Frun skulle precis tända lampan i hallen. Det small till i lampan och blev svart i den delen av huset. Gick o kollade proppskåpet och såg att jfb löst ut och att proppen nästan hade gått, "den lilla plutten hade nästan ramlat ur".
Kollade sedan glödlampan och såg att det var ett stort hål i sockeln på glödlampan och den var helt svart. Skruvade loss armaturen o kollade lite men allt såg bra ut. Satte i en ny glödis och nu funkar allt igen. Vet så klart att glödlampor går sönder ibland, men har aldrig varit med om att proppen går och att det smälter hål i sockeln på lampan. Vad kan ha hänt?

Det händer att glödlampor orsakar kortslutning när man tänder dem, så det är ingenting att oroa sig över (dvs det elektriska - att glödlampan bränner hål på sockeln är en annan sak...)
Däremot ska JFBn normalt inte lösa för detta, men den kanske är av gammal modell eller inte så stötströmssäker.

Ok. Ja allt verkar ju fungera som det ska nu iaf. Förövrigt är JFB helt ny...

Kortslutningen i lampan har kanske lyckats tända en ljusbåge som dels bränt sönder sockeln, och sedan vandrat vidare så att den gjort kontakt med jordat hölje på lampan.

Vilda spekulationer från mig.

Med hål i sockeln antar jag att du menar att det gått hål i skruvsockeln på glödlampan? Inte på lamphållaren i armaturen?

hempularen skrev:
Med hål i sockeln antar jag att du menar att det gått hål i skruvsockeln på glödlampan? Inte på lamphållaren i armaturen?
precis, armaturen är hel o fin.

En gymnasielärare berättade för länge sedan om en glödlampa som gick sönder när den brann, varvid glödtråden brände igenom glaset och gjorde ett brännmärke på bordet. Skröna?

Nja, jag har varit med om för bara någon månad sedan att en lampa över köksbordet gick sönder. Då sprängdes det loss något som kom från sockeln. Flera glödande bitar föll ned på bordet, en av dem gjorde brännmärke på en tidning som låg under lampan.

Exploderande glödlampor har jag varit med om flera gånger. Det är för övrigt pga brandrisken i samband med detta som man måste ha glaskupor på armaturer i ladugårdar och vedbodar etc.

Inga nakna glödlampor mao!

Ja, glödlampor är inte helt säkra, speciellt inte när man får kortslutning i hjärnkontoret... Tänkte mig inte riktigt för när en gammal hederlig julslinga med kulörta E14 lampor skulle felsökas häromveckan, tog ur en lampa och satte den i testsockeln i provtavlan. Pang! Där stod jag och höll i lite glasrester medans spridda rester av lampan låg på bänken och rök, men provar man en 14V-lampa med 230V får man skylla sig själv....

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.