Hej.
Jag kan komma över en del Helvar electronic ballast EL2x36HF.
Iofs begagnade, men pris under 100:- för en EL2x36 + en EL1x36.
Ni elektriker i branchen, som hållt handen på varenda pryl som finns, är det här fina grejer?
Är rören dimbara på något vis ifall man använder dessa?
edit:
För ej invigda kan jag nämna att det är en elektronisk variant av reaktorn i lysrör.
Ni elektriker i branchen, som hållt handen på varenda pryl som finns, är det här fina grejer?
edit:
För ej invigda kan jag nämna att det är en elektronisk variant av reaktorn i lysrör.
Redigerat:
OK, så dimbara lysrör går ej att dimma med vanlig dimmer, dom måste ha separat 0-10V styrsignal?
Vad får jag för andra fördelar med sådana hära Helvar-prylar?
Inga glimtandare tydligen.
Tänder alltid direkt utan blink?
Längre livslängd på rören?
Ingen brand i drosslar?
mer ...
Vad får jag för andra fördelar med sådana hära Helvar-prylar?
Inga glimtandare tydligen.
Tänder alltid direkt utan blink?
Längre livslängd på rören?
Ingen brand i drosslar?
mer ...
Det du nämner och lite lägre förlusteffekt, samt ingen konding för faskompensering.Mikael_L skrev:
Däremot kan de vara känsliga om man har lite underligheter på elnätet (transienter odyl), men är de av nyare årsmodell är det nog bättre även med det.
Som nästan all switchad elektronik "smittar" de nätet en smula, men det märks ju för det mesta bara på mer omfattande anläggningar.
komplett armatur eller? bara ballastén?Mikael_L skrev:Hej.
edit:
ser ingen fördel med elektronisk ballast, ännu en grej som inte tål åska..
och brandrisken är nog större på dom än vanliga ballaster med säkerhetständare.
och brandrisken är nog större på dom än vanliga ballaster med säkerhetständare.
låt dom vara...
att man orkar böka med att byta till hf i en befintlig...
Men det visar ju bara att intresset finns...
att man orkar böka med att byta till hf i en befintlig...
Men det visar ju bara att intresset finns...
Vad är de för pendlade armaturer? Slakta dom inte.. du tjänar nog mer på att sälja dom på blocket eller dyl. Är dom fräscha? Billagaste sorten sådan armatur kostar ca 1000kr + moms.. sen finns de dom som kostar några tusen till..Mikael_L skrev:
Gammal tråd det här ser jag, men efter att ha öppnat upp mina akvariebelysningar somslutat funka kan jag konstatera att brandrisken med dessa elektroniska ballaster är alltför uppenbar. Det blir nog till att byta till gamla hederliga, blir väl billigare ocså kanske än att köpa nya elektrnoniska ballaster. Kan dock eventuellt laga den ena i alla fall
Tja, jag har haft många traditionella i många herrans år, och dom har aldrig krånglat, inte en enda gång. Nu har jag haft två stycken elektroniska och bägge har pajat, i bägge har elektroniken brunnit och i det ena fallet ser det ut som det var mest tur att det inte brann mer, mycket mer.