11 508 läst ·
39 svar
12k läst
39 svar
Hjälp med el till spis - Jag är helt ur fas!
Innebär det att jag kan säkra upp til 25 A i skåpet om jag skulle vilja? Vad krävs för kabelarea då och är det annat som måste kontrolleras.
När jag nu byter spisen, kan jag då behålla kontakten och kabeln mellan spis och kontakt eller bör jag ordna en fast anslutning?
När jag nu byter spisen, kan jag då behålla kontakten och kabeln mellan spis och kontakt eller bör jag ordna en fast anslutning?
Tack för bra förklaring om varför 3-fas. I min lägenhet spelar det väl mindre roll för kostnaden för huvudsäkringen styrs väl av vad det sitter för huvudsäkringar nere i fastighetens el-central?mr.Ola skrev:Det finns en speciell stickpropp för spisar (ej PERILEX) utan en platt variant som skjuts in i det speciella vägguttaget från sidan, och det är mig veterligen godkänt för spisar upp till 20A. Din försäljare antog säkert att din elcentral i lägenheten var en 3-fascentral, något de vanligtvis är!
Elcentralen kan lika gärna vara e 3 fascentral även om den är enradig och då är faserna fördelade blockvis, men troligen inte då du har ett antal säkringar som inte är jämnt delbara med 3..
Fördelen med en 3-fasspis är att istället för 4 mm2 framledningskabel får nöja dig med 2,5 mm2 då förbrukningsströmmen till spisen sjunker vid samma effektuttag.
Följden blir att du då kan nöja dig med mindre huvudsäkringar från elverket som därför kostar mindre!
lägenheter har fast avgift oavsett säkringsstorlek eller fasantal, det är helt enkelt ett lägenhets-abonnemang.. så önskvärt är ju att ha så stor huvudsäkring det är möjligt så du slipper springga ner i källaren så ofta, 1-fas är aldelles utmärkt i lägenheter tycker jag, sålänge det är ordentligt med kräm så det räcker..
du kan inte byta till 25A säkring för spis-gruppen, det står på en skylt 3x4kvadrat under din säkring, vilket betyder att ledningen till spisen är för klen, den ska vara 6mm2 för 25A
men oroa dig inte, 20A räcker gott och väl för spisen.
du kan inte byta till 25A säkring för spis-gruppen, det står på en skylt 3x4kvadrat under din säkring, vilket betyder att ledningen till spisen är för klen, den ska vara 6mm2 för 25A
Okej, tack alla!
Jag har fått svar på mina frågor så jag är mer än nöjd.
Jag har fått svar på mina frågor så jag är mer än nöjd.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 216 inlägg
Om man har elmätaren och huvudsäkringar i lägenheten på 20A, är det då inte möjligt att säkra ner till 16A och därmed få en billigare avgift? Det trodde jag.electrocuted skrev:lägenheter har fast avgift oavsett säkringsstorlek eller fasantal, det är helt enkelt ett lägenhets-abonnemang.. så önskvärt är ju att ha så stor huvudsäkring det är möjligt så du slipper springga ner i källaren så ofta, 1-fas är aldelles utmärkt i lägenheter tycker jag, sålänge det är ordentligt med kräm så det räcker..
//Patrik
Det beror på huvudsäkringen vilken tariff man får betala efter, har man 20 A huvudsäkring i lägenheten får man betala för 20 A. Men det finns en "lägenhetstariff" med 16 A huvudsäkring som är billigare än en "villatariff" 16 A.
så om man har 25A enfas så gäller inte lägenhetstariffen då menar du?
jag fick berättat för mig att lägenhetstariffen gällde lägenheter, oavsett säkring.
jag fick berättat för mig att lägenhetstariffen gällde lägenheter, oavsett säkring.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Det skiljer bara 3 ggr i uttagbar effekt men samma pris??
Protte
Protte
Klicka här för att svara