Jag funderar på att förlägga EKRK nära en skorsten. Men, tål den värme? Hur varm får den bli?

70 grader. Någon värmetålig variant finns inte, inte heller någon annan installationskabel vad jag kan se då alla är PVC-isolerade.
Det måste finnas tillräcklig marginal så att värmeutvecklingen från belastningen får plats, men det är troligen inget problem i praktiken.

Värmetålig variant av "kulo" finns knappast. Kabel med PEX-isolering tål värme lite bättre. Annars finns riktiga brandtåliga kablar typ "betaflam" osv.. Men dessa känns lite överkurs i ett bostadshus :cool:

Det är en bra fråga som trådskaparen ställer. En högre omgivningstemperatur sänker strömvärdet kraftigt på en kabel. Alla svenska installationskablar är tillverkade för 70C. Alla amerikanska är för 90C. Materialet är detsamma, PVC, men för 90C kabeln har bland annat tillsatt stabiliseringsmedel till mjukgörarna i plasten.

Göran.W
Behöver man extra värmetålig kabel när man ska dra den nära skorstenen ska man kanske fundera på hur man eldar.
Jag har en el kabel dragen inne i en skorstens pipa till rökgas fläkten på taket och har inga problem alls med för hög värme.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.