jag ska koppla in en kabel till en infravärmare på 1000 watt, har kollat på kablar till detta och hittat en ganska grov kabel med tre ledningar i; en gul/grön, en blå och en brun. Klarar en sådan kabel 1000 watt är min första fråga. Den gulgröna är väl "jorden" och det finns tre symboler i infravärmaren, vart sätter jag jorden, i vilken symbol? har ingen som kan hjälpa mig med detta så det blir till att vara lite hemmahobbyfixare och hoppas att någon här kan göra mig klokare :)

Räcker med 1,5kvmm kabel, brun till L, blå till N och gul/grön till jord

Jordsymbolen är ofta ett uppochnedvänt T med 2 kortare linjer under. man kan ofta se att jordanslutningen är ihopkopplad med plåten i höljet.

Om du är det allra minsta tveksam över var du skall sätta jordtråden så gör det inte! Din värmare blir livsfarlig om du kopplar fel tråd till jord i värmaren. Den blir då strömförande.

När det gäller valet av kabel så beror det lite på. Hur skall värmaren monteras? Är det en fast inkoppling? Eller med kontakt?

Grovleken är nog inget större problem, men kabelns mekaniska egenskaper är viktiga. Är det en mjuk kabel, med trådar som har många kardeler i sig, eller har trådarna bara en massiv koppartråd i sig?

Är det en gummikabel?

Vissa kablar får inte användas utomhus, andra är inte lämpliga att koppla in rörliga saker (värmaren går att viska antar jag?) osv. Det finns på många kablar en prägling om kabeltyp i ytterisoleringen (ex. EKLK, EKRK osv).

det är en värmare som ska sitta på väggen i ett inglasat uterum, alltså ingen fukt eller regn. En klassisk infravärmare egentligen. När man tar bort kåpan sitter det tre "kanaler" in i värmaren där kabeln ska delas i tre, det sitter en symbol för jorden som du beskriver det i den mittersta. Men kan man låta bli att koppla in den gulgröna tråden? funkar det då? och om jag gör fel, vad händer så med värmaren, huset ja, brinner det upp? Har hittat en kabel som har tre trådar, en blå, en brun och den gulgröna men jag kanske inte behöver det? kanske räcker med en blå och brun? men den ska ju fixa 1000 watt som värmaren är på när man kopplar i sladden i uttaget sen.

den ska sitta i väggen med en kabel ner till en kontakt där man ska kunna ta i och ur stickproppen när man sätter igång den. I ett uterum.

Du måste ha rätt sorts kabel, och jorden ska kopplas in.

Anna2009 skrev:
Men kan man låta bli att koppla in den gulgröna tråden? funkar det då? och om jag gör fel, vad händer så med värmaren, huset ja, brinner det upp? Har hittat en kabel som har tre trådar, en blå, en brun och den gulgröna men jag kanske inte behöver det? kanske räcker med en blå och brun? men den ska ju fixa 1000 watt som värmaren är på när man kopplar i sladden i uttaget sen.
Vill inte låta överlägsen eller dryg men om du ens tänker tanken "och om jag gör fel" ska du inte koppla in denna själv. Ska du göra denna typ av jobb ska du vara helt säker på vad du gör och inte behöva fundera på vad som händer om du gör fel. Vad kan hända frågar du. Ja beroende på vad du gör för fel kan huset brinna upp eller någon få en stöt av värmaren och avlida. Det är sånt som kan hända! Och varför tror du att värmaren inte behöver vara jordad?

i andra typer av vanliga kontakter behöver man inte ha jordad kabel så varför i denna? vad har den för funktion? låter som om jag avstår att koppla in den och köper en som man ställer på golvet istället, drar ju inte hem en elektriker för en infravärmare, är inte värt kostnaden.

I apparater som leveras med stickpropp har tillverkaren valt rätt kabel och utfört konstruktionen på ett sätt som, i de fall där skyddsjord inte används, risken för att strömförande ledare kan komma i kontakt med höljet är obefintlig. Utrustningen är också testad enl gällande normer.
Det är inte säkert att den infravärmare som du har är godkänd för att anslutas med stickpropp rakt upp och ned. Finns t ex ingen dragavlastare för kablen kan denna ryckas loss och strömförande ledare bli blottlagda.
Inte värt kostnaden skriver du. Vad är ett liv värt?
Har du ingen bekant som kan el som kan hjälpa dig lite på traven?

Skyddsjorden är som namnet antyder en skyddsfunktion. OM det blir fel på isolationen i en apparat så att höljet blir spänningsförande så leds strömmen bort genom skyddsjorden, det innebär att ingen, eller bara lite ström kommer att gå igenom kroppen på den som håller i apparaten.

Just infravärmare eller prylar med värmefunktion har en extra stor risk att det blir isolationsfel, så att höljet blir strömförande, extra viktigt att skyddsjorden finns kopplad. Isoleringen runt värmetrådarna är av material som suger åt sig fukt, och material som lätt spricker av värmerörelser, så en viss överledning mot höljet är mer regel än undantag i en infravärmare.

Om du kopplar in en apparat som du vet bör skyddsjordas, men du låter medvetet bli att ansluta jord, och den sedan orsakar en dödsolycka så är det frågan om uppsåt dvs mord eller dråp.

Om apparaten är dåligt jordad så kan ström även välja att gå via material i din vägg mot jord, om det är lagom dålig ledning i väggmaterialet så blir det varmt och börjar brinna.

Anna2009 skrev:
...Men kan man låta bli att koppla in den gulgröna tråden? funkar det då? och om jag gör fel, vad händer så med värmaren, huset ja, brinner det upp? Har hittat en kabel som har tre trådar, en blå, en brun och den gulgröna men jag kanske inte behöver det? kanske räcker med en blå och brun? men den ska ju fixa 1000 watt som värmaren är på när man kopplar i sladden i uttaget sen.
Hoppas du skojar lite med oss......Allvarligt....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.