Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Glufsglufs skrev:
Var har jag skrivit att det är rätt???? Jag skrev att det funkar i teorin, inte att det på något vis är rätt så ge gärna en förklaring på hur du kunde tolka in det på det viset, jag hittar då inget inlägg man ens kan misstolka det som att jag påstår att det är rätt fast det i teorin funkar. Hittar du något så vore det ju bra så jag kan revidera den meningen.
Ok, du skrev tidigare att du ibland "dyker på" anläggningar som i teorin är rätt men egentligen är helt fel utförda.

Bo Siltberg frågade då efter exempel på någon av dessa anläggningar du "dykt på".

Då svarade du med ditt exempel: "fuljordningar, skarvningar, teletråd osv."

Jag tolkade alltså ditt exempel som anläggningar som du tycker är rätt i teorin.

Kanske missuppfattade jag dig?

Se nedan:

Glufsglufs skrev:
Man dyker som sagt på anläggningar lite då och då som i teorin är rätt men egentligen är helt fel utförda och kan i värsta fall vara en livsfara.
Bo.Siltberg skrev:
Det måste du posta foton på i värstingtråden :)
Glufsglufs skrev:
På en fuljordning?

Bo.Siltberg skrev:
Nä, på detta!

Glufsglufs skrev:
Jasså, du menar så...ja, jag kan ju inte tillföra så speciellt mycket mer än vad som redan finns, fuljordningar, mysko skarvningar, teletråd till 230V osv osv men ser jag något outstanding så ska jag försöka komma ihåg det.

Izvek skrev:
Gammalt hus där elkablaget varierar i ålder. Jag och tjejen känner oss händiga nog för att renovera, men just el känner jag för att ta in en elektriker. Skulle kunna dra kablarna själv och sedan får elektrikern kolla så det är rätt utfört. Men ska man byta kablaget innan vi renoverar rummet eller efter? (är ett timmerhus, kablaget ligger mest på väggarna istället för i)

På en del ställen är det jord och endel inte. Helst skulle jag vilja byta ut allt i hela huset på en och samma gång, även el-centralen, men det lär ju kosta 100.000kr. Så frågan är väl hur man kan göra detta på ett bättre sätt. Hur skulle ni gjort? :S
Izvek skrev:
Jo jag vet att det finns en heldel hemmapulare, glömde skriva i förra inlägget att han har ju gjort allt själv men det har varit en elektriker och kollat arbetet och godkänt det. Så jag vet inte riktigt om man kan göra så mycket mer,så d måste ju ha sett bra ut. A jag får se hur jag gör.

Pratade med min far som gjort mycket eldragning. Han sa bara, finns det ingen skador på kabel eller att dom har varit lös kablarna så är det nog inte lönt att byta dom. Mest risk kan det vara om kablarna har blivit dragna/slitna i och att det blivit någon skada på kabeln. Den kan man kolla sedan ska man nog gå igenom alla kontaktdosor och dra på alla skruvar, för att dom rallar upp med tiden. så sa han iaf.

Men jag funderade på att installera en jordfelsbrytare, men då kom jag på att fungerar inte den bara om man har jordade ledningar?
Innan den här tråden också låses kanske det vore på plats att sammanfatta de förslag du har fått och komma med några nya:

Du kan själv göra en grov bedömning av hälsotillståndet genom att inspektera dosor, uttag och strömbrytare. Kontaktblecken ska vara rena utan brännskador, ledarisoleringen ska inte falla sönder, anslutningarna goda (vilket kan vara svårt att se) etc.
Samma sak i centralen: Inga brännmärken i säkringsbottnarna eller andra tecken på att det gått varmt. Känn på nollskruven - den som förbinder noll- och skyddsskenan, att den är åtdragen.

Eller så kan du anlita en elinstallatör för en besiktning, eller kanske t.o.m göra ett EIO Test. Där finns även ett självtest du kan göra.
Då får du tips på vad som behöver åtgärdas och i vilken ordning.

En bra början är som sagt att installera en JFB. Den täcker även alla ojordade uttag. Skillnaden med ett jordat uttag och JFB är bara att jordfelen upptäcks tidigare i och med att det finns en jordpotential som felströmmen kan gå via istället för sann jord, vattenrör etc.

Det kan dock bli besvärligt att installera JFBn om det finns läckströmmar i anläggningen pga gamla kablar, gamla apparater etc. Men det är ju fel som behöver åtgärdas, så det blir bara en naturlig tågordning här :)

En JFB i en gammal central sätter man i en liten kapsling bredvid. Steget till att byta hela centralen till en modern normcentral är inte så jättestort... Men det kanske inte behövs - det beror på i vilket skick befintlig central är. Gamla diazedcentraler är absolut inte dåliga, dvs det finns inga egentliga säkerhetsmässiga fördelar med en ny normcentral. Det är bara om den gamla centralen är mekaniskt sliten med sönderklippt kåpa som den behöver bytas. Det finns dock även skäl om flera JFBer ska installeras - det kan vara svårt att bryta isär fasskenorna i centralen och komplettera med extra nollskenor.

Sedan går det att renovera rum för rum. Utanpåliggande eller infällt är en smaksak. Att fälla in i efterhand blir ju ett merjobb. Och en utanpåliggande installation som är gjord av proffs skäms inte för ögat!

Att göra detta själv eller anlita din granne kan vi inte ge något råd kring här. Det måste du själv ta ställning till då det är du som ansvarar för att din elanläggning är säker. Det finns spaltmeter med diskussioner om risker med hempul i detta forum ;) Det avgörande är att det blir fackmannamässigt utfört enligt elinstallationsreglerna vilket väldigt få hempulare förmår.

Att en elektriker godkänt din grannes elinstallation torde ju borga för att det åtminstone är elsäkerhetsmässigt korrekt utfört, men vi vet ju ingenting om vänskapsbandet dem emellan, dvs om det tummats på någonting i periferin. Du får väl bjuda in dig själv och spana lite diskret hur det ser ut.

Dessutom finns det ingenting som heter att en elektriker kan godkänna en annans elinstallation i efterhand. Ingen behörig elinstallatör med omdöme skulle göra det!! Och "godkännandet" betyder ingenting - det är fortfarande du som är ansvarig för att anläggningen är säker. Du får bara ett kvitto på att det han ser verkar Ok.

Om du däremot kontaktar en elinstallatör i förväg så kanske ni kan göra upp om att du gör vissa moment själv, t.ex river det gamla, spårar i väggar, borrar hål och skruvar upp uttag etc. Klamra kabel, om det är vad ni väljer, ska du låta ett proffs göra så att det blir snyggt. Så att leta upp en bra elinstallatör som kan vara med under hela resan är en god ide.

Gabbe1 skrev:
Ok, du skrev tidigare att du ibland "dyker på" anläggningar som i teorin är rätt men egentligen är helt fel utförda.

Bo Siltberg frågade då efter exempel på någon av dessa anläggningar du "dykt på".

Då svarade du med ditt exempel: "fuljordningar, skarvningar, teletråd osv."

Jag tolkade alltså ditt exempel som anläggningar som du tycker är rätt i teorin.

Kanske missuppfattade jag dig?

Se nedan:
Jo....det som i teorin är rätt för att få en anläggning fungerande behöver inte i praktiken vara rätt då man måste utföra installationen utefter vissa regler. Är du med?:)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.