Har en fråga då jag blev lite fundersam sist jag åkte förbi hemma hos föräldrarna.
Dom håller på och renoverar om hela kåken typ.. så man följer ju lite med hantverkarna gör. Vissa av dessa borde inte ens kallas för proffs:)

Men när jag byggde om mitt badrum så använde jag själv 230v gu10 spottar. IP44 klassade..
Men hos föräldrarna har dom sänkt ner taket med reglar typ kanske 30-40mm och ska placera dit 12v spottar från hide a lite. totalt 7st av klass IP20 eller var det IP21.

Duschrummet är väl ca 10kvm stort och har 2,20cm till tak.. Jag sa till dom att det där bör ni nog kolla upp. Har läst nånstans att all el i badrum skall vara minst IP44. Speciellt rätt ovanför duschdelen?

IP-klassen säger iofs "bara" om hur beröringsbara och täta kapslingar är. Jämför att du lär ha IP00 på polerna ovanpå ett 9V-batteri, men ändå finns det inga förbjud att leka med ett sånt i badkaret (även om det inte rekomenderas...)

Det är ok, om någon armatur placeras inom Område 0 (120cm från duschmunstycke) så måste den vara på max 12V AC eller 30V DC skyddad med SELV

Njaa. Enligt de senaste reglerna så är området över en viss höjd (har för mig 225cm) "oklassat" område. Dvs man kan sätta i princip vad som helst. men man skall bedömma lämpligheten.

Sedan kan halogenspottar bli ordentligt varma och kanske t.o.m explodera vid vattenbesprutning, så direkt ovan dusch rekommenderas skyddsglas (som dom flesta spottar har) och IP44.

Ja som sagt man bör tänka sig för, inte bara blint lita på föreskrifterna.

Föreskrifterna skriver också:
De ska vara lämpliga att installera för montage i området enligt tillverkarens anvisningar för användning och montering.
så det är som hempularen skriver, man måste tänka till lite själv och kolla vad tillverkaren skriver.

Byt ut till IP44 möbelspottar så till vida att det inte är typ 3 m i takhöjd.

//Patrik

är du säker på att det bara är 220 cm i takhöjd?

Det ska ju vara riktigt på ovansidan också, beroende på spottar...

tror det nya taket blir på ca 2m 27cm.. men jag har beställt 2st ip44 hide a lite till deras dusch del. Kan inte låta dom installera dessa ip20 där... skulle nog sova dåligt en stund framöver då. Kommer ihåg när man själv var ung och duschade i detta duschrum. Det bästa man visste var ju att spruta vatten upp i taket så det börja liksom droppa ner som tropisk regn:) hehe.. otroligt nog hände det aldrig nånting.

Ska även be dom fälla in 120mm djupa skyddsboxar ovanför.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.