19 241 läst ·
10 svar
19k läst
10 svar
Inkoppling av fläktmotor
Hej,
Vi har en 100W elmotor som ska drivas på enfas, 230V. Motorn har 4 anslutningar (blå, brun, svart och gröngul). Hur ska denna kopplas in?
Har mätt resistans mellan de olika anslutningarna på motorn med en vanlig multimeter och resultatet är som följer:
blå-svart: 147 ohm
blå-brun: 226 ohm
brun-svart: 374 ohm
gulgrön-blå: ~0,7 Mohm
gulgrön-brun: ~0.7 Mohm
gulgrön-svart: ~0,7 Mohm
Den har nyligen drivits på enfas och fungerat utmärkt men tyvärr så slängde vi den gamla fläktinsatsen och därmed koppling mot stickproppen så vi vet inte hur det satt ursprungligen. Vi har testat att koppla enfasförsörjning till kombinationerna blå-brun, blå-svart och brun-svart på motorn utan att få den att röra på sig. Har läst att man kan driva en trefasmotor på enfas genom att koppla in en kondensator men har inget minne av att det satt något sådant i den gamla kåpan. Kan inte säga med säkerhet vad det är för typ av motor förutom att det är en fläktmotor av fabrikatet EBM.
Vi har en 100W elmotor som ska drivas på enfas, 230V. Motorn har 4 anslutningar (blå, brun, svart och gröngul). Hur ska denna kopplas in?
Har mätt resistans mellan de olika anslutningarna på motorn med en vanlig multimeter och resultatet är som följer:
blå-svart: 147 ohm
blå-brun: 226 ohm
brun-svart: 374 ohm
gulgrön-blå: ~0,7 Mohm
gulgrön-brun: ~0.7 Mohm
gulgrön-svart: ~0,7 Mohm
Den har nyligen drivits på enfas och fungerat utmärkt men tyvärr så slängde vi den gamla fläktinsatsen och därmed koppling mot stickproppen så vi vet inte hur det satt ursprungligen. Vi har testat att koppla enfasförsörjning till kombinationerna blå-brun, blå-svart och brun-svart på motorn utan att få den att röra på sig. Har läst att man kan driva en trefasmotor på enfas genom att koppla in en kondensator men har inget minne av att det satt något sådant i den gamla kåpan. Kan inte säga med säkerhet vad det är för typ av motor förutom att det är en fläktmotor av fabrikatet EBM.
Produkter som diskuteras: "multimeter"
Multimetrar
Multimetrar är mångsidiga instrument som används inom elektronik och elteknik för att mäta olika parametrar som ström, spänning och resistans. De kan vara digitala eller analoga och är ett oumbärligt verktyg för alla som regelbundet
Läs mer
Medlem
· Västerbottens län
· 18 061 inlägg
Lycka till, man ska inte kasta så användbara prylar som en inkopplings"anvisning"
Jag gissar friskt.
Blå nolla
Svart fas
Mellan fas och den bruna ska det sitta en kondensator. tumregeln säger 8 µF
Är det en äkta enfasmotor så är den inte som en trefas.
trefasmotorn har 120 grader mellan lindningarna, en äkta enfas har 90 grader.
ABSOLUT inget ansvar för denna gissning.
Protte
Jag gissar friskt.
Blå nolla
Svart fas
Mellan fas och den bruna ska det sitta en kondensator. tumregeln säger 8 µF
Är det en äkta enfasmotor så är den inte som en trefas.
trefasmotorn har 120 grader mellan lindningarna, en äkta enfas har 90 grader.
ABSOLUT inget ansvar för denna gissning.
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 061 inlägg
Hemskt intelligent med Line till blå och Neutral till svart. Men det har ingen betydelse bara kondensatorn är kopplad som på bilden (och som jag gissade.)
Vid enfas har det ingen betydelse vilken som är fas och nolla.
Undrar vad TW är för något?
Protte
Vid enfas har det ingen betydelse vilken som är fas och nolla.
Undrar vad TW är för något?
Protte
Borde sitta en märkskylt på motorn som säger hur stor kondensator du skall ha, felaktig storlek brukar göra att fläkten går dåligt och löser ut interna termoskyddet.
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Tack för alla svar!
Någon som kan länka en lämplig (helst billig) från deras sida?
Vilken typ av konding borde jag köpa? Kollade på Elfa och de hade en hel del olika varianter :Sprototypen skrev:
Någon som kan länka en lämplig (helst billig) från deras sida?
Motorn är tyvärr avskalad från all tänkbar bra-att-ha-information... Jag testar nog med tumregeln.FrittDrag_II skrev:
Tack för input. Grunden till problemet är ju att jag inte är helt säker på vilken typ av motor jag har (svår att spåra och kastat originalinkoppling). Finns det metoder för att reda ut om den är enfas- eller trefaslindad?Josth skrev:
Är det en fläktmotor från EBM och med dom lindningsmotstånd du skrivit (i en 3-fas motor är dom lika) är jag 100% på att det är en 1-fas motor.
EBM gör även 3-fas fläktmotorer, men dom är på typ 700W och uppåt.
EBM gör även 3-fas fläktmotorer, men dom är på typ 700W och uppåt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden