarta och den bruna kan du välja själv vilka två av de tre faspinnarna du kopplar till.
Det kommer i princip att fungera oavsett vilken av de tre faspinnarna du lämnar tom, men om du inte har riktigt rejält tilltagna huvudsäkringar i förhållande till hela huset/lägenhetens storlek så är det en bra idé att lämna den hårdast belastade fasen tom. Om du inte har något mätinstrument och inte heller vet hur du räknar ut hur belastningen på faserna ser ut så kan du prova på valfritt sätt och ifall en huvudsäkring envisas med att gå sönder då du kör många grejer samtidigt så kan du helt enkelt prova att växla till att lämna en annan tom.
Låt alltså den svarta och bruna ledaren vara såpass långa att de når att kopplas till valfria av de tre fas-stiften, ifall du behöver ändra...
Tänk på att den gulgröna ska alltid vara längst, så att ifall dragavlastningen pajar så ska den gå av sist.
Ja, och så den klassiska en-gång-per-tråd-pekpinnen att det krävs behörig elektriker för att göra jobbet...
P.S. det var en lustig märkning på hällen, i Norge måste man ha exakt 230V medan i t.ex. Sverige så går det bra med mellan 220 och 240 V
Är det fast ansluten utrustning om det är perilexkontakt? Eller blir det fast för att hällen är fastskruvad? Hur som helst, då den gamla spisen är märkt 230V kan man anta att nollan finns och fungerar.
Erik
Erik
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Något som har stickkontakt är aldrig fast anslutet.
//Patrik
//Patrik
Den gamla hällen har också 230V elementspänning så det ska inte vara något problem, enda är väl att den nya hällen inte fördelar ut lasten på alla 3 faserna.
Lämna en av faserna i perilexkontakten oansluten, huvudsaken är att nollan och jorden hamnar på rätt platser.
Lämna en av faserna i perilexkontakten oansluten, huvudsaken är att nollan och jorden hamnar på rätt platser.
Jag fick kanske nån slags återfall till den tiden då man inte fick koppla trefas över huvud taget utan behörighet, sorry...
P.S. jag missade också att kolla tillräckligt noga på alla bilderna. På dem ser man ju som redan nämnts att den gamla spisen har 230V elementspänning.
Med andra ord är det bara att koppla, man behöver inte kolla om nolla finns, åtminstone inte om gamla hällen faktiskt fungerade som den skulle...
P.S. jag missade också att kolla tillräckligt noga på alla bilderna. På dem ser man ju som redan nämnts att den gamla spisen har 230V elementspänning.
Med andra ord är det bara att koppla, man behöver inte kolla om nolla finns, åtminstone inte om gamla hällen faktiskt fungerade som den skulle...
I rätt många trådar sägs ju att man strikt formellt inte får klippa kontakten på exempelvis en tvättmaskin för att man då "förändrar produkten" och tillverkaren därför ej längre kan ta ansvar för den. (CE-märkning mm)
Frågan är då: Får man förändra hällen genom att montera en stickpropp (perilex) på den? Vem får i så fall det? Tillverkaren? Vem som helst? Ägaren? Enbart behörig elektriker? Eller måste hällen installeras fast av behörig elektriker, dvs i kopplingsdosa utan perlilexkontakter?
Ũberteoretisk fundering förvisso....:x
Frågan är då: Får man förändra hällen genom att montera en stickpropp (perilex) på den? Vem får i så fall det? Tillverkaren? Vem som helst? Ägaren? Enbart behörig elektriker? Eller måste hällen installeras fast av behörig elektriker, dvs i kopplingsdosa utan perlilexkontakter?
Ũberteoretisk fundering förvisso....:x
Jag har själv kopplat en del av elen hemma, dock aldrig tre-fas. När det gäller "vanlig" hus el har jag hyffsad koll på vad man får och inte får göra själv men gäller samma regler för tre-fas (som att det är ok att byta en kontakt om du vet vad du gör)
Jag tackar så mycket för hjälpen. Tack vare er så har jag precis kokat tevatten på mindre än ett ögonblick (det kändes så i alla fall). Är det något jag kan göra för er så är ni välkomna att höra av er. El-frågor kanske det finns andra som är bättre lämpade att svara på men om ni har andra frågor så ska jag göra mitt bästa, med ekonomisk karaktär till exempel.
/Pär
/Pär