8 326 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
3-fas skarvkabel av 4-ledartypl?
Sida 1 av 2
Hej!
Jag har två äldre skarvkablar för 3-fas i gott skick med 4 ledare kabel (3 faser + jord, ej nolledare). Är det godkänd att byta ut handskarna på dessa till röda CEE don och endast koppla in de fyra ledarna som finns tillgängliga (3 faser + jord) o lämna nolledarpliten tom?
Kablarna är tänkta att användas till diverse 3-fas drivna redskap, vedklyvar, svetsar, sågverk etc på gården
Jag har två äldre skarvkablar för 3-fas i gott skick med 4 ledare kabel (3 faser + jord, ej nolledare). Är det godkänd att byta ut handskarna på dessa till röda CEE don och endast koppla in de fyra ledarna som finns tillgängliga (3 faser + jord) o lämna nolledarpliten tom?
Kablarna är tänkta att användas till diverse 3-fas drivna redskap, vedklyvar, svetsar, sågverk etc på gården
Renoverare
· Gävleborg
· 8 215 inlägg
Att man inte kan koppla in något som kräver nolla. En byggcentral t.ex.
//Patrik
//Patrik
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Nä, inte när nollan saknas.
Så fyrledare är inge bra...
Din vedklyv mm antar jag har en fyrpolig CEE-stickpropp med fem stift (CEE 416) trots att den inte använder nollan. Det är brukligt då dessa don är de vanligaste och passar överallt.
Trepoliga CEE 316 som du tvingas använda med dessa kablar är mindre vanliga. Om du nu lyckas hitta nåt ställe att köpa dem på så blir det till att byta på alla maskiner du vill ansluta (efter att du verifierat att den faktiskt inte använder nollan till styrning etc)
Så fyrledare är inge bra...
Din vedklyv mm antar jag har en fyrpolig CEE-stickpropp med fem stift (CEE 416) trots att den inte använder nollan. Det är brukligt då dessa don är de vanligaste och passar överallt.
Trepoliga CEE 316 som du tvingas använda med dessa kablar är mindre vanliga. Om du nu lyckas hitta nåt ställe att köpa dem på så blir det till att byta på alla maskiner du vill ansluta (efter att du verifierat att den faktiskt inte använder nollan till styrning etc)
Dina 4-ledare har för länge sedan passerat sin ekonomiska livslängd. Och den gången du lyckas bränna sönder elektroniken i svetsen p.g.a. saknad nolla, kommer du att förbanna dig själv att du inte köpte frisk 5-ledare istället. Och som sagt, en fullt godkänd (nöd)lösning är att använda de 4-poliga CEE-donen, men det gör man bara om man måste, inte för att snåla på kabel. Blir absolut dyraste lösningen också eftersom du blir tvungen att sätta upp nya uttag också. OBS! Och att fulkoppla nollan är fullständigt livsfarligt, det är endast självmordskandidater som gör det.
Redigerat:
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Det du kan använda kablarna till är som ANSLUTNINGSKABLAR till maskiner som inte behöver nolla (typ motorer) Då ska ena änden sitta permanent fast i maskinen.
Protte
Protte
Istället för att kasta dem så kan du - ifall det går att få in kablarna i kontakterna - göra om dem till förträffliga enfas-skarvsladdar.
Sen kan de ju alltid användas till specialgrejer, ifall du t.ex. behöver använda en byggcentral långt bort och bara ska ansluta enfasgrejer på byggcentralen så kan du ju i princip göra skarvkablar där tredje fasen inte är ansluten, men det är ju ingen höjdare och risken är stor att det blir fel.
Leta reda på någon motsvarighet till blocket i Norge och se om det går att sälja kablarna där, deras trefassystem använder inte nolla!
Sen kan de ju alltid användas till specialgrejer, ifall du t.ex. behöver använda en byggcentral långt bort och bara ska ansluta enfasgrejer på byggcentralen så kan du ju i princip göra skarvkablar där tredje fasen inte är ansluten, men det är ju ingen höjdare och risken är stor att det blir fel.
Leta reda på någon motsvarighet till blocket i Norge och se om det går att sälja kablarna där, deras trefassystem använder inte nolla!
Som Yxis säger så duger de bra till enfas. Jag har ett antal jag satt blå enfashandskar på. Mycket bättre än vanliga Schuko-kontakter.
Finns väl adapter om man vill använda varierande antal apparater, och om man nödvändigtvis måste bryta under last, göra det med CEE-änden o inte Schuko;n. Samt kanske montera ett CEE-uttag i huset/garaget/verkstan/where ever kabeln nu ska användas.
Så kan man använda lilla vedklyven ute vid vedboden utan spänningsfall som får den att storkna vid start. Eller enfas vattenpumpen nere vid bäcken då o då, Eller .... tja vad man nu vill använda det hela till.
Satte upp två sådana uttag åt en polare i hans verkstad för en plasmaskärare och nån värmepressapparatshistoria.
Så kan man använda lilla vedklyven ute vid vedboden utan spänningsfall som får den att storkna vid start. Eller enfas vattenpumpen nere vid bäcken då o då, Eller .... tja vad man nu vill använda det hela till.
Satte upp två sådana uttag åt en polare i hans verkstad för en plasmaskärare och nån värmepressapparatshistoria.
