Status
Inte öppen för fler kommentarer.
Bo.Siltberg skrev:
Menar du att Izvek inte borde ha ställt frågan och avslöjat sig som lekman, eller vad menar du egentligen?
I mitt första inlägg skrev jag "Jordfelsbrytare är ju egentligen lite missvisande namn, speciellt för lekman, det är ganska många som tror att det bara funkar i en jordad anläggning men faktum är att det är fasen/faserna och nollan endast som är inkopplade i den."
Som svar på det TS skrev, oh TS skrev bland annat "Men jag funderade på att installera en jordfelsbrytare, men då kom jag på att fungerar inte den bara om man har jordade ledningar?"

Efter det kom några andra kreativa ordförslag på JFB samt något inlägg som skulle tyda ut att för yrkesman är det självklart varför det heter som det gör men jag menar på att det gör det ju inte lättare för lekman att förstå att man inte behöver ha jord ut i sin anläggning för att en JFB ska funka...eller?

Asgarvad skrev:
Många kanske låter bli att skaffa sig den elsäkerhet en JFB innebär i tron att det innebär ett jättejobb med nya ledningar etc på flera tiotusentals kronor.
Precis och då till stor del pga namnet som är missvisande för en lekman....jag förstår inte hur det kunde falla bort i diskutionen på några få inlägg :S

Jag förstår fullständigt problematiken med att det kan vara svårt för lekmän att förstå att man inte behöver en skyddsjordad anläggning bara för att det heter jordfel(brytare), men det finns väl inte så många namn som skulle göra någon skillnad. Kanske möjligtvis "strömfelsbrytare" skulle vara mer lättförståligt?

//Patrik

Jag vet inte heller. Du har skrivit "missvisande för lekmän" 5 gånger nu, och jag tror inte på utsikterna att döpa om JFB till något annat, så...vi kanske skulle övergå till upplysning!

Nä, men det gör det ju inte lättare för lekman att förstå om dom inte har någorlunda koll på hur en elanläggning funkar och det var ju just det allt handlade om.
Det fattades ett ord va? Men handlar tråden om det? :S

Asgarvad, man kan koppla in en JFB med full funktion i ALLA elanläggningar, bara dom är utförda som dom ska vara. Är det fel i anläggningen kan man få lite jobb med att "laga" felet men det är ju en helt annan sak.

Bo.Siltberg skrev:
Jag vet inte heller. Du har skrivit "missvisande för lekmän" 5 gånger nu, och jag tror inte på utsikterna att döpa om JFB till något annat, så...vi kanske skulle övergå till upplysning!

Det fattades ett ord va? Men handlar tråden om det? :S
Nädå, det finns många lekmän som tycker sig ha koll på en elanläggning, några grundkunskaper så som att det behövs fas, nolla och jord samt vad som går till vad för att få en brytare att tända/släcka en lampa osv, dessa (inte alla) tycker sig då ha så pass stor kontroll att dom tar sig ann vad som helst i princip och drar om/nytt i sin bostad utan att ha egentlig koll på regler och krav på dimensioner, avsäkringar osv osv, bland dessa finns det ett okänt antal som tror sig att behovet av en JFB endast finns eller kan nyttjas om det är jordat ut i anläggningen, därav missvisande namn för lekman som inte vet vad jordfel är tex och det är nog ganska många. Missvisande i svenska språket men inte i andra språk så som engelska och tyska som vi fått prov på i tråden.

Jo, delvis handlar tråden om det, det ser du enklet om du tar en titt på det jag citerade ovan samt vad jag svarade och vad som sen ingår i diskitionen, alltså, TS undrade om man inte måste ha jord för att en JFB ska vara till nytta och svaren är nej samt att namnet lurar de som inte vet hur en JFB funkar...ok?

Tråden har drivit iväg en del, jag stänger.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.