Hej gott folk!

Jag håller på att bygga en friggebod på tomten, kostnaderna börjar dra iväg lite grann:(. Farsan har en jordkabel N1XV-R 5G2,5 hemma som skulle räcka till, rent längdmässigt alltså. Skulle denna kabel fungera från en central inne i huset som har 4 trådar ( 3 faser och ihopkopplad jord- nolla)? Kan jag "tvinga" elektrikern att använda den, eller kommer han att säga att det inte kommer att fungera från 4 till 5 ledarsystem? Vill gärna ha lite på fötterna. Det är väl "bara" att koppla ihop jordtråden med jordskena och nolltråden med nollskena?

Hoppas jag har varit tydlig och tack på förhand!

WCJ

Ja så kan man göra och den skall då säkras med lämpliga säkringar 10 eller max 16A i centralen.

Genom den inkopplingen blir den kopplad över husets jordfelsbrytare (om du inte har någon så är det dags nu, friggeboden måste ses som en nyinstallation eller ombyggnad av el, kräver att jfb finns).

Vad gäller längden så är kabeln i klenaste laget om det är ett stort avstånd mellan hus och bod.

Snabbt svar! Tack!

Längden är ca 20m, från C inne i huset till UC(?) i boden. Har ännu inte mätt exakt. Hur långt klara en kabel av den dimensionen? Den kommer att hänga i luften i knappa 10m (om det nu har någon betydelse?) Resten kommer att ligga inne i huset resp. boden. Om den nu inte räcker, vad rekommenderas. I boden skall det vara en lampa i taket, en utomhuslampa och högst eventuellt en frys(modell mindre). Dock skall det bli dubbeluttag i varje hörn och även dubbla uttag utomhus. Inga stora maskiner, inte ens i framtiden. Så frysen är det som eventuellt kommer vara igång hela tiden, resten då och då.

WCJ

Mikael_L
Avsäkra 10A och B-dvärg om du har automatsäkringar, då klarar du så gott som garanterat både spänningsfall och utlösningsvillkor.
Du behöver ju inte nå kralligare säkringar för det tänkta bruket.

Angående 4-ledare vs 5-ledare så är det alltid bättre och säkrare med 5-ledare. Ingen elektriker skulle föredra att lägga 4-ledare istället för 5-ledare. Eller, ingen kunnig elektriker iaf....

Mikael_L
Nu är ju den 4-ledaren bort till boden redan lagd, så det är ju inte så mycket val just nu. :)

Var det inte 4ledare till centralen inne och den nya 5ledaren skulle han dra därifrån till boden?

Mm, så tolkade jag det iaf..

Mikael_L
Ooops :blushing:
Jag ser att jag blandade ihop med en annan tråd när jag svarade i #6 ... :x

Men den nya kabeln TS tänker lägga är ju iaf 5-ledare.

4ledare till centralen inne i huset och från huset till boden vill jag lägga farsans kabel ( N1XV-R 5G2,5). Som icke kunnig inom området ville jag veta om det överhuvudtaget gick att lägga en sådan och därmed göra "systemet" till 5ledarsystem. Sedan var ju det där med dimensionen, men vad jag förstått skulle det fungera helt okej??

Varför som hängkabel? Man FÅR gräva ned den.

Protte

Hade gärna grävt.. men kommer nog inte djupare än några centimeter. Bergstomt.

Se då bara till att göra en slinga i var ände så kabeln inte leas av när den svänger för vinden.

Protte

Får N1XV hängas fritt eller kräver den en bärlina?

Jag har tänkt att använda bärlina, trots att det eventuellt skulle kunna fungera utan.

Tack för all info och tips.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.