Ute i vårt stall är det IP65 på rubbet. Nu är snart sadelkammaren färdig, en del som finns utanför lättbetongdelen i stallet men innanför helbyggnadens träväggar. Sadelkammaren är isolerad, ventilerad och kommer att ha en frostvakt eller std. elelement.
Frågan är vilken skyddsklass som krävs i detta rum?
En elektriker sa att det räcker med 44.

Någon som har erfarenhet och kunskap?

/ J

Ska du förvara foder i sadelkammaren?
Har du vatten indraget där?
Är det risk för mycket dam?

sverre skrev:
Är det risk för mycket dam?
Brukar vara rätt stor damrisk i stall. :D

Men jag förmodar att du menar damm. ;)

Nu har jag ingen behörighet men det vore väl rätt lämpligt att ha samma klassning i alla delar? Om inte annat så för att stilla din oro eftersom du skrev frågan?

Kanske onödigt men jag hade valt samma klassning överallt för att gardera mig. Det lär vara värt nån tusing för att sova lugnt.

/Kent

Byggjanne skrev:
Ute i vårt stall är det IP65 på rubbet. Nu är snart sadelkammaren färdig, en del som finns utanför lättbetongdelen i stallet men innanför helbyggnadens träväggar. Sadelkammaren är isolerad, ventilerad och kommer att ha en frostvakt eller std. elelement.
Frågan är vilken skyddsklass som krävs i detta rum?
En elektriker sa att det räcker med 44.

Någon som har erfarenhet och kunskap?

/ J
Visst ja, frågan ja: normalt sett varken dammar eller blaskar man med vatten i sadelkammare i någon större utsträckning så min amatörgissning är att IP44 är fullt tillräckligt.

http://www.sp.se/Electronics/services/ip/guide.htm

Om det inte är någon större prisskillnad emellan IP44 och IP65, så kan man ju ta i med IP65 överallt. Det skulle, om inte annat, kunna underlätta, vid nästa ombyggnad...

Fast vid det här laget så får vi väl hoppas att TS är färdigt med sitt stall. ;)

//Patrik

Hoppsan! Hur hittade jag den?

Har kanske lagstiftningen hunnit ändras, under tiden?:-)...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.