2 452 läst ·
21 svar
2k läst
21 svar
Hemmapulare
Sida 1 av 2
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Jo jag vet att det finns en heldel hemmapulare, glömde skriva i förra inlägget att han har ju gjort allt själv men det har varit en elektriker och kollat arbetet och godkänt det. Så jag vet inte riktigt om man kan göra så mycket mer,så d måste ju ha sett bra ut. A jag får se hur jag gör.
Pratade med min far som gjort mycket eldragning. Han sa bara, finns det ingen skador på kabel eller att dom har varit lös kablarna så är det nog inte lönt att byta dom. Mest risk kan det vara om kablarna har blivit dragna/slitna i och att det blivit någon skada på kabeln. Den kan man kolla sedan ska man nog gå igenom alla kontaktdosor och dra på alla skruvar, för att dom rallar upp med tiden. så sa han iaf.
Men jag funderade på att installera en jordfelsbrytare, men då kom jag på att fungerar inte den bara om man har jordade ledningar?
Pratade med min far som gjort mycket eldragning. Han sa bara, finns det ingen skador på kabel eller att dom har varit lös kablarna så är det nog inte lönt att byta dom. Mest risk kan det vara om kablarna har blivit dragna/slitna i och att det blivit någon skada på kabeln. Den kan man kolla sedan ska man nog gå igenom alla kontaktdosor och dra på alla skruvar, för att dom rallar upp med tiden. så sa han iaf.
Men jag funderade på att installera en jordfelsbrytare, men då kom jag på att fungerar inte den bara om man har jordade ledningar?
Moderator
· Stockholm
· 57 912 inlägg
Nej en jordfelsbrytare fungerar bra som säkerhetshöjare även om du inte har jordade uttag. Populärt beskrivet kan man säga att den fungerar genom att i varje ögonblick jämföra hur mycket ström som går in i huset med hur mycket som går ut. Om det blir skillnad så betyder det att ström går vid sidan om ledningarna, ex. genom din kropp mot något jordat. Då bryter den.
Du skriver att du hempulat en del. Om du skall installera en jordfelsbrytare så vill jag bestämt avråda från att hempula det. Det finns en hel del obehagliga fel som blir direkt livsfarliga när man installerar jordfelsbrytare. Framförallt om man inte fullt ut förstår hur det fungerar.
Du skriver att du hempulat en del. Om du skall installera en jordfelsbrytare så vill jag bestämt avråda från att hempula det. Det finns en hel del obehagliga fel som blir direkt livsfarliga när man installerar jordfelsbrytare. Framförallt om man inte fullt ut förstår hur det fungerar.
Jordfelsbrytare är ju egentligen lite missvisande namn, speciellt för lekman, det är ganska många som tror att det bara funkar i en jordad anläggning men faktum är att det är fasen/faserna och nollan endast som är inkopplade i den.
Den borde kanske heta återledningsfelbrytare 
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Som jag skrev "missvisande för lekman"!!!!!
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Jo, men så länge man inte har en hel lång förklarande mening som namn på saken så kommer väl lekmän för det mesta ändå missuppfatta hur det fungerar. :SGlufsglufs skrev:
(Och när jag skriver "lekmän" så syftar jag inte på alla duktiga hempulare som det finns här, utan på "the average" svenne)
//Patrik
Ja, jag med, därför missvisande för lekmän. Det heter ju inte eartwrongcutter på engelska texPatrik_Hed skrev:
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 959 inlägg
Menar du att Izvek inte borde ha ställt frågan och avslöjat sig som lekman, eller vad menar du egentligen?
Medlem
· Södermanlands län0
· 983 inlägg
Att skriva orden "jag funderade på att installera en jordfelsbrytare" betyder ju normalt inte per automatik att man avser att göra det själv? Det betyder väl ändå allra som oftast att man avser att anlita en elektriker på något sätt för att göra jobbet?
De allra flesta som frågar just om det här och andra mer avancerade installationsarbeten gör det väl för att det alltid är bäst att skaffa sig så mycket bakgrundsfakta som möjligt innan man ringer elfirman:
Kan man överhuvudtaget koppla in en jordfelsbrytare i ett gammalt hus som i stort sett saknar jordade kontakter?
Svaret är ju generellt ja på den frågan.
Många kanske låter bli att skaffa sig den elsäkerhet en JFB innebär i tron att det innebär ett jättejobb med nya ledningar etc på flera tiotusentals kronor.
De allra flesta som frågar just om det här och andra mer avancerade installationsarbeten gör det väl för att det alltid är bäst att skaffa sig så mycket bakgrundsfakta som möjligt innan man ringer elfirman:
Kan man överhuvudtaget koppla in en jordfelsbrytare i ett gammalt hus som i stort sett saknar jordade kontakter?
Svaret är ju generellt ja på den frågan.
Många kanske låter bli att skaffa sig den elsäkerhet en JFB innebär i tron att det innebär ett jättejobb med nya ledningar etc på flera tiotusentals kronor.
Redigerat: