D
Donald-Duck: Varför kommer jag att tänka på "The Most Useless machine" på Youtube?:) http://www.youtube.com/watch?v=Z86V_ICUCD4
8 svar · 1,8k läst
L
Ludde76: [citat] Elpatronen är blockerad, så den går aldrig in. Ventilation behöver jag inte på natten eftersom vi sover med öppet fönster.
4 svar · 1,5k läst
Y
yxis: Aha, det kan ju faktiskt vara så att Biltemarören då specifikt inte är gjorda för seriekoppling, medan Osramrören är universalrör. Intressant. Om du inte har nån som helst användning för Biltemarören så kan du ju prova att ta isär plastdelen på dels de gamla trasiga rören och dels biltemarören och se om du kan flytta över de gamla rörens glimtäntare. Antagligen inte värt
13 svar · 9,8k läst
·
Y
yxis: ... och lossa och isolera den fas som blir över är nog en bra idé, så att nästa pumpbytare inte tänker "det är ju en enfaspump", tar ur en propp, och får en stöt av den överblivna fasen...
3 svar · 4,6k läst
Y
yxis: Jag som är allmänt anti mot spottar skulle föreslå att sänka taket några centimeter och låta det nya mellantaket utgöras av en mjölkvit plexiglasskiva och sätta in lämpliga lampor i mellanrummet. Inte det svar du ville ha antagligen :)
2 svar · 1,2k läst
P
PST: [citat] Då kan man tro att det varit en polsk elektriker i farten....:P
9 svar · 2,1k läst
·
E
elmont: Även nätbolagen ersätter "skadorna" på "ytan" och återställer ytan, när sedan kabeln ligger djup nere i jorden utgör det inget "hinder" och då ska man naturligtvis inte ha nån ytterligare ersättning.
34 svar · 13,9k läst
E
elmont: Finns det överhuvud taget några "vanliga" spottar för inbyggnad som inte har GU10 sockel (alu) GZ10 (kalljuslampa) ser ju snarlik ut men passar inte i en GU10 sockel. Däremot passar en lampa för GU10 även i en sockel för GZ10.
15 svar · 5,5k läst
·
I
Iskra: Man behöver inte någon behörighet för att byta sladden på en spis, det kan han gott göra själv.
9 svar · 2,9k läst
M
Mjansson81: Någonting var fel med trasformatorn, den skall dock bytas till två mindre ändå, hoppas det fungerar! Tack för hjälpen!
9 svar · 4,9k läst
Y
yxis: http://www.konsumentverket.se/energi/Elpriskollen/ Det här är väl kanske egentligen en fråga för nån slags juridik&ekonomi-del av forumet. Jag kanske minns fel men har hört nåt om att de komersiella jämför-elpris-tjänsterna har defaultval i jämförelsen där den leverantör som ligger bra till har betalat för att defaultvalen ska vara som de är... Den avgörande punkten är om
3 svar · 1,3k läst
M
Mnor: PDF filen som finns att hämta på länken är bra guid till lantbruks installationer. http://www.lantbruketsbrandskydd.nu/lbk-parmen/5_elhandbok
11 svar · 7,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Det borde ju gå att koppla bort stolpar och bara köra en till att börja med, om det funkar koppla in nästa osv tills att PSA löser ut. //Patrik
24 svar · 17,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Fast man får väl skilja lite på sladd och sladd. Går det en SKX från en lampa i taket till ett lamputtag på väggen, eller från en vägglampa och rakt ner till ett uttag så är det väl en sak att sätta en list eller klamra. Men klamrar man lampsladd eller en skarvsladd längs en golvlist i ett rum för att få eluttag någonstans så är det en helt annan sak! För då är det en riktig
55 svar · 10,3k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Elkrafthandboken - Elkraftsystem 2 från Liber 1997. Och mitt minne svek mig med ca 50% då den reaktiva komponenten också ingår i formeln, och de ingår egentligen inte för att räkna med en viss fasvinkel utan helt enkelt för att beräkna ett närmevärde till U1 - U2 ! Så, ja, ∆U = √3 * Z * I eller ∆U = √3 * R * I duger så länge man inte behöver 5 signifikanta
19 svar · 4,7k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Ja, det har jag uppmärksammat också... de kanske inte har något annat att göra där än att sitta på forum? //Patrik
4 svar · 2,2k läst
Y
yxis: Behöver dragavlastning användas för 12V till fast installerade spot'ar? Den finns väl där mest för att tillverkarna av trafona låtsas att de säljer stickproppsanslutna prylar, fast nästan ingen stickproppansluter dem?
10 svar · 2,8k läst
A
Algen: "En av ungarna hade skruvat ur en av huvudsäkringarna och stoppat in fingret och nu luktar han bränt. Är lite rädd att lukten ska sätta sig i gardinerna. Bör jag ta ner dom och tvätta dom eller ska jag hoppas att det vädrar ur sig av sig självt". ;-) Kan meddela alla oroliga att den nya tv:n klarade sig utan skador! När det gäller barnen har min fru redan snickrat till en liten låda
12 svar · 1,8k läst
gadu^
gadu^: Haha... nä... /Janne (Skickat från min mobil)
4 svar · 1,2k läst
D
Danne031: [citat] Det finns men som Bo säger ska den klara av LED och det finns mig veterligen ingen som klarar det utan nolla. Inte PL armaturer heller för den delen.
8 svar · 3,5k läst
·
B
BigGitt: Även Kjell har en ganska hyfsat http://www.kjell.com/?item=98777&path=470000000,491020000&view=1 Men helst hade vi velat hitte en HDMI/HDMI+RCA
6 svar · 8,5k läst
D
DeuXe: Kan intyga att EXQ är mycket svårt att forma, den vill gärna böja tillbaka sig. Så kan absolut inte rekommendera denna om det skall klamras synligt då man måste hålla ett avstånd på ca 15cm, samt att iaf REKAs variant har massor med ful text på sig sen är den inte vit utan mer "nikotingul" i färgen. Men ypperlig att dra i rör osv. Har aldrig provat EXK men den sägs vara mycket mera
6 svar · 21,2k läst
P
-PC-: Kopplade som jag hade skrivit i första inlägget, och det funkade perfa, tackar! :) Fick koppla isär nollan från jordskenan, annars hade ju JFB'n löst omgående. Och så kopplade jag förbi tryck och pys-automatiken, få kolla på det nästa helg. Om allt funkar så är det bara att koppla in det åxå. Sen är en säkerhetsventil något som ska skaffas innan man kör på automatik, fattar
4 svar · 7,4k läst
B
BerraBrus: Hej igen och tack för tipset om att kolla ventiler. Vi öppnade den lilla ventilen ovanför fönstren i båda rummer och vips så var ljudet bort. Troligen har det hela att göra med mitt nyborrade hål ändå. Om jag tätar riktigt på båda sidor behöver jag troligen inte ha ventilerna öppna. Kan ju dra en del om det blir svikallt i vinte. Som sagt, tack för hjälpen.:)
8 svar · 12,9k läst
·
S
sven_snickare: :-)
4 svar · 12,3k läst
·
S
4 svar · 12,3k läst
·
Y
yxis: Aha! Jag har missat det där, sorry!
4 svar · 12,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, det är den. EQLQ finns det också, vilket är en haolgenfri EKLK. Men den används sällan, då är det EQLQ easy m.fl. som gäller. Den har EKLKs egenskaper, men är lättjobbad. Lättskalad, ingen talk, "tvinnad" biledare osv. EQLQ Easy och EXK är installationskablarna jag använder nästan uteslutande. //Patrik
3 svar · 5,8k läst
H
hempularen: Tror det är dags att stänga den här tråden nu, har drivit iväg en del.
18 svar · 4,5k läst
·
H
hempularen: Ja i princip. Men hur har du det med jordfelsbrytare i huset? En sådan ombyggnad tror jag räknas som just ombyggnad inte underhåll, och då krävs det jordefelsbrytare enl. nyare regler. Dettsutom är det allmänt bra att höja säkerheten med en jordfelsbrytare. Det går oftast att komplettera även en gammal centrla med jordflesbrytare.
1 svar · 1,2k läst
Y
yxis: Inkommande fas och utgående fas ska kopplas till P/pilar. Nollan och eventuell skyddsjord kan du skarva antingen löst "bredvid" eller på (varsin) B-anslutning. B=blind, inte ansluten till själva strömbrytaren.
3 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.