8 326 läst ·
18 svar
8k läst
18 svar
3-fas skarvkabel av 4-ledartypl?
Vad är egentligen orsaken till att man från början valde att konstruera de fyrpoliga CEE-donens hankontakter så att dessa inte passar i de fempoliga CEE-donens honkontakter?snaggletooth skrev:Dina 4-ledare har för länge sedan passerat sin ekonomiska livslängd. Och den gången du lyckas bränna sönder elektroniken i svetsen p.g.a. saknad nolla, kommer du att förbanna dig själv att du inte köpte frisk 5-ledare istället. Och som sagt, en fullt godkänd (nöd)lösning är att använda de 4-poliga CEE-donen, men det gör man bara om man måste, inte för att snåla på kabel. Blir absolut dyraste lösningen också eftersom du blir tvungen att sätta upp nya uttag också. OBS! Och att fulkoppla nollan är fullständigt livsfarligt, det är endast självmordskandidater som gör det.
De fempoliga CEE-donens hankontakter ska ju SJÄLVKLART INTE passa i fyrpoliga honkontakter. Men det ena behöver ju inte utesluta det andra...
Tack för alla svar....
många kreativa ideer!
Enfaskablar med rejäl kabelarea är ju en ide. Men jag har tänkt skaffa en gammal svetsomformare snart, och då är de väl godkända som "fasta" anslutningskablar med en 5 polig CEE hanske i ena ändan?
Enfaskablar med rejäl kabelarea är ju en ide. Men jag har tänkt skaffa en gammal svetsomformare snart, och då är de väl godkända som "fasta" anslutningskablar med en 5 polig CEE hanske i ena ändan?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 840 inlägg
Ja, som protte säger i #9.
Klicka här för att svara
