D09
Ska komplettera min slinga med spottar i taket ( led ) .

Är det korrekt att man bryter serien genom att gå in med nytt kablage i en av lampboxarna, utför kompletteringen och sedan går tillbaka till samma låda för att sedan låta slingan fortsätta?

Varit tillräkligt luddig? :)

Ja, om det är konstantström-LED du har som är seriekopplade.
Transformatorn måste också kunna ge tillräckligt hög spänning för att täcka in dina nya spottar.
Räkna med att varje LED har ett framspänningsfall på 3.5 V och kontrollera sedan vad det står för max spänning på trafon.

D09
Tackar, skrev lite luddigt ändå, jag har ersatt 40w lampan ( vanlig 230 halo ) med en 1,5w ledlampa istället, anledningen till att jag skrev det var att det kommer inte direkt bli någon större belastning på antal watt.

Men förmodar på det du säger att det är det är grönt =)

Nej, det är inte grönt... Du behöver nog förklara lite mer hur det ser ut. Vad är det för "lampboxar" och "lådor" du har?

D09
Det är en lampslinga som går till 10 lampor ( tidigare 230v 40 w halogen numera 230v 1,5 w led )

Varje lampa har en plastlåda ( box ) som håller borta isolering etc måtten 30X60x15 om jag inte minns fel.
( de stora röda som ahsell säljer )

Tack för alla snabba svar =)

Om det är 230V så ska du parallellkoppla, alltså du behöver bara gå ut med en ny kabel från valfri spot, lämpligen från den sista då det förenklar inkopplingen. OBS! det är viktigt att du utför de nya spotarna med skyddskåpor och värmetålig kabel som de gamla för det är armaturen som bestämmer omständigheterna, inte ljuskällan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.