Inte riktigt säsong, men..

Till våren kommer vi att koppla in ett elstängselaggregat som kommer att driva ett uppskattningsvis 3 km långt stängsel i öppen terräng.

Tanken som slår mej nu är att det ju blir en fenomenal åskledare med mitt elnät som slutpunkt.

Någon som vet hur man på bästa sätt skyddar sig mot urladdningar som kommer in via elstängsel?

Jag har redan grov-, mellan-, och finskydd men det här känns inte riktigt bra..:( Finns det några specialskydd?

Den tror jag du ska kolla med OBO Bettermann i Helsningborg....... :)

Denna gör nytta !
askskydd-for-elaggregat.jpg
EDIT: Även för batteridrivna aggregat.

Redigerat:
Aha. Ser lite primitivt ut, men funkar nog för allt över 20 kV eller så. Resten borde väl aggregatet ta hand om, kan man hoppas..

Nja, det jag lagade i somras såg inte speciellt tåligt ut med komponenter huller om buller på ett kretskort.
Dom hade dock klarat sig! Istället var en kopparbana på kortet avbränd.

Jag har två gånger fått rejäla åskträffar staketet/aggregatet så lådan har varit full av sprängda kondensatorer men inget problem att det tagit annan elektronik i huset.

Bo.Siltberg skrev:
Denna gör nytta !
[bild]
EDIT: Även för batteridrivna aggregat.
Ser ut som en ventilavledare... Men: Är den "engångs-" eller "flergångs"? D.v.s. måste den bytas då blixten passerat?

305 skrev:
Ser ut som en ventilavledare... Men: Är den "engångs-" eller "flergångs"? D.v.s. måste den bytas då blixten passerat?
Det är ett gnistgap, dvs mycket enkelt och robust, behöver inte bytas efter åskslaget.

Vad jag vet är de effektiva för detta ändamålet eftersom stängselsidan av aggregatet redan jobbar med spänning i närheten av skyddsnivån för gapet. Det som knäcker det hela utan skyddet är överslagen in mot nätsidan eftersom blixtpulsen bryter genom även pulstrafon enkelt, eller vanlig överspänning på nätsidan pga åskan som förstör elektroniken där.

Nu verkar ju TS ha det väl förspänt med skydd på nätsidan redan, så ett gap eller flera på stängselsidan borde bli perfekt skydd, bara att se till att åtminstone ett sitter i närheten av aggregatet.

OK, nu börjar jag få lite kläm på detta. :) d^_^b

Sedan återstår frågan om man får koppla in ett stängselaggregat till en ladugård (med tanke på ev brandfara), men det får jag ta med försäkringsbolaget.

Alltid roligt med frågor som inte(?) dryftats tidigare d^_^b

Denna bild kommer från www.lantbutiken.se. Ett åskskydd är bra, men jag skulle nog inte montera det på väggen till lagårn...och jag kommer inte på något lämpligt obrännbart och icke ledande material att montera det mot.

att-tanka-pa-vid-montering-av-permanenta-elstangsel.jpg

Det är för övrigt tveksamt om ett stängselaggregat överhuvudtaget får monteras i ett brandfarligt utrymme.

Bra bild!

Misstänker att det är utvändig montering på väggen som gäller (min ladugård är byggd i kalksten).

Lite småproblematiskt det här med montering, kablar och transienter. Ska fundera en vända till på batteri och solceller som togs upp i början av tråden.

Placering av ett stängelsagg i en ladugård är vad jag vet inget problem, hos många bönder sitter aggen i anslutning till nån ladugårdsdbyggnad. Hos mor o far sitter det inne i mjölkrummet som ex.

mycke_nu skrev:
Bra bild!

Misstänker att det är utvändig montering på väggen som gäller (min ladugård är byggd i kalksten).

Lite småproblematiskt det här med montering, kablar och transienter. Ska fundera en vända till på batteri och solceller som togs upp i början av tråden.
Enligt min mening är nätanslutet agregat oslagbart, de batteridrivna jag varit i kontakt med ger för dåligt, bättre kräm i de nätanslutna.

Kom på det med att jordningen är viktig, en del agregt kan behöva rätt många jordspett för att funka bra... upp till 4 - 5 jordspett ibland.

Redigerat:
Jag borde ha gissat att du har kalkstensväggar. Men jag skulle nog ändå sätta åskskyddet på en stolpe en bit ifrån (även om vår sitter på baksidan av carporten :blushing:)

Aggregatet bör i alla fall kunna placeras på utsidan väggen. Det "fungerar" säkert att placera det i mjölkrummet också för det är väl inte brandfarligt. Även om aggregatet ger gnistor i dåliga skarvar så finns nog andra problem att ta itu med om dessa gnistor skulle vara brandfarliga. Boken elinstallationer i lantbruk säger ingenting specifikt om stängselaggerat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.