17 291 läst ·
33 svar
17k läst
33 svar
Från 4 ledarsystem till 5 ledarsystem
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 900 inlägg
1. Ja, det "går".WCJ skrev:försöker mig på en liten summering...
1. Om jag har förstått inläggen rätt på forumet, så går det att ansluta min 2.5mm2 kabel direkt på huvudsäkringarna, pga att huvudsäkringarna i mitt hus "bara" är på 16a. Korrekt?
2. MEN, samtidigt kan jag inte göra det för att min kabel är för klen; pga att den måste vara minst 6mm2 för att få anslutas till huvudsäkringarna. Korrekt?
3. Säkringarna är både överlastskydd och kortslutningsskydd, alltså skulle det inte behövas någon extra kapsling som innehåller någon form av överlastskydd och kortslutningsskydd., ty säkringarna i min UC innehåller ju detta. Korrekt?
4. Om säkringarna i min UC, som är av modell nyare(automatsäkringar) innehåller överlastskydd och kortslutningsskydd, gör då de "gamla" säkringarna detta också i min HC?
5. Om jag kopplar min kabel 2.5mm2 på huvudmatningen, sätter upp en JFB mellan HC och UC, blir detta okej?
ps läs jag= elektrikern!!
info: jag har tre 16a säkringar där huvudmatning kommer in i huset, det är en gammal sommarstuga från 60-talet.
6. JFB tänker jag be elektrikern sätta inne i huset, så om det händer något, t.ex med frysen skall jag kunna märka det snabbare.
2. Ja, för man ska inte göra som i 1.
3. Jo det behövs, dvs svar Nej. Säkringarna i din UC skyddar bara varje enskild gruppledning som UC matar, de skyddar inte kabeln mellan HC och UC. För ordningens skulle behöver du ha en separat säkring vid HC som skyddar kabeln till UC.
4. Ja...många säkringar blir det.
5. Nej. Du behöver en säkring också.
6. Det kan vara en ide om man inte vill kosta på en annan form av dyr övervakning. Då måste du ju ha en ny låda bredvid din gamla HC som rymmer en JFB, plus en trepolig säkring! Du kanske också vill passa på att installera en JFB för stugan?
Tack för ett så tydligt svar!
Jag vill inte att det bara skall "gå", det skall vara bra också!!
Jag öppnade mitt proppskåp precis... det består av 2x6proppar. Två skåp a´ 6 proppar a´10a (rent spontant låter det mycket för min lilla stuga). Alla platser är upptagna utom två, dvs det sitter inga proppar i två av dem. På några proppar sitter det flera trådar.
Om det nu inte är fullt i mitt lilla proppskåp eller om elektrikern gör plats, kommer han då att sätta de tre fastrådarna på varsin 10a säkring, jordtråden på jordskenan och nollan på nollskenan, därifrån till en JFB och sedan vidare till boden? Hur många säkringar är lämpligt i UC? Något mera som UC borde eller skall vara utrustad med? Jag misstänker att en HB skall finnas med. Som jag skrivit innan kommer det inte att vara varken tunga eller många saker där ute.
Jag vill inte att det bara skall "gå", det skall vara bra också!!
Jag öppnade mitt proppskåp precis... det består av 2x6proppar. Två skåp a´ 6 proppar a´10a (rent spontant låter det mycket för min lilla stuga). Alla platser är upptagna utom två, dvs det sitter inga proppar i två av dem. På några proppar sitter det flera trådar.
Om det nu inte är fullt i mitt lilla proppskåp eller om elektrikern gör plats, kommer han då att sätta de tre fastrådarna på varsin 10a säkring, jordtråden på jordskenan och nollan på nollskenan, därifrån till en JFB och sedan vidare till boden? Hur många säkringar är lämpligt i UC? Något mera som UC borde eller skall vara utrustad med? Jag misstänker att en HB skall finnas med. Som jag skrivit innan kommer det inte att vara varken tunga eller många saker där ute.
Eftersom du ändå ska be din elektriker sätta in en JFB så blir det inga problem med kabeln.
Elektrikern kommer behöva sätta upp en ny kapsling för JFBn. Säkringar till kabeln sätts naturligtvis i denna nya kapsling. problemet löst!
Elektrikern kommer behöva sätta upp en ny kapsling för JFBn. Säkringar till kabeln sätts naturligtvis i denna nya kapsling. problemet löst!
Kapslingen går att få för knappt 50 SEK. Säkringarna för några kronor till. Och har man sedan en JFB i matande ände, så krävs ingen central alls i friggeboden.Bo.Siltberg skrev:Då sätter man en liten kapsling bredvid med tre säkringar i (JFBn sätter du i friggebodens central) som skyddar mot både kortslutning och överlast. Inget problem eller speciellt dyrt, men antagligen inte så jättelångt ifrån den tusenlapp som 20 meter N1XV 5G6 mm² kostar!! Då får du på köpet en huvudledning till friggeboden som ingen någonsin kan klaga på d^_^b
Eftersom det blir en hängande kabel i bärlina, så blir denna ganska enkel att byta ut, om någon i framtiden, mot all förmodan, skylle behöva ha en starkare matning till friggeboden i framtiden.
Jag skulle, helt klart, ha nöjt mig med den kabeln, som Du redan har...
Klicka här för att svara