El
andersmc: Då låter det som om någon returnerat en hel låda, och då passat på att skicka tillbaka lite skräp. Men det är som sagt dåligt av ByggHemma att inte titta i lådan innan de skickar den för andra gången.
fuselage: Jag räknade lite på fast vs rörligt för ett tag sedan. För mig, som har fjärrvärme, kom jag fram till att rörligt blir billigast. Däremot insåg jag att om man ska binda, så ska man göra det under perioden maj-jul. Priset på 1-åringen var mindre då än andra tider, speciellt jämfört med 1-åringar som tecknades på vintern. Gjorde jämförelser flera år bakåt och kunde
electrocuted: [citat] haha, fantastiskt! genomskinliga sverige i ett nötskal, hade elsäk kört lite KGB metoder så skulle nog betydligt fler prylar få försäljningsförbud, med all rätt! det finns MYCKET där ute som skulle behöva bannlysas från ovetande konsumenter.
snaggletooth: Fast det hjälper ju knappast TS, då det är armeringen i sig självt som borde ha anslutits till PUS.
Bo.Siltberg: Jo, allting går att vrida o vända. Men isolationsmäta mot den nya ledaren innan den kopplas in, och mellan L+N och skyddsjord låter inte så tidsödande.
yxis: Linda trafos själv har jag aldrig vågat mig på. För sånthär skulle det kanske vara okej, annars är jag rätt rädd för att inte få isolering å sånt bra. :)
Mazchi: Ska se om jag lyckas ta mig in i skten utan att bryta sönder allt..
lars_stefan_axelsson: Eller *en* och fixa övervakningen på annat sätt, exv. genom att be grannen kolla att ytterbelysning/lampa i fönstret lyser, eller via villalarm. Något man ändå måste ha eftersom det kan bli strömlöst av andra skäl.
Glufsglufs: Säkert bara ett vanligt missförstånd, han trodde säkert du menade att fas och jord skulle få kontakt med varanda via armaturen tex då man slår på den......så tänkte även jag när jag ögnade igenom så jag var tvungen att läsa noggrant efter att ha läst de andras svar och såg då att det var kopplat på annat vis.....
Bo.Siltberg: Praxis är 2.5 mm2 och 16 A för en trefasgrupp till spis. Men säkringen kan vara klenare om man vill skydda huvudsäkringarna. Om du även skall ha en ugn och står i färd med att dra nya kablar, så dra en separat enfasgrupp 2.5 mm2 till ugnen. Man vet aldrig om spisgruppen kommer att behöva alla tre faser i framtiden.
yxis: En kontaktor funkar i princip så att man skickar in en ganska liten ström på dess styringång och då slår den till strömmen genom en inbyggd "strömbrytare" som klarar mycket mer ström. Kontaktor är bara ett el-fikonspråk-ord för "fläskigt relä för 230/400V", ungefär.
saso: Ha ha Clas Ohlsons egna märke dög åt mig. Det gjorde tricket iallafall. Jag är nöjd :)
yxis: Fast förr delade man inte in i rum utan drog gränsen mellan "ska jordas" och "inget jordas" i avstånd i meter. Sitter det där jordade elementet t.ex. precis invid en ytterdörr (altandörr t.ex.) , så att man kan ta i det samtidigt som man står utomhus? Eller sitter det precis runt hörnet till diskbänken i köket invid eller nåt sånt? Dagens regler tillämpade på äldre hus med
Nordostpassagen: Okej Tack. Eftersom fastigheten totalrenoverades 1987 så är väl el-standarden i nivå med den tiden krav, dvs hyfsat med eluttag och jordade uttag i kök. Det får nog bli att stanna kvar vid 1-fas eftersom ledningar och kontakter är relativt "up to date". Tack för all info och råd!
yxis: "om ni skulle jorda i framtiden" var ett kreativt sätt att säga "jag hade bara jordat i bilen"... q(;^;)pq(;^;)p
DjAlbert: Uhga va invecklat det känns med alla dessa förslag, trådlöst, överlagrat, WLAN etc. etc... Nej Ja skulle ha försökt o få ut en styrkabel på nått sätt o sen ett par hederliga reläer i centralen.
DjAlbert: Hur ofta beror väl på hur ofta man köper det. ABB, Garo o Schneider har det iaf. Finns väl fler också, men brukar vara dom ja kör med. Finns ju även 2-pol i ELJO o ELKOs sortiment, fast då som strömställarsystem t.ex RS o Trend. Sist ja satte en Garo med fyra poler satt det en plastflärp över neutralpolen, och så fanns det både N o PE plint i kapslingen.
wind: Jo jag vet att den skyddar även om det inte är jordade uttag installerade (jämför strömmen mellan fas-nolla). Jag var lite otydlig där, men det jag ville få fram var att det borde installeras en JFB i detta hus för att höja säkerheten, vilket jag påpekat i flera inlägg i tråden. Hur som helst, nu har elektriken varit här och fixat VU så nu fungerar allt som det ska igen. :) Och som
gadu^: Hmmm... Vi har två synkade jolly drivare till en Eljo Trend 1-10V dimmer. Där går fasen först till dimmern och sen vidare till primärsidan på drivaren, nollan går direkt till drivaren. Trycker man på dimmern så bryts alltså strömmen till drivaren. Utöver detta går två kablar för 1-10V från drivaren till dimmerns 1-10V potentiometer.
mrfrenzy: Min favoritdetektor att koppla till inbrottslarm är GE 449-CSTE $60. Den övervakar smutsigheten och ger signal till centralen då det är dags för service genom att koppla ur balanseringsmotståndet - det fungerar med alla vanliga system och den kan fortfarande larma för brand i detta läge. Innehåller både optisk rökdetektor, värmedetektor samt siren. Den har en självdiagnos som kan
prototypen: Japp Näpp Alldeles för ofta så ramlar den avbrända trådbiten på fel ställe och gör kortslutning. Är nog inte så mycket att göra. Byt till 12 volt är ju en lösning, mera ljus, bättre verkningsgrad och transformatorn strömbegränsar isf att bränna av säkringen. Protte
patrikjepp: Man ska inte bruka våld mot döda saker;). men som sagt det löser sig alltid.
dunken: Öppnat upp o ser tråden går mellan uttagen iomed där är det 2 brytare för o tända o släcka.
Fixartanten: [citat] Både bra och dåligt. Bra för effektiv torkning, dåligt för att handdukar kan hamna på radiatorn med risk för brand.
Glufsglufs: Hur bor du, har du källare, grypgrund, tak man kan dra rör i osv osv osv.....ta kontakt med en elfirma för utan bilder eller mer specifikt är det omöjligt att ge hjälp.
yxis: Det hade gått att göra artikeln mer lättbegriplig och mer korrekt. Vad sägs t.ex. om att skriva ett stycke om att titta på märkningen på alla apparater som delar gemensam skarvsladd/grendosa och räkna ihop hur många watt de drar tillsammans, och rekommendera att man håller sig en bit under 1000W på en grendosa med okänd/omärkt kabel (och under 2000W om man är säker på att det är
Picke: Jag har ett drygt 10 m långt 50mm kabelskyddsrör mellan klädkammare och tv. I det har jag dragit 2 hdmi, 1optisk, 1nätverkskabel och 3signalkablar för fronthögtalarna. Nu är det rätt fullt i röret, men det skulle nog gå att få i nåt mer om man absolut vill. Det man får göra i så fall är att dra ut allt tillsammans med ett dragsnöre, för att sedan börja om och dra in alla kablar