31 576 läst ·
28 svar
32k läst
28 svar
Ny spis, vilken säkring och kabelarea?
Sant att det kan vara lurigt, men man kan nog vara i stort sett säker på att man har nolla framdraget ifall det står 230V på gamla spisen. Däremot kan det vara vilket som om gamla är märkt 400V.Elkludde skrev:det kan vara lite lurigt med 400 v märkning ,det är 400 v mellan faser mellan nolla o fas 230 v
Dom allra flesta spisar ugnar o dyl jobbar mellan fas o nolla dock bara en nolla till två eller tre faser.det räcker med en nolla til flera faser när det är växelström
vilket ger 230 v till förbrukarna kopplingssemats första ex visar fas+ nolla vilket blir 230 v till förbrukare det kan kanske förekomma undantag
Mig veteligen är det såhär:
14700/(400*SQRT(3))=Ca 21A över varje fas
Jag har mätt upp så jag har 400V mellan faserna(L1, L2, L3)
Mellan neutralen och respektive fas ca 230 V, och mellan skyddsjord och respektive fas ca 230 V.
Att jag inte behöver 25A känns tämligen säkert då jag absolut inte kommer att köra 5 plattor och 2 ugnar på max
Frågan är om jag behöver 20A eller om det räcker med 16A??
Om jag läser svaren här ovan verkar de flesta tro att 16 räcker!?
Vad är det värsta som kan hända? Att säkringen löser ut? I sådana fall är det väl bara att testa och om jag skulle få problem med att säkringen löser ut så får jag väl byta upp mig till 20A samt 4mm2 kablar. Stämmer mitt resonemang?
(Huvudsäkringen är på 25A idag, har tänkt byta till 20A)
14700/(400*SQRT(3))=Ca 21A över varje fas
Jag har mätt upp så jag har 400V mellan faserna(L1, L2, L3)
Mellan neutralen och respektive fas ca 230 V, och mellan skyddsjord och respektive fas ca 230 V.
Att jag inte behöver 25A känns tämligen säkert då jag absolut inte kommer att köra 5 plattor och 2 ugnar på max
Frågan är om jag behöver 20A eller om det räcker med 16A??
Om jag läser svaren här ovan verkar de flesta tro att 16 räcker!?
Vad är det värsta som kan hända? Att säkringen löser ut? I sådana fall är det väl bara att testa och om jag skulle få problem med att säkringen löser ut så får jag väl byta upp mig till 20A samt 4mm2 kablar. Stämmer mitt resonemang?
(Huvudsäkringen är på 25A idag, har tänkt byta till 20A)
Måste du byta till 20 A och dra in 5 st 4mm2 så tror jag att du får det jobbigt om inte centralen sitter på andra sidan väggen. Ska du inte laga mer mat klarar du dig helt säkert med 16 A en induktionsspis är ju lite energieffektivare så det borde gå lite MINDRE ström än tidigare.
eldragningen är faktisk inte så klurig då jag bor i en gammal kåk med kablar i taket på undervåningen som via ett hål i golvet går upp bakom spisen
Spisen är nog energieffektivare totalt sett...men strömen måste väl vara betydligt högre under kortare tid jämfört med förut?? (Tex då man kokar upp vatten på full effekt)
kör med 3 fas 16A, de räcker. Du använder väl aldrig båda ugnarna på 250grader med grillfunktion samt alla plattor på högsta eller?
Min spishäll ligger runt 9kW och jag kör med 1fas samt 20A, det har aldrig smällt. Det blir väl runt en 39A...
Testa innan du drar om, löser säkringarna så åtgärdar du efter det..
Min spishäll ligger runt 9kW och jag kör med 1fas samt 20A, det har aldrig smällt. Det blir väl runt en 39A...
Testa innan du drar om, löser säkringarna så åtgärdar du efter det..
Redigerat:
Den "platta" som tidigare behövde förbruka en viss energi för att koka upp vattnet behöver med den nya spisen betydligt mindre energi för att koka upp samma mängd vatten på samma tid. Med samma effekt på den nya "plattan" som på den gamla, kokar vattnet mycket fortare med den nya.
Tänk såhär:
En trög propp (av gamla hederliga typen) tål dubbel belastning i en timma (och sen måste den vara i princip helt utan last för att svalna igen). Du kan alltså köra 32A på din 16A-matning i en timma, och sen måste den få vila sig.
Ledningarna ska givetvis tåla att använda de proppar som är godkända och har sålts i alla år.
Enda faran är om du verkligen gör storkok och byter proppar som går flera gånger i rad. Om man återställer överlstade automatsäkringar eller byter proppar på löpande band kan det faktiskt bli brasa. Jag har varit insyltad i festivalverksamhet förr och minns att de som la ut de provisoriska elkablarna på festivalområdet berättade att en byggcentral med 63A-matning hade börjat brinna efter att några matförsäljare återställt säkringarna för många gånger i rad...
Om du bara återställer säkring / byter propp nån enstaka gång så är det ingen större fara.
Risken att 16A-säkringarna löser ut är nog dessutom rätt låg... Som sagt, 32A under en timma, med dina 20A lär du kunna köra ett par timmar med allt på max innan säkringarna går, och då har nog middagsgästernas magar hunnit explodera av all mat
En trög propp (av gamla hederliga typen) tål dubbel belastning i en timma (och sen måste den vara i princip helt utan last för att svalna igen). Du kan alltså köra 32A på din 16A-matning i en timma, och sen måste den få vila sig.
Ledningarna ska givetvis tåla att använda de proppar som är godkända och har sålts i alla år.
Enda faran är om du verkligen gör storkok och byter proppar som går flera gånger i rad. Om man återställer överlstade automatsäkringar eller byter proppar på löpande band kan det faktiskt bli brasa. Jag har varit insyltad i festivalverksamhet förr och minns att de som la ut de provisoriska elkablarna på festivalområdet berättade att en byggcentral med 63A-matning hade börjat brinna efter att några matförsäljare återställt säkringarna för många gånger i rad...
Om du bara återställer säkring / byter propp nån enstaka gång så är det ingen större fara.
Risken att 16A-säkringarna löser ut är nog dessutom rätt låg... Som sagt, 32A under en timma, med dina 20A lär du kunna köra ett par timmar med allt på max innan säkringarna går, och då har nog middagsgästernas magar hunnit explodera av all mat
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 144 inlägg
Om det är en bra spis så står det i bruxet vad varje värmezon och ugn förbrukar. Då "vet" du hur mycket du kan köra samtidigt för att hålla sig under 11 kW totalt eller 3.6 kW per fas som 16 A säkringar ger. Det är inte bra i längden att max säkringarna. Men du troligen väldigt långt med 16 A.
Ja, om du ska räkna sådär (vilket dels krånglar till det, och dels i princip är en smula fel eftersom elementspänningen lär vara 230V) så kan du inte bara dela på tre utan sen måste du lägga ihop två av de där 12,25A du kommer fram till, fast fasvridet på rätt sätt. Krångligt++ om man inte minns gymnasiematten tillräckligt bra.gadeberg skrev:
Klicka här för att svara