Martin_B
Tänkte på en sak vad gäller glappande nolla i en trefasgrupp. Då kan det ju som vi vet gå sönder apparater om det vill sig illa, när nollan tappas.

Men händer det inte samma sak om nollan tappas redan innan den når el-centralen?

Och om det nu gör det, hur ser det ut med ersättningsskyldighet?

Har man trefasgrupper i sin privatägda fastighet, så är man ju naturligtvis själv ansvarig om apparater brinner upp vid tappad nolla. Men i det fall nollan tappas redan innan den når el-centralen? Är det el-leverantören som får ersätta eller får man stå för det själv?
För det kan ju hända inom fastighetens gränser, alt. inne i huset, men ändå före el-centralen.

Om det händer på nätleveranörens kabel så står de för det. Men överlämningspunkten ligger väl vid huvudsäkringarna (rätta mig om jag har fel). Dvs även plomberade kopplingar ligger inom fastighetsägarens ansvarsområde, det är lite läskigt.

Det är ofta ännu farligare om det glappar före centralen, eftersom det ofta inte bara är en nolla utan en PEN-ledare. Förutom att apparater kan gå sönder av överspänning så får man också en farlig spänningsskillnad mellan allt skyddsjordat och "riktig" jord. Om elen verkar konstig så ta alltså inte i utomhuslampan, och ta inte i spis och diskbänk samtidigt eller liknande. Jordfelsbrytare eller säkringar hjälper tyvärr inte här heller...

Martin_B
Låter ju totalt livsfarligt när inte ens jordfelbrytare hjälper.
Då bör man ju egentligen se över alla inkommande ledningar, inte minst PEN, då och då för att sänka risken för att sådant händer.

Hur blir det med jordfelsbrytare och när nollan glappar på en trefasgrupp då? Slår den ifrån när det blir något galet eller är det samma sak där, att det inte hjälper?

Det hjälper inte, en JFB kollar endast att all ström som går ut kommer tillbaka via fas eller nolla och att inget försvinner till jord.

Vill man gardera sig mot fallet att PEN släpper från leverantören får man skaffa ett eget jordtag. Skall göra det själv nästa gång vi har en grävmaskin på tomten.

Man kan iofs ha ett underspänningsskydd som bryter all ström ifall spänningen "kantrar" för mycket mellan faserna, men det verkar av andra skäl rätt dumt att ha ett sånt, t.ex. att anläggningen inte startar själv efter ett strömavbrott och hela värmesystemet fryser sönder när man är på solresa i februari och det blir kort strömavbrott...

Avbrott i PEN är väl rätt ovanligt?

Inte helt ovanligt. Händer då och då att vi åker ut då de blivit glapp i gamla delbara jord/nollplintar i mätarskåp. Eller att tjälen i backen slitit ur kabeln så att PEN ledaren lossnat.

Det är väl pga riskerna med pen-brott som de nya reflerna omskyddsutjämningsjordning tillkommit och även en viss skärpning av pus

Men man ska väl inte heller överdriva risken för nollsläpp. Jag menar, man måste ju inte gå och kontrollera PEN stup i kvarten, utan har man efterdragit en gång så sitter det bra. Åtminstone om vi snackar elcentral.

//Patrik

Sitter mätarskåpet i anslutning till en dörr som används flitigt finns ju ändå risken att vibrationerna kommer att få den (sedan länge förbjudna) eventuella PEN-frånskiljarplinten att lossna för eller senare.

Att PEN "släpper" är knappast vanligt, jag har kanske upplevt det en handfull gånger och då har det alla gånger utom en varit i anslutningen mellan jordkabel och luftledning på nätsidan. Jag tror även att alla elektriker kontrollerar just PEN/jord/nolla alla gånger dom öppnar en central.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.