Behöver någon som förklarar hur jag lämligast ska göra för att få bästa funktion/effekt på spisen och samtidigt till en rimlig kostnad. För ca 100 år sedan läste jag el-teknik men gubben börjar bli gammal tror jag för jag har svårt att idag förstå det här med 1-2-3 faser, jord och nolla. Läser och läser på forumet men känner mig mest som om det är jag som är nollan!

Så här ligger det till:
Bor i lägenhet med idag en spis som är på 230 V, ansluten med stickpropp och kabel med tre ledare.
4,5 kabelmeter bort sitter el-centralen, en variant från 1987 med vanliga keramiksäkringar.
Spisens har en säkring som är har blå markering och är märkt 20/500.
Det finns flera lediga platser för fler säkringar i el-centralen.

Jag vill nu skaffa en induktionsspis och nu undrar hur jag ska be elektrikern att göra. Är det dessutom så att ni får mig att förstå hur det här med 3, 4 eller 5 kablar egentligen fungerar så vore det ännu bättre. Vore skönt att känna sig mer i fas innan man ska ner i jorden ;-)

A
Tveksam kring frågan, avser man informera elektrikern hur han/hon bör utföra arbetsuppgiften..?
Di däringa brukar inte gilla sånt.....
Men visst... 3 kabel. En fas med jord. Den blå är luft. Helt ofarlig.
Den tvåfärgade är en polkagris. Gott att hålla i.
Den bruna är skit. Den ska man undvika.
4 kabel. Kan vara två fas. Troligtvis ej dock. Troligare omodern tre fas.
5 kabel är tre fas. En blå luft. En polkagris. En svart man måste hålla reda på.
Ytterligare två svarta finns. De vill man inte ha kontakt med, byt hand så går motorn åt andra hållet dock..
De som känner sig frågande ska givetvis anlita elektriker.

Alfred 54 skrev:
Tveksam kring frågan, avser man informera elektrikern hur han/hon bör utföra arbetsuppgiften..?
Di däringa brukar inte gilla sånt.....
Men visst... 3 kabel. En fas med jord. Den blå är luft. Helt ofarlig.
Den tvåfärgade är en polkagris. Gott att hålla i.
Den bruna är skit. Den ska man undvika.
4 kabel. Kan vara två fas. Troligtvis ej dock. Troligare omodern tre fas.
5 kabel är tre fas. En blå luft. En polkagris. En svart man måste hålla reda på.
Ytterligare två svarta finns. De vill man inte ha kontakt med, byt hand så går motorn åt andra hållet dock..
De som känner sig frågande ska givetvis anlita elektriker.
Blev inte klokare men jag behöver nog förtydliga.
Avser inte instruera elektrikern om hur han ska göra, bara veta vad jag ska beställa.
Angende det här med 1-fas respektive 3-fas kontra antalet ledare, så är det just här jag får så många olika besked.
Försäljaren av spisar sa att för att det ska funka med 230 V spis så behöver man ha 5 ledare. Är fem ledare alltid 3.fas? Jag har ju förklarat för honom att vi bara har 1-fas i lägenheten.
Åter till frågan, HUR ska jag göra för att få bäst resultat. Att dra upp nya stigare för 3-fas genom hela fastigheten känns orealistiskt och visst måste man väl kunna ha induktionsspis fast man bara har 1-fas i el-centralen?

A
230 V med jord är detsamma som tre kablar.
5 ledare är antingen 3 fas eller en massa olika prylar som går igång på en fas: stereo, lyse, akvarium, vinkyl.
Induktionsspis å enfas vet jag inget kring tyvärr.

Det är fullständigt omöjlig att säga något om dina möjligheter, nu har du troligen en enfasspis och induktionare går att koppla enfasigt.
En bild på din elcentral kan ge en vink om du har tillgång till trefas.

Protte

prototypen skrev:
Det är fullständigt omöjlig att säga något om dina möjligheter, nu har du troligen en enfasspis och induktionare går att koppla enfasigt.
En bild på din elcentral kan ge en vink om du har tillgång till trefas.

Protte
Okej jag förstår lite mer men innebär det att det finns induktionsspisar som klarar sig med 3 ledare? (1-fas?)

• El-central.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har förmodligen bara 1-fas till din lägenhet, och då finns det tyvärr bara ett inkopplingsalternativ ju (230V).

Det börjar klarna men jag förstår fortfarande inte varför snubben i butiken sa att elektrikern skulle dra fram 5 ledare till 230 v spisen?

Sedan undrar jag en sak. Borde det inte rent tekniskt vara en fördel att kunna ansluta spisen till två olika 1-fas säkringar, en säkring/matning som anslöts till ungsdelen och en annan säkring/matning till hälldelen? Om det är förberett så på spisar vet jag förstås inte men borde man inte med en sådan anslutning få större kapacitet på spisen? Förmodligen tänker jag fel eller så har man inget att vinna på detta men i mitt huvud så verkar det bra!

Redigerat:
A
Din spis vet jag ej.
Mången tvättmaskin finns med möjligheten. En fas eller tre fas.

standardsvaret är att om du klarat av att laga mat på den gamla spisen med 20A säkring så gör du det på den nya också..

Håller med om standardsvaret.

På bilden står det under säkring 1 "3x4" så det är max 20 A som går att dra fram till spisen.

Snubben i affären vet inte skillnaden på enfas och trefas, frågade han om du bor i lägenhet?

prototypen skrev:
Håller med om standardsvaret.

På bilden står det under säkring 1 "3x4" så det är max 20 A som går att dra fram till spisen.

Snubben i affären vet inte skillnaden på enfas och trefas, frågade han om du bor i lägenhet?
You all made my day!
Så sköönt att få höra att snubben i butiken var han som var nollan och att jag var mer i fas ;-) Han frågade inte om jag bodde i lägenhet men jag har för mig att jag sa det till honom, eftersom jag även tog upp den här diskussionen med honom också. Bättre svar här på forumet!

Tack alla och om jag fattad det rätt så är det bara att köpa en spis för 230 v och ansluta via de tre ledningar som finns, kanon!

Lite nyfiken bara på varför det finns 3-fas för överhuvudtaget om man nu inte behöver det? Vad är fördelen?
En till...
Vad i ligger logiken att det står 3x4 och det innebär max 20 A? När jag gick i plugget var 3x4 = 12. Du har säkert rätt men kan du förklara för mig, är det bonus. Är det kabelarean som är 4 mm per ledare, eller..?

Redigerat:
Snickarn gissar på att det är 3 st 4mm2 ledare , nolla, fas och jord ?

3 ledningar a 4 mm2, vid trefas kan man minska arean på ledningarna =lättare och billigare, ha mindre huvudsäkring = billigare mm.
Dom som jobbar som säljare av elmtr. har oftast mycket begränsade kunskaper om el och elinst.

Så mycket som begränsade kunskaper om el? Jag tror mera åt nollkoll hållet.

Protte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.