Har ett extra "proppskåp" / lucka hemma som verkar vara riktigt gammalt under det "vanliga" proppskåpet.

Är det någon som vet vad det används för? Den innehåller endast en liten porslinspropp på 15/250.

Har ett problem med att elen i lägenheten har slagits ut på morgonen men propparna i "vanliga" skåpet har inte gått utan det verkar antingen vara en huvudpropp i fastighetsskåpet som har gått eller så misstänker jag att det är den lilla luckan på bilden som har gått.

• Propplucka.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en huvudsäkring som i sin tur grenas ut till ditt proppskåp.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Så då är det mycket möjligt att den har hoppat ut.

Vart kan man hitta sådan ålderdomliga proppar? Clasohlsson kanske?

Det ser ut som en vanlig smältsäkring, ska finnas att köpa lite varstans men clasohlson är ett säkert kort.

Sent from my Nexus S using Tapatalk

Har en sån hemma också, den går ibland. Kolla att ingen skruvat i en för klen porslinspropp, så var det hos mig och därför gick den hela tiden. Någon elektriker på forumet kanske kan säga vilken propp det skall vara med hjälp av färgen på passdelen ( ringen som sitter bakom proppen om man skruvar ur den).

Om "2,5" som står på luckan avser kabeldimension kanske en vanlig 16A porslinspropp är korrekt???

Enfasmatningar till lägenheter brukar oftast vara på 20 eller 25A. Vaktmästaren i huset borde väl kunna hjälpa dig med detta?

"Pluppen" mitt i proppen, den del man ser genom huven, har samma färg som passdelen ("botten") om de är på samma styrka. Alltså om det t.ex. är gult i hålet så väljer man en propp med gul "plupp" =25A o.s.v.

Gul = 25A
Blå = 20A
Grå = 16A (på stenåldern 15A)
Röd = 10A
Grön = 6A

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.