Hej,
Jag planerar lite löst att sätta in några Dimplex (fd Siemens) Unique element i nybygget på sommarstugan. Jag vill kunna fjärrstyra "frånvarosänkning" och funderar därför på att komplettera varje element med en "variabel sänkningsplugg" så jag kan sänka mer än de vanliga 5 graderna som dessa element kan göra utan någon speciell plugg. Jag vill tex kunna sänka till ca 10 grader, och sedan öka till komfortnivå ett tag innan jag anländer till stugan. Just detta går ju att göra med den variabla pluggen.
Däremot är jag lite fundersam på hur jag ska koppla styrsignalen. I manualen för pluggen står det att (ej exakt citat) "när styrsignalen är inkopplad ska man mäta full spänning mellan styrsignal och plinten N(L)". Skulle det vara 240V element tolkar jag det som att styrsignalen ska vara 240V när sänkning är aktiv, att jag alltså ska mata styrledaren med 240V när jag vill sänka temperaturen. Det tycket jag låter logiskt.
Men nu ska jag sätta in 400V element, och plinten N(L) kommer således ha en fasledare istället för nolla. Ska jag då koppla styrledaren på nolla istället, och "aktivera" sänkningen genom att sluta kretsen till nollan i systemet via tex ett fjärrstyrt relä i centralen? (Som man gör på tex LVI) I mina öron låter detta mest logiskt, och behöver då dra fram L1, L2, jord och styrledare till varje element. Annars förstår jag inte riktigt hur jag ska koppla styrledaren.
Ett annat bättre (men dyrare) alternativ är ju att använda sig av digiheat till samma paneler. Framför allt som jag då även kan byta ut elementen i gamla delen och styra dem utan att dra fram styrledare, när/om jag skulle vilja det. Jag har förstått att man kan fjärrstyra digiheat centralenheten, men inte hittat någon vettig beskrivning på *hur*. Är det någon som vet om ingången/ingångarna på centralenheten kan styras med simpel impuls med någon spänning eller nolla, eller om det krävs mer avancerad styrelektronik? Rent krasst skulle jag vilja kunna styra den på samma sätt som den vanliga "lokala" nattsänkningen med styrledare, fast då med endast en styrledare till centralenheten istället. Att jag altså remote kan tala om för centralenheten att aktivera eller avaktivera "frånvarosänkning". Den GSM-styrenhet som finns till digiheat går fetbort pga priset.