Hej!

Nyfiken fråga bara - jag hoppas att den inte spårar ur i en diskussion om vad man får och inte får göra om man inte är elektriker. Det brukar ju lätt bli så.

En elektriker "meggar" en installation innan den tas i drift. Dvs mäter hur mycket resistans det är mellan fas och nolla i varje grupp (?) för att på så sätt se till att det inte blivit något fel någonstans, eller att snickarmäster dragit en spik på fel ställe eller så..

Hur går det praktiskt till!?
Kopplas alla förbrukare ur och mätningen sker från proppskåpet?
Vad är gränserna - dvs hur många (få) MegaOhm tillåts mellan fas och nolla innan det anses vara "fel"?

Somsagt - nyfiken på hur det går till.

//T

Sök på forumet, vet att det finns länk till voltimum eller någon annan branschtidning där detta beskrivs mycket ingående.

Vid nyinstallation tror jag man normalt mäter varje grupp innan den kopplas in i centralen. Man mäter då vanligen mellan alla ledare eftersom det går av bara farten. Annars gör man det i centralen.

Kravet är att man ska mäta mot skyddsjord, dvs L+N mot PE. I brandfarliga utrymmen krävs dock även mätning mellan faser, inkl N.

Vanligen kopplar man loss N i centralen vid behov, lägger ihop N + alla L och mäter mot PE. Skulle man få utslag så får man koppla loss N för varje enskild grupp och mäta.

För lågspänning mäter man med 500 V vilket ska ge en resistans på minst 1 Mohm. För SELV-kretsar, eller där överspänningsskydd eller andra fast inkopplade förbrukare finns som kan ta skada, så får man mäta med 250 V där resistansen ska vara minst 0.5 Mohm.

Ursäkta om jag är Captain Obvious nu men koppla ur allt urkopplingsbart före meggning, och sånt som är fast installerat och elektroniskt är bra om det kopplas loss genom att lossa ledningar.

(Visst, korrekta burkar ska väl tåla att meggas med 500V, men det är ju onödigt att megga genom t.ex. inbyggda överspänningsskydd i apparater eller liknande)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.