Att tråda om en lägenhet om man är två pers tar inte lång tid, inte heller en så liten central som det rör sig om. men att tråda om med två pers är inte kostnadseffektivt, men tidseffektivt.

Jag brukar ta ungefär 4 timmar på mig att byta en gängsäkringscentral till normcentral med runt 24 gängsäkringar, då byggs den nya centralen på plats med allt som ska i.

På mitt gamla jobb så bytte vi stigare i tre trapphus, och tre lägenheter på varje plan, tre plan. Vi va tre gubbar, ett plan var, detta gjorde vi på en dag;) allt i gamla pansarrör, bytte mätartavlor.
 
Vi struntar tills vidare i att dra in trefasstigare. Vi ska prova om vi klarar oss från att skjuta huvudsäkringen.

Men vi ska ändå låta byta centralen i lägenheten. Jag vill att den förbereds för trefas genom att sätta in trepolig huvudbrytare, jordfelsbrytare och fasskenor. Är det OK att lägga den enda fasen på alla tre polerna på huvudbrytaren?
 
Om allt i centralen är trefas så måste du bygla över så att du får ut fas på alla tre delarna i skenorna. Det du inte kan göra är att från centralen dra ut två eller trefasgrupper. Om du gör det så måste du dra med en nolla för varje fas eller en fetare tråd för nollan.
 
Om allt i centralen är trefas så måste du bygla över så att du får ut fas på alla tre delarna i skenorna. Det du inte kan göra är att från centralen dra ut två eller trefasgrupper. Om du gör det så måste du dra med en nolla för varje fas eller en fetare tråd för nollan.
Vilket naturligtvis inte är tillåtet.

//Patrik
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.