Var inne på Ahlsells idag och letade förgäves efter en vanlig Trend Dimmer som skulle finnas i lager. Dvs till en en vänlig elektriker som såg mej irra omkring upplyste att dom där finns i glasskåpet vid kassan.

Kunde inte låta bli att fråga varför dom inte låste in Lettiklammers oxo - dom är ju ändå dyrare per ask!

Så vad är egentligen det dyraste / mest stöldbegärliga i elbranschen? Jag trodde det var koppar?!

Verkar vara standard för Ahlsell då, de står i låsta glasmontrar här i Trollhättan med =) Även bl.a. mätinstrument står inlåsta.

Jordfelsbrytare och dimmrar har grossisterna problem med så de har börjat stå i ett glasskåp vid kassorna. (Det har väl varit så i kanske 1 år, i alla fall häromkring)
På Solar här i trakterna har de mycket svinn på PM Flex easyflow+ tomslang som är den dyraste slangen som finns. Elektriker tar den, men skriver upp numret för den billiga Solar plus slangen (Pipelife, tror jag att det är).

Vi har diskuterat detta och det är helt sjukt! För vi elektriker som handlar på grossisterna känner ju alla säljare väl och de känner oss. Vi kommer in dagligen där, handlar, fikar, pratar, går på mässor osv (var julmässa med leverantörer, julbord och tipsrunda i går på en av grossisterna). Och att då gå och stjäla saker på hyllorna är ju helkonstigt! De killarna måste ju ha noll samvete!

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Jordfelsbrytare och dimmrar har grossisterna problem med så de har börjat stå i ett glasskåp vid kassorna. (Det har väl varit så i kanske 1 år, i alla fall häromkring)
På Solar här i trakterna har de mycket svinn på PM Flex easyflow+ tomslang som är den dyraste slangen som finns. Elektriker tar den, men skriver upp numret för den billiga Solar plus slangen (Pipelife, tror jag att det är).

Vi har diskuterat detta och det är helt sjukt! För vi elektriker som handlar på grossisterna känner ju alla säljare väl och de känner oss. Vi kommer in dagligen där, handlar, fikar, pratar, går på mässor osv (var julmässa med leverantörer, julbord och tipsrunda i går på en av grossisterna). Och att då gå och stjäla saker på hyllorna är ju helkonstigt! De killarna måste ju ha noll samvete!

//Patrik
Var ens stjäla när det är kunden som i sin tur betalar materialet?
Riktigt ruttet.

Här i norrland är vi alla ärliga. Så här ligger allt öppet :rolleyes:

Nä, men på Elektroskandia har jag sett att de har små pannlampor och tryckknappsdimmrar och lite instrument i ett glasskåp.

På Ahlsell har de haft problem med "gangsters" (invandrargäng) som kommer in och rycker med sig saker och springer.

Tror knappast det är så mycket "vanliga kunder" som snor saker? Är säkert vanligare att folk skriver fel, eller att personalen inte kan tyda det man skriver.

EyEr0n skrev:
Var ens stjäla när det är kunden som i sin tur betalar materialet?
Riktigt ruttet.
100% vinst på materialet? Antagligen någon egenskuttare för det finns väl knappast någon anställd som tänker på att man måste betala för materialet så mycket så att man stjäler.

//Patrik

D-trapp som reggas som kron är inte så ovanligt, men hur fan man kan få för sig sånt förstår inte jag...

Patrik_Hed skrev:
100% vinst på materialet? Antagligen någon egenskuttare för det finns väl knappast någon anställd som tänker på att man måste betala för materialet så mycket så att man stjäler.

//Patrik
Det kan säkert klia i fingrarna för många om de kommer på att de ska ha en dimmer hemma eller hos en bekant.

Hos en grossist här i Umeå sitter det en lapp med stor text på hyllplanet där impulsfjädrarna ligger: GUD SER DIG! :P Annars har jag mest sett instrument inlåsta

Lite OT. Men vet inte hur många som har tänkt på Hornbachs "antisnattningsaffisch"?

Texten är ngt. i stil med att "om du snattar så kan det mest oväntade ske" och en bild med en kostymkille som står i en bruksbalja, och någon fyller på betong från en hink.

Patrik_Hed skrev:

//Patrik
Snickare gör likdant, fyller upp släpen med 30 plywoodskivor och säger att dom tagit 20, och lastar 270cm gips och skriver ner 240.

Samma personer som jag sett göra detta har sedan blivit förbannade när dom handlat på Byggmax och vrålat ur sig att dom "inte litar på sina kunder" och har sedan aldrig mer handlat där.. (Byggmax har som policy att ALLTID räkna allt, oavsett mängd eller vem kunden är)

Och såklart så blir det ju billigare på den "riktiga bygghandeln" om man får 10-20% av allt material "gratis"

Ovanstående personer har jag sagt upp all kontakt med då jag inte vill ha något med folk att göra som har sådana brister i sin moral och proffessionalism.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.