Hej

För ett tag sedan köpte vi ett renoveringsobjekt och det var en hel del el som var tvungen att ändras på. Vi ville byta plats på ugn/spis mm. Vi hade en elektriker här som hjälpte oss i köket och tvättstugan.

Jag är nyfiken och intresserad av el och här läst lite här på forumet och har lite frågor på hur han löste våra problem då han kändes lite flummig. Det han gjorde var att:

Köket:
Till gamla spisen fanns det framdraget 3-faser, nolla samt en jord, då vi har en ugn och en spishäll så delade han den i en dosa vid den gamla spisen och drog en fas till ugnen och två till spishällen
(På centralen står det 5x2,5 och säkringarna är på 16A)

Tvättstugan:
Där den gamla tvättmaskinen stod fanns det framdragen 3-faser, nolla och jord i en kopplingsdosa.
Då vi ville ha både tvättmaskin och tumlare så drog han två nya kablar (olika faser) från kopplingsdosan till varsin strömbrytare "modell större" och vidare till två uttag där vi nu har kopplat in tvättmaskinen i den ena och tumlaren på den andra.
(På centralen står det 5x1,5 och säkringarna är på 10A)

Är det ok som han har gjort att dela dessa 3-fas grupper på det här sättet?
Har läst här i vissa forum att man ska ha olika nollor till olika grupper, eller räknas detta som en enda grupp även om den har blivit delad innan "maskinerna"

Kanske låter flummigt av mig men jag försöker förklara så gott jag kan :-)

Delar man trefasgrupper på det sättet din elektriker gjort är det helt OK med en gemensam nolla.

Tack för snabbt svar, då kan jag sova gott i natt ;-)....
Men för nyfikenhetens skull, när kan man inte göra det?

Trefassystemet består av tre faser L1, L2 och L3 vilkas inbördes fasläge är förskjutet 120 grader.

Lite populärt kan man säga att strömmen aldrig är maximal i L1, L2 och L3 samtidigt utan vid olika tidpunkter. I ett sådant system blir belastningen på nollan aldrig högre än den maximala strömmen i EN fas, oftast lägre, eller t.o.m. noll.

Skulle man däremot ta tre ledningar där två eller tre är från samma fas (exvis 3 x L2 eller 2 x L1 + L3) blir strömmen i nollan för hög och det finns en överhängande risk för överbelastning.

Stort tack igen, då förstår jag.

Skall dock tilläggas att antingen måste det hela skyddas av en JFB eller så måste hela gruppen sitta på en gemensam dubbel eller trippel dvärgbrytare som slår av hela gruppen samtidigt!

305 skrev:
Skall dock tilläggas att antingen måste det hela skyddas av en JFB eller så måste hela gruppen sitta på en gemensam dubbel eller trippel dvärgbrytare som slår av hela gruppen samtidigt!
Ganska osannolikt i detta fallet då det lät som en äldre objekt. Då gäller väl reglerna från installations tillfället?

Mnor skrev:
Ganska osannolikt i detta fallet då det lät som en äldre objekt. Då gäller väl reglerna från installations tillfället?
njae, vid större renovering så ska JFB installeras som tar alla uttag och som jag ser det så är kök/badrum större renoveringar men det är ju iofs. öppet för tolkning.

Detta tillför för visso inget till TS.

Att bara ändra vad som tas ut från en 3fas grupp räknar inte jag som en större renovering. Kan förresten någon berätta var det går att läsa om just 3p säkringar i sådana här fall?

Mnor skrev:
Att bara ändra vad som tas ut från en 3fas grupp räknar inte jag som en större renovering. Kan förresten någon berätta var det går att läsa om just 3p säkringar i sådana här fall?
Eftersom det är tolkningsfråga vad som är större renovering så har iaf. jag tolkat det som totalkostnaden eller totalytan som renoveras, t.ex har du 6 rum + kök & WC & renoverar 4 rum eller mer alt. kök eller badrum (som var för sig kostar mer än renovering av 4 rum) så räknar jag det som större renovering, det säkra före det osäkra och i totalkostnaden så är en JFB eller 2 billigt

I fallet häll (t

• Gilla
sprlmp
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.