1 145 läst ·
9 svar
1k läst
9 svar
Snabbkoll på husmatning
Har ett bostadshus och ett uthus byggt 73. Från en service vid gatan går det 3x10+10 markförlagd till en kopplingsdosa i bostadshuset torpargrund. Från denna dosa går det två st separata 3x10+10 till bostadshusets elcentral och den andra till uthusets elcentral via en markkulvert.
Är detta en korrekt utförd installation?
Är detta en korrekt utförd installation?
Medlem
· Västerbotten
· 3 321 inlägg
Låter helt okej men en dosa insida torpargrunden låter ju inte särskilt roligt
ja huvudmätaren sitter vid gatan med tre 16 A säkringar - därifrån draget till stora husets torpargrund dosan sitter på undergolv inte på torpargrundens vägg. Därifrån går en kabel i en stor VP till huvudcentralen och en annan försvinner in i ett kulvertrör i muren till gäststugans huvudcentral i hel källare. Det är ca 1,5 meter högt i torpargrunden.
Ni får ursäkta mina lite underliga tider ibland men jag lider av tinnitus, som just nu gör sig starkt påmind vid sänggång. Jag har dock förmånen att ha avslutat mitt riktiga arbetsliv så det gör inte så mycket. Dessutom blåser det av bara sjutton!
Ni får ursäkta mina lite underliga tider ibland men jag lider av tinnitus, som just nu gör sig starkt påmind vid sänggång. Jag har dock förmånen att ha avslutat mitt riktiga arbetsliv så det gör inte så mycket. Dessutom blåser det av bara sjutton!
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 004 inlägg
Då verkar det vara helt i sin ordning. Det skadar ju dock inte om det finns en märkning i mätarskåpet och centralerna ifall förgreningen inte är uppenbar.
Har stött på detta flera gånger nu, att mätaren sitter i ett skåp vid gatan, fast inte samma som servicesäkringarna. Varför? Kan väl vara för att det har suttit en stolpe med ett mätarskåp på o det bara byttes till ett markskåp när man bytte från luftledning, men varför då inte lika gärna flytta upp mätaren till byggnaden istället för ett troligtvis mycket dyrare mätarskåp än en billigare mätartavla.. ? Lr t.o.m med samma skåp som satt på stolpen , fast bara monterat på fasaden istället. Får inte riktigt in det i skallen ja...
Jag kollade just och det står att "Centralen matas från servis via KB1 i källare" och "Matarkabel 3x10+10". I mätarskåpet finns dock inga uppgifter.Bo.Siltberg skrev:
Tack för svar!
Före fjärravläsningen så var det väl bara bra om elbolagets folk kunde läsa av mätaren utan att behöva klampa runt i folks trädgårdar?
Inte för att jag direkt är rädd för främmande människor men de få gånger någon främling dykt upp på gården här vid stugan har jag såklart undrat vad som är på gång. Ett av de tillfällena var det elleverantörens folk som bytte till fjärravläsbar mätare. De hade inte föraviserat och orkade inte ringa på först. (Journalfilsystem på datorn FTW...)
Inte för att jag direkt är rädd för främmande människor men de få gånger någon främling dykt upp på gården här vid stugan har jag såklart undrat vad som är på gång. Ett av de tillfällena var det elleverantörens folk som bytte till fjärravläsbar mätare. De hade inte föraviserat och orkade inte ringa på först. (Journalfilsystem på datorn FTW...)
Mellan gatan och huset kan det ligga nån kabel av riktigt gammal sort, och då har nätbolaget ingen större lust att ta över ägandet av den när dom bygger nytt.DjAlbert skrev:
Tipset att märka upp vid alla kabeländar att där sitter en grendosa i torpargrunden är bra, speciellt vid felsökning.
Klicka här för att svara