30 451 läst ·
13 svar
30k läst
13 svar
Blå fas, vit nolla?
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Hej,
Flera av de kablar som går från centralen ut till kopplingsdosor i vårt hus har färg enligt rubriken. Har det varit vanligt tidigare eller har elkillen som kopplat fått tag på ett parti blå och vit kabel billigt?
Det finns även en del gamla tyg/gummi-kablar på sina ställen, så dessa blå och vita måste vara omdragna någon gång. Huset är från -51.
Flera av de kablar som går från centralen ut till kopplingsdosor i vårt hus har färg enligt rubriken. Har det varit vanligt tidigare eller har elkillen som kopplat fått tag på ett parti blå och vit kabel billigt?
Det finns även en del gamla tyg/gummi-kablar på sina ställen, så dessa blå och vita måste vara omdragna någon gång. Huset är från -51.
Moderator
· Stockholm
· 57 965 inlägg
Jag har uppfattat det som att i FK trådarnas barndom så var det väldigt mycket vilda västern över färgsättningen. Blå började användas som nolla på 70 talet (tror jag), men det var förtfarande då lite godtyckligt från elektriker till elektriker.
I vårt hus från 30 talet är vissa trådar från en ombyggnad 59 - 60. vissa av de rören har bara 2 vita trådar i sig, i andra rör sitter det en vit och en grå tråd.
I vårt hus från 30 talet är vissa trådar från en ombyggnad 59 - 60. vissa av de rören har bara 2 vita trådar i sig, i andra rör sitter det en vit och en grå tråd.
Vart i historien passar röd=PE, svart=N, vit=fas, och grön, blå respektive gul=tändtråd in?paaalma skrev:
Mina gamla bostäder mellan 50- och 60-tal har sett ut så.
När skulle den "vilda västern" med vit/blå ha legat i tid i så fall?
Samma färg på dagens fas och nolla i gammal installation med FK kan väl bero på att installationen från början varit för 220V mellan faserna ("norsk trefas")?
(Jag känner till ett fall i Sverige där man bytte från 127/220 till 220/380 så sent som på slutet av 80-talet)
(Jag känner till ett fall i Sverige där man bytte från 127/220 till 220/380 så sent som på slutet av 80-talet)
Medlem
· Västra Götaland
· 525 inlägg
Ok, då vet jag att det inte nödvändigtvis är en total klåpare som gått lös i huset. Håller på att renovera rum för rum, och ser då till att få elen omdragen när jag har väggarna fria. Det skulle inte vara roligt att byta central idag kan jag säga, med en blandning av tre olika tidsepoker när det gäller färger. Svart/svart, Blå/vitt och röd som tändtråd ibland och jord ibland, och därtill det nya. Ser ut som en jäkla soppa i skåpet kan jag säga.
Om man ska ge sig på att byta en sån central så är det nog en bra idé att skruva loss jord+ńollskenan från den gamla, och låta de gamla skenorna hänga kvar i kablarna medan den nya centralen skruvas på plats, och sen flytta en nolla i taget och en jord i taget till skenorna i ny central...
Ja, och kommer man över ett parti så använder man de färgerna när de behövs, och köper in andra färger där andra behövs. Undantaget är väl om man är påväg att gå i konkurs imorron, men hur ofta går ett elinstallationsbolag i konkurs?
Klicka här för att svara