prototypen
prototypen: Sotpartiklarna är inget unikt för el-element även vattenburna drabbas. Protte
10 svar · 5,1k läst
E
Eyeball: Stick igenom fibern ca 5mm så när du sedan målat taket eller vad du nu skall göra klipper du av fibern med en bra avbitare jämt med taket. finns avbitare som klipper precis intill.
2 svar · 2,7k läst
raveper
raveper: [citat] Eller så tar man med sig kabeln när man åker iväg med bilen.
33 svar · 20,9k läst
·
Y
yxis: Fläkten drar relativt lite ström och kan sitta på samma som uttag/belysning eller mikron ifall du har mikron på en separat säkring.
19 svar · 4,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Varför då? Alla frågar vi då och då om sånt som tagits upp tidigare. Men jag tyckte det var bättre att peka ut tråden med all dess info jämfört med att endast skicka dig länken till företaget.
3 svar · 3,6k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Jag kör också med Flukes, fast den äldre modellen utan ficklampa. Jag tycker att den är ganska så pålitlig. Brukar stämma rätt så bra när jag använder den. När man letar kopplingsdosor så kan man ofta använda pennan. Har man brutit en grupp så kan man mäta mot fasen i dosor om den indikerar eller ej, ger en bra fingervisning om den dosan ligger på den brutna gruppen. //Patrik
12 svar · 7,2k läst
P
per1981: Tack för alla svar. Nu finns det lite att studera. Tanken är för retrofit, och det är mest värmestyrning som jag tänkt använda det till. Så det är styrning av gamla el-element samt en luft-luft värmeväxlare Ska börja med att kolla på zwave
9 svar · 5,7k läst
Y
yxis: Plugga i murstocken och bli bästa vän med brandförsvaret? :P Jag tycker att det är lite märkligt att de enkla strömbrytarna ofta har dessa klämmor medan de lyxigare apparaterna såsom dimmers o.s.v. oftare saknar klämmorna. Visst, en gammal strömbrytare från 1940-talet kan man nog vilja byta ut för att den är sliten, men troligare orsaken till att man byter borde vara att man vill ha
8 svar · 8,7k läst
H
hempularen: OK jag fick en kommentar om att jag stängt tråden utan att meddela varför. Det finns i tråden en sekvens med otrevliga inlägg som vi även utdelat varning för, utöver dte så kändes det som att TS hade fått svar på sin ursprungliga fråga, ävne om det tydligen inte helt uppskattades.
33 svar · 11,7k läst
·
M
martinradbo: Attans.. så att räkna med ett nytt lagförslag till årskiftet nu är inte troligt i alla fall... snarare väldigt ooootroligt. Mitt intresse sammanfaller väl med TLovskog i att få göra allting hemma på ett lagligt sätt. Dessutom stöter jag ständigt på frågan i mitt arbete. Driver en liten firma inom främst IT och när vi är ute hos kunder för att dra data/installera datorer eller
7 svar · 2,9k läst
nsiak
nsiak: [citat] Jag har sett den i butik hos Clas Ohlson, typ såhär ser den ut fast med uttagen på längden istället: [bild] Det är mycket möjligt att den som såldes på Jula hade Euro och därför inte säljs längre, tänkte inte att en tillverkare kunde vara så "dum"...
10 svar · 5,1k läst
M
Mnor: Ahlsell bjuder kanske på den bästa frukosten i stan ;-)
7 svar · 1,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Haha Va? Nej. //Patrik
16 svar · 15,7k läst
Y
yxis: Om det är remdrift mellan motor och kompressorblock, eller om de på annat sätt går halvlätt att sära, så kanske det är läge att byta till en ny motor men behålla kompressorblocket? (Om det är remdrift så kanske du kan provköra kompressorblocket med nån fulrigg med fläktremmen på en skruttbil så får du veta om den funkar innan du köper en ny elmotor...)
5 svar · 5,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag ser ingen märkning för vad det är för typ. Då den antagligen är gammal (Merlin köptes av Schneider för 20 år sedan) så är den antagligen av typ AC, dvs den klarar inte att lösa för pulserande likströmmar som orsakas av div elektronik idag. Men den duger.
14 svar · 2,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Du ska trycka in den helt tills det klickar till, sedan kommer knappen åka ut och stanna halvvägs. Trycker man inte in den helt så fjädrar den bara ut igen. //Patrik
3 svar · 2,7k läst
W
walderama: jepp.. det är kollat den får strömimpuls via tryckknappen som är återfjädrande.. bara att reklamera då!
3 svar · 1,9k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: 2-vägssuttag med separat brunnständning har väl aldrig varit förbjudet. Men två fasta faser (olika faser) i vardera brunnen tror jag inte anses som Ok idag. William Persäter skrev så här 2005: Att ansluta två eller tre olika faser till ett flervägsuttag är i högsta grad olämpligt. Det finns inget uttryckligt förbud mot just detta i standarden eller Blå boken (allt kan ju inte stå
22 svar · 10,1k läst
M
Mäster: http://www.eldirekt.se/uttag/lamputtag/lamputtag-tak-utanpaliggande.. Dessa funkar även bra om man bara har två tåtar genom ett betongtak, och vill ha en snyggare lösning,,
11 svar · 3,7k läst
M
mortirolo: Så går det när man spontanköper något, mkt billigt dock, utan att kolla upp "funktionen". För billigt för att vara sant/användbart. Nå,man lärde väl sig något...
12 svar · 1,9k läst
vojma
vojma: [citat] Perfekt första inlägg!:rolleyes:
22 svar · 100,1k läst
mexitegel
mexitegel: Suveränt. Tack för hjälpen :)
13 svar · 2,7k läst
R
R_Strandberg: [citat] Flos och Flux är under all kritik att installera! De dyrare armaturerna satsar sina pengar på designen och plintarna känns som de är från 60talet. I de billigaste armaturerna är ingenting påkostat. Däremot medelklassen som är snygg och oftast sköna återfjädrande plintar förskönar arbetet.
15 svar · 10,5k läst
Bloink
Bloink: [citat] Är nog inte en god idé. Produkten är ränkt att användas i rumstemperatur och fungera som en säkerhet vid brand. Eftersom innehållet i röret sväller vid värme. Dessa skall användas genom brandväggar i brandceller. Hade själv dragit plica-slang och dragit i RHH. Plica-slangen är av metall och klarar -45 till +250 grader.
8 svar · 3,2k läst
K
kjellon: Ahhh, detta förklarar saken. Började tro att det kanske låg en kortis någonstans.. Tackar allra ödmjukast för denna info! K
2 svar · 1,1k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Schneider äger det mesta, men ELJO och ELKO ses ju fortfarande som rivaler typ. ABB:s uttag ser ju hemska ut. Den där ringen runt hålen ser ju skitkonstig ut. I såfall ser Äcklos uttag bättre ut. :) Gävle är ett ELJO-område, ingen använder ELKO här frivilligt. Finns en liten hylla på grossisterna mest för syns skull. Man kan ju säga att man är ganska så formad av sin omgivning....
3 svar · 1,7k läst
Enk Projektet
Enk Projektet: Låter som om det är låg oljenivå....om det är en med hydralkolvar vill säga.... :D
50 svar · 13,5k läst
E
elmont: Då är det väl bättre att använda en av dom två överkopplingsplintar som finns på brytaren. Jag skulle aldrig stoppa in någon extra plint/klämma om det inte var ett måste, det är trångt nog som det är.
53 svar · 7,6k läst
·
B
Barstar: Det var väl det jag trodde. Tack för hjälpen.
2 svar · 12,8k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Hehe Tack så mycket! //Patrik
16 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.