Har ett extra "proppskåp" / lucka hemma som verkar vara riktigt gammalt under det "vanliga" proppskåpet.
Är det någon som vet vad det används för? Den innehåller endast en liten porslinspropp på 15/250.
Har ett problem med att elen i lägenheten har slagits ut på morgonen men propparna i "vanliga" skåpet har inte gått utan det verkar antingen vara en huvudpropp i fastighetsskåpet som har gått eller så misstänker jag att det är den lilla luckan på bilden som har gått.
Är det någon som vet vad det används för? Den innehåller endast en liten porslinspropp på 15/250.
Har ett problem med att elen i lägenheten har slagits ut på morgonen men propparna i "vanliga" skåpet har inte gått utan det verkar antingen vara en huvudpropp i fastighetsskåpet som har gått eller så misstänker jag att det är den lilla luckan på bilden som har gått.
Har en sån hemma också, den går ibland. Kolla att ingen skruvat i en för klen porslinspropp, så var det hos mig och därför gick den hela tiden. Någon elektriker på forumet kanske kan säga vilken propp det skall vara med hjälp av färgen på passdelen ( ringen som sitter bakom proppen om man skruvar ur den).
Om "2,5" som står på luckan avser kabeldimension kanske en vanlig 16A porslinspropp är korrekt???
Om "2,5" som står på luckan avser kabeldimension kanske en vanlig 16A porslinspropp är korrekt???
"Pluppen" mitt i proppen, den del man ser genom huven, har samma färg som passdelen ("botten") om de är på samma styrka. Alltså om det t.ex. är gult i hålet så väljer man en propp med gul "plupp" =25A o.s.v.
Gul = 25A
Blå = 20A
Grå = 16A (på stenåldern 15A)
Röd = 10A
Grön = 6A
Gul = 25A
Blå = 20A
Grå = 16A (på stenåldern 15A)
Röd = 10A
Grön = 6A
Klicka här för att svara
