Hej,
Skulle snabbt och lätt byta ut strömbrytaren till en dimmer hade jag tänkt men när jag öppnade upp strömbrytaren kändes det inte lika uppenbart längre.
Jag har 6 kablar inkopplade i strömbrytaren. 2 bruna 2 blå och 2 gulgrön. 1 av vardera färg kommer nerifrån och 1 färg av vardera går vidare uppåt till ett lamputtag. Nedanför strömbrytaren sitter ett jordat uttag med två kontakter. (se bifogat foto)
Dimmern har 4 uttag.(se bifogat foto)
Någon vänlig själ som kan beskriva för mig hur jag skall koppla in dimmern?
Tackar på förhand.
Mvh,
Anton
Skulle snabbt och lätt byta ut strömbrytaren till en dimmer hade jag tänkt men när jag öppnade upp strömbrytaren kändes det inte lika uppenbart längre.
Jag har 6 kablar inkopplade i strömbrytaren. 2 bruna 2 blå och 2 gulgrön. 1 av vardera färg kommer nerifrån och 1 färg av vardera går vidare uppåt till ett lamputtag. Nedanför strömbrytaren sitter ett jordat uttag med två kontakter. (se bifogat foto)
Dimmern har 4 uttag.(se bifogat foto)
Någon vänlig själ som kan beskriva för mig hur jag skall koppla in dimmern?
Tackar på förhand.
Mvh,
Anton
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Det är en utanpåliggande strömbrytare (ingen dosa i väggen) och då behöver du en utanpåliggande ram till dimmern.
Vet inte om det finns ramar till den där dimmern, men om du köper en kvalitétsdimmer från t.ex. ELJO eller ELKO så finns det ramar.
Vill bara påpeka att det du vill göra är ett behörighetskrävande moment och ska egentligen utföras av en behörig elektriker.
//Patrik
Vet inte om det finns ramar till den där dimmern, men om du köper en kvalitétsdimmer från t.ex. ELJO eller ELKO så finns det ramar.
Vill bara påpeka att det du vill göra är ett behörighetskrävande moment och ska egentligen utföras av en behörig elektriker.
//Patrik
Tack Patrik men ram till dimmer kompletterade jag med idag.
Mitt problem är egentligen att jag bara har fyra kopplingar in till dimmern men jag har 6 kopplingar på strömbrytaren.
På strömbrytaren tror jag att det går en fas (brun), en blå (nolla) samt en jord (gulgrön) in och att dessa sen går ut, vidare till lamputtaget i taket. Jag har funderat på om kopplingarna på strömbrytaren på bilden för blå och gulgrön bara är en "loop".
Skulle det vara rätt att koppla ihop de blå sladdarna med varandra(alltså koppla dom förbi dimmern?
Och göra likadant med gulgrön? Och att bara koppla de två bruna som fas och tändtråd? Vad tror ni?
Har jordningen och blå någon funktion i dimmern?
Mvh,
Anton
Mitt problem är egentligen att jag bara har fyra kopplingar in till dimmern men jag har 6 kopplingar på strömbrytaren.
På strömbrytaren tror jag att det går en fas (brun), en blå (nolla) samt en jord (gulgrön) in och att dessa sen går ut, vidare till lamputtaget i taket. Jag har funderat på om kopplingarna på strömbrytaren på bilden för blå och gulgrön bara är en "loop".
Skulle det vara rätt att koppla ihop de blå sladdarna med varandra(alltså koppla dom förbi dimmern?
Och göra likadant med gulgrön? Och att bara koppla de två bruna som fas och tändtråd? Vad tror ni?
Mvh,
Anton
Bara att göra som du tänkt. Dimmer i ditt fall kräver inte heller nolla, bara bruna trådarna ska du koppla dit, ena på någon av pilarna och andra på våg/pil.Anton13 skrev:På strömbrytaren tror jag att det går en fas (brun), en blå (nolla) samt en jord (gulgrön) in och att dessa sen går ut, vidare till lamputtaget i taket. Jag har funderat på om kopplingarna på strömbrytaren på bilden för blå och gulgrön bara är en "loop".
Ja , det är bara en förbikoppling för blå och gul/grön.
Helt korrekt.
Också rätt, det tror i varje fall jag.
Nej, inte i fallet du beskriver och visar på bilden.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Wavemans fjärrstyrbara dimmers kräver iofs nolla. Å andra sidan kör väl alla med Nexa nu för tiden, om de inte är sugna på att betala överpriser för något som mest säljs genom elgrossistledernaPatrik_Hed skrev:
TS har nog redan fått svar på frågan men tilläggas kan att märkningen B på originalströmbrytaren står för "Blind" och används enbart för att skarva skyddsjord respektive nolla. De har ingen funktion för brytaren utan är enbart en hjälp-kopplingsplint.
TS kan lika gärna skarva skyddsjord respektive nolla med lämplig Wago/Torix/U-båt.
TS kan lika gärna skarva skyddsjord respektive nolla med lämplig Wago/Torix/U-båt.
Har du lust att utveckla? Jag har en hel del Wavemanprylar och jag har köpt dessa på Classe. Kanske inte det allra billigaste (skräpet) men inga överpriser enligt min mening.yxis skrev:
Jag tycker Waveman känns som "rejäla" prylar med OK utseende. Har haft de flesta i drift i över fem år utan problem. Dock har jag i någon tråd här läst något om hög Stand By förbrukning.
Jag tar gärna del av andras erfarenheter/kunskaper om Waveman.
Jag kör också Waveman, men skulle valt Nexa om jag installerat nytt idag, helt enkelt eftersom det verkar finnas ett större sortiment och "alla andra" verkar välja Nexa, och det verkar inte heller finnas någon direkt fördel med Waveman över Nexa.
(Jag vet förresten inte hur det är med Nexas dimmers för infälld fast installation men Wavemans är "upp-och-ned" enligt min smak. När det är återfjädrande tryckknappar så tycker jag det är självklart att off ska sitta nedtill och on/dim ska sitta upptill. För att få så så har jag varit tvungen att montera dimmersarna så att Wavemanloggan är upp-och-ned)...
(Jag vet förresten inte hur det är med Nexas dimmers för infälld fast installation men Wavemans är "upp-och-ned" enligt min smak. När det är återfjädrande tryckknappar så tycker jag det är självklart att off ska sitta nedtill och on/dim ska sitta upptill. För att få så så har jag varit tvungen att montera dimmersarna så att Wavemanloggan är upp-och-ned)...
Håller helt med... Nu har jag dock "för mycket" prylar för att byta och så länge de funkar bra så...yxis skrev:
Håller med även här... Har ännu inte lärt mig att trycka rätt. Jag måste vara synnerligen obildbar... :Syxis skrev: