Hittade dessa uttag och tyckte de verkade bra så att man slipper att ha en massa förgreningsdosor liggande. Dock står det något om 2.5A. Vad är det som är begränsat och varför?

http://elbutik.se/product.html/vagguttag-3-vags-klass-ii-insats?category_id=314

"Insats 3-vägsuttag. Med tre uttagsbrunnar klass II, 2,5A. Petskyddad för infällt IP20 kombinationsmontage i apparatdosa c/c 60 mm. Utan fästklor. För utanpåliggande montage används dosa 35 mm, E18 307 97. Med två neutrala överkopplingsklämmor."

Platta eurostickproppar är bara godkända för 2 A (trodde jag, tydligen 2.5 A).
Det är ingen problem för det finns ingen produkt med denna stickpropp att köpa som drar mer.
Problemet är möjligen var du ska koppla in dammsugaren.

Det är max 2.5 A som får tas ut ur uttaget (per brunn?). På lamputtag är det 6 A. Men detta brukar sällan vara ett problem eftersom saker euro-propp oftast bara är en lampa eller radio typ.

//Patrik

OK, då var det som jag trodde. Tack för hjälpen.

Tänk på att nästa TV, stereo eller liknande som du byter till kan behöva ett "fetare" uttag. Kombinera gärna ett par sånadär med ett vanligt jordat uttag i flerfackram...

yxis skrev:
Tänk på att nästa TV, stereo eller liknande som du byter till kan behöva ett "fetare" uttag. Kombinera gärna ett par sånadär med ett vanligt jordat uttag i flerfackram...
Helt enligt plan. Alla plasma-apparater kräver jordat nuförtiden så man har ju inte så mycket val.

Mikael_L
Jag låter sätta en sådan 3-vägs euro-propp, två st vanliga chuko-uttagsbrunnar och ett nätverk/TV-uttag i en 4-facksram på två ställen i vardagsrummet.

Blir det bara en mindre anläggning klarar det sig, typ TV + DVD + Mediaspelare + Ministereo.
Annars får det bli grendosor i vanlig ordning.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.