Vi ska renovera köket och funderar på om det skulle vara möjligt att få trefas i lägenheten. Nu har vi enfas 25 A.
I källaren finns ett skåp med 3x35 A för varje trapphus.
Vid säkringarna finns märkningen: MK 4x10 MAX 35A.


kallare_skap.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kallare-sakring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I varje trapphus finns sex lägenheter.
I trapphuset finns en mätare och en 25 A säkring för varje lägenhet. En märkskylt säger: Samtliga lägenhetssigare EKKJ 1x10+10 Max säkring 25 A.

trapp_skap.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

trapp-sakring.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I lägenheten har vi en enradig normcental med en 20 A för spis och 4 stycken 10 A för resten.
Avståndet från skåpet i trapphuset till centralen i lägenheten är cirka 5 meter och stigaren är dragen i kabelkanal.
Fortum säger att de inte har något problem med att jag byter till trefas. Det blir samma taxa upp till 3x20 A. Mätaren byter de (utan kostnad) när elektrikern skickat in färdiganälan.
Ordföranden i föreningen säger preliminärt OK. Ska få det på papper.

Mina frågor är:
1. Kommer det bli problem att vi skjuter huvudsäkringar om vår lägenhet ligger över de 3x35 i stället för att dela 1x35 med en granne?
2. Hur löser man säkringstavlan i trapphuset som bara har plats för en säkring per lägenhet?
3. Vad kan det kosta att fixa säkringstavlan och dra upp ny stigare (vad det kostar att byta till en större cental i lägenheten har ungefärlig koll på)?
4. Kan jag boka vilken elektriker som hellst eller ska jag fråga efter någon specialkompetens?
 
O
Innan du börjar fundera så måste du få papper från ordförande.
Det ser ut som det kan bli ett dyrt kalas om en ny stigarledning måste dras fram.
 
1. Om du byter till 3-fas fördelas belastningen bättre, blir troligtvis inga problem.
2..3 Lättast är nog att utöka centralen med en till låda med ett antal 3-fasgrupper i. Blir nog inte så ruskigt dyrt, runt 3000..8000:-? Pris på ny stigare? Ingen aning, alltför många faktorer som spelar in där.
4. Vilken firma som helst som tar åt sig jobbet.
 
Min kusin bytte från en-fas till tre-fas för ca en månad sedan. Har för mig kalaset gick på ca 5000:-
 
Som tidigare sagts så måste man byta ut kabeln/RK i rör från mätartavlan till lägenheten. (detta är nog inte så svårt) Sen måste du ha en ny central i din lägenhet. Sen måste det även byggas om endel där du har mätaren (du måste ju ha 3st säkringar).

Inte så vanligt att man gör detta som ensam lägenhetsinnehavare. Oftast så tar bostadsrättsföreningen beslut om att göra om hela anläggningen till 3-fas.
 
Det som jag förundras av är att det hela ser ganska nytt ut, varför byggde man då inte trefas? eller åtminstonde förberedde för det?
Stigare borde man nog kanske klara sig på, nån får räkna på det.
Men att byta mätartavlor m,m kan ju kosta lite, men detta är nog en sak för föreningen att kolla på innan man gör nåt själv.
 
Ja, vad kan det vara? Sent 80-tal?

//Patrik
 
Rrrrr skrev:
Som tidigare sagts så måste man byta ut kabeln/RK i rör från mätartavlan till lägenheten. (detta är nog inte så svårt) Sen måste du ha en ny central i din lägenhet. Sen måste det även byggas om endel där du har mätaren (du måste ju ha 3st säkringar).

Inte så vanligt att man gör detta som ensam lägenhetsinnehavare. Oftast så tar bostadsrättsföreningen beslut om att göra om hela anläggningen till 3-fas.
Det är mest säkringstavlan vid mätaren som oroar mig. Ska kolla med föreningen om de vill vara med på ombyggnad av den.

Jag oroas även om 3x35 räcker. Nu delar två lägenheter på 1x35. Om jag byter till trefas kommer det ligga två enfaslägenheter och en tredjedel av min lägenhet på två av 35:orna.

Stigarna från mätartavlorna (6 st 1x10+10) ligger lättillgängligt i en kabelkanal på cirka 100x50 mm vertikalt genom hela trapphuset. Hoppas att det ska få plats att byta en av dem till min trefassigare.

Eyeball skrev:
Det som jag förundras av är att det hela ser ganska nytt ut, varför byggde man då inte trefas? eller åtminstonde förberedde för det?
Stigare borde man nog kanske klara sig på, nån får räkna på det.
Men att byta mätartavlor m,m kan ju kosta lite, men detta är nog en sak för föreningen att kolla på innan man gör nåt själv.
Huset är från slutet av 40-talet men all el byttes 1995. Tycker det är konstigt att man inte passade på att förbereda för trefas då. Kanske det beror på att det var hyresrätter när renoveringen gjordes.

Tack för att ni engagerar er.
 
Passa dig så inte kanalerna är asbestcement kanaler. Som var mycket vanligt på 40-talet. Kanske var därför man inte bytte stigarna när man renoverade på 90 talet.
 
Redigerat:
jeffan skrev:
Passa dig så inte kanalerna är asbestcement kanaler. Som var mycket vanligt på 40-talet. Kanske var därför man inte bytte stigarna när man renoverade på 90 talet.
Nejdå, kanalerna är i äkta vit plast och ligger utanpå väggarna i trapphuset.
 
Du kanske ska fråga föreningen varför de inte bytte till 3fas då de gjorde om hela anläggningen sist? Kanske de har nån bra anledning (förutom snålhet :))
 
Kan vara snålhet. I föreningen där jag var ordförande i början på 90-talet så renoverade vi all el i samband med stammbyte. Vid för- projekteringen så föreslogs det en ombyggnad av elsystemet till "modern" standard. I regleverket som fanns då (och fortfarande tror jag) föreskrevs det att vid ombyggnad av elen så måste man bygga om till centralt placerade elmätare i mätarrum i anslutning till trappuppgången.

Vi hade 800 lgh, uppdelade på 27 trappuppgångar. I planeringen för att bygga 27 stora mätarrum så ingick blandannat att säga upp ett antal små butiker som hyrde de enda utrymmen som var möjliga.

Vi valde en metod för stammbyte där de boende fick bo kvar under tiden. Projektledaren menade att elombyggnaden var spiken i kistam för kvarboende, lägenheterna skulle vara utan el under för lång tid för att det skulle vara försvarligt att inte evakuera.

Bara evakueringen till en tillfälligt uppbyggd barackstad skulle kostat 10 milj. dessutom nästan ytterligare 10 milj, för att bygga mätarrummen, plus det framtida hyresbortfallet för de ytorna.

Vi valde då att begränsa renoveringen till en nivå som kunde definieras som renovering och inte ombyggnad, behöll då mätrarna i lägenheterna. Föreningen hade gasspisar, före renoveringen matades husen med 7 servisledningar Vi hade 5 hus som täckte 7 kvarter, var och en med 85A huvudäkringar. Gränsen för renovering sattes vid en uppsäkring till 250A. Så det fick vi nöja oss med. Vi sparade som sagt in ca 20 milj på snålheten. hela stammbytet var från början kostnadsberäknat till ca 350 milj, efter lite prutningar i samma anda som elen så hamnade vi på 75 milj total byggkostnad (bla. kortades byggtiden ned från 6 år till ett år).
 
hempularen skrev:
Kan vara snålhet. I föreningen där jag var ordförande i början på 90-talet så renoverade vi all el i samband med stammbyte. Vid för- projekteringen så föreslogs det en ombyggnad av elsystemet till "modern" standard. I regleverket som fanns då (och fortfarande tror jag) föreskrevs det att vid ombyggnad av elen så måste man bygga om till centralt placerade elmätare i mätarrum i anslutning till trappuppgången.

Vi hade 800 lgh, uppdelade på 27 trappuppgångar. I planeringen för att bygga 27 stora mätarrum så ingick blandannat att säga upp ett antal små butiker som hyrde de enda utrymmen som var möjliga.

Vi valde en metod för stammbyte där de boende fick bo kvar under tiden. Projektledaren menade att elombyggnaden var spiken i kistam för kvarboende, lägenheterna skulle vara utan el under för lång tid för att det skulle vara försvarligt att inte evakuera.

Bara evakueringen till en tillfälligt uppbyggd barackstad skulle kostat 10 milj. dessutom nästan ytterligare 10 milj, för att bygga mätarrummen, plus det framtida hyresbortfallet för de ytorna.

Vi valde då att begränsa renoveringen till en nivå som kunde definieras som renovering och inte ombyggnad, behöll då mätrarna i lägenheterna. Föreningen hade gasspisar, före renoveringen matades husen med 7 servisledningar Vi hade 5 hus som täckte 7 kvarter, var och en med 85A huvudäkringar. Gränsen för renovering sattes vid en uppsäkring till 250A. Så det fick vi nöja oss med. Vi sparade som sagt in ca 20 milj på snålheten. hela stammbytet var från början kostnadsberäknat till ca 350 milj, efter lite prutningar i samma anda som elen så hamnade vi på 75 milj total byggkostnad (bla. kortades byggtiden ned från 6 år till ett år).
Du, pularn, det var ingen dålig bostadsrättsförening det... :wow:

//Patrik
 
Nu har dom ju redan mätarna i nåt gemensamt utrymme i trapphusen? Och varje lägenhet borde inte bli utan ström längre än att kyl/frys kan hålla kylan ifall man planerar jobbet rätt..

Men att fixa EL brukar inte vara så hög prio.. Jag har sett totalrenoveringar med stambyten osv där man inte tyckt att man behövde göra nåt åt elen.. Fastän denna bestod av gamla tjärtrådar!
 
Allt går om man vill. Men tyvärr så är inte längre någon prio på elen vid ombyggnader.

En kompis hade renovering av sin hyresrätt och han var utan ström i 9tim. En fullbetald och en lärling drog upp ny 3-fas och drog om all el i hans 3 rumare på en dag. Ny central, ledningar, uttag, strömbrytare osv...
Och då tog de 1,5 timmes lunch. ;) Som service gubbe tycker jag det är imponernaded^_^b
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.