Nu är jag seg i huvudet...

Finnes: 16mm VP, FK 3x1,5 mm2 och tvättmaskin som behöver 10 A och torktumlare som går att ställa in för 10 A eller 16 A.

Sökes: Korrekt och smidig installation som inte innebär ytterligare VP och dosa.

Just nu innan bygget är klart skiftar jag helt enkelt stickpropp utifrån tvätt eller tork.

Är "rätt" lösning 4x2,5 mm2 FK i det gamla 16 mm röret, kopplingsdosa för 4x2,5 samt flerpolig brytare i centralen? Finns det "tvättmaskinsdosa" för 4x2,5? Är det ok att köra 4x2,5 fast det anges tvättmaskinsdosa max 3x2,5 eller 4x1,5? (Frågan låter ju korkad...)

Vad som skulle vara smutt vore ju ett uttag med separat brunntändning och köra en fas på varje och då slippa brytare i centralen. ...men det får man ju inteq(;^;)p Jag förstår dock inte eg problemet med att ha för många V mellan faserna i en sådan här "halvfast" installation? Hur kan man konkret klanta till det (utöver att tro att det ena uttaget är strömlöst bara för att man brutit fasen för det andra uttaget)?

Dra i en extra ledare. Kör TT på en fas och TM på den andra. 1,5mm2 räcker gott o väl om du säkrar med 10A.
(fungerar bara om du lägger säkringarna på olika faser, alltså typ L1 och L2)

Jo, det bör ju gå (och i verkligheten tror och hoppas jag) med 4x2,5 t o m. Det jag nog mest undrar över är om jag kan behålla maskinernas stickproppar på något sätt?

Ett uttag får inte ha olika faser i dom två brunnarna, även om det vore smidigt :(

En lösning är att dra en tvåfasledning till en kopplingsdosa, varifrån det går två st enfasledningar till varsitt separata uttag (som får sitta nära varandra).

Då finns heller inget behov av en tvåpolig säkring i centralen, även om det rekommenderas. Någon annan brytare behövs inte heller eftersom det är uttag och inte fast inkopplade maskiner.

Elektrikern här har gjort om nämns ovan, 2 faser och sätter 2 st enkeluttag vilket gör att det funkar toppen att använda befintlig anslutning.

1437731p.jpg

Finns det krav på Tvättmaskinsbrytare? eller går det bra med en anslutningsdosa?
Var ju väldigt vanligt förr...

Så om jag hackar ur och sätter dit ytterligare en enkeldosa dikt an så blir det ok? (Alt oestetiskt ett utanpåliggande uttag till?) Förgreningen av de två faserna behöver väl inte göras i en ytterligare kopplingsdosa ...eller?

I samma anda: Två enkel uttag i tvåfacksram är ok med varsin fas?

De skall egentligen grenas i en egen kopplingsdosa. Det viktiga är att avgrenandet måste vara oberoende av resp. uttag. Du skall alltså inte koppla nolla och jord vidare från ena uttaget till det andra. Utan använd någon form av godkänd koppling och grena av en tråd till resp. uttag.

Faran ligger i att om någon (med lägre elkunskaper) vill byta ut ett av uttagen senare så skall man inte riskera att bryta nollförbindlesen (och jord) till ena uttaget när man kopplar bort det andra.

Kom på ett ytterligare alt tills jag bygger om/färdigt badrummet; dra om 3x2,5 mm2 och köra TM och TT på samma 16A-fas. Går det så går det?!

Det är synd att belasta en fas så mycket. Dessutom kommer troligen inte en 16 A dvärg att klara båda maskinerna.
Du kan placera två uttag bredvid varandra och överkoppla från det ena till det andra om du använder en tvåpolig dvärg i centralen, förutsatt att du inte har en gammal central med smältsäkringar.

Svar 10 är inte heller godkänt.

Får inte "splitta" en 2-fas grupp i ett uttag. Som hempularn beskriver i nr 8

Instämmer inte där eftersom kravet i detta fall är en tvåpolig dvärg. Riskerna i #8 finns därmed inte, om inte den händige ägaren istället skruvar ur en av huvudsäkringarna...

Nja.... tror fortfarande att det är fel....

Då är vi oense :S
Det är ju en bedömningssak då det inte finns några specifika regler.

Men det funkar... :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.