F
fsn: [citat] Sant. Jag kör med 3-fas kompressor så jag tänkte inte på det.
15 svar · 5,2k läst
Y
Yrrol: Ah nu hittade jag min gamla fråga. Har nu börjat använda köket och blir galen att jobba i mörker. Är det någon som råkat på en slimmad lysrörsarmatur med kåpa? -menar, kan ju dykt upp fler produkter sedan sist. (de flesta har ju synliga lysrör men jag ser kök efter kök hur smutsigt det blir, känns enklare att hålla rent med kåpa)
26 svar · 8,8k läst
mycke_nu
mycke_nu: [citat] Gjorde EXAKT så då: 1. Det blir endast en kabel 2. Man får en arbetsbrytare 3. Man slipper vägguttag/kopplingsdosor 4. Inga problem med IPXX 5. Det finns trefas framme för ev framtida behov (delad trefasgrupp) JFB har jag självklart. Allt som inte är av kategorin "portabla småapparater" ansluter jag fast närhelst det är praktiskt möjligt. Kontaktdon är ett otyg.
42 svar · 4,3k läst
Y
yxis: [citat] Nej, för länge sedan drog man tre faser och skyddsjord, och plattorna och ugnen drevs med 400V, varje platta/ugnvärmegrej kopplades till två faser. Senare bytte man till att dra fram tre faser, nolla och skyddsjord, och hade spisar där plattor och ugn drevs med 230V mellan en fas och nollan. Det finns en fara i detta, gamla installationer kan felaktigt ha ett perliexuttag fast nolla
10 svar · 18,7k läst
Göran.W
Göran.W: Som läget ser ut i dag vill jag inte ha mer än 13A i uc1 för jag har inte kollat så det värkligen är 2,5kv mm hela vägen än. Det har bott en elektriker här innan och det är mycket kaka på kaka. La ner ett antal timmar på att rensa upp i källaren som sen slutade med att jag fick ta hit en elektriker när jag kände att det övergick mina kunskaper. Elektrikern la ner 3 timmar till att
10 svar · 2,7k läst
K
kallis55: Tack för era svar!! Jo, det är absolut inget fel på fördiga baljor, men jag såg på någons hemsida att man denna hade byggt just en sån här balja.. ville bara kolla att det verkligen gick.. Men nu förstår jag att detta är en dålig lösning!! Återigen tack för svar!! =)
4 svar · 5,0k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Det brukar finnas en märkskylt på antingen sidan vid termostaten eller på baksidan. Är det på baksidan så får man haka loss elradiatorn och böja fram den så att man kan kolla bakom. Högst troligt 400V-radiatorer. Ska du anlita en elektriker för montering? Tänk på att köpa kvalité då och inte något billigt skräp från Jula eller Biltema. Uppfästningen för billigare radiatorer
4 svar · 6,2k läst
F
Fofof: Jag tackar för svar och information. Jag har tidigare varit i kontakt med Elko. Jag fick från dem intrycket att tillverkningsproblemet var från den tiden dessa såldes under namnet Lexel. Jag kanske missförstod. Jag tar ditt råd och kontaktar Elko igen. MVH
2 svar · 3,2k läst
A
AndersS: [citat] Du måste dra ut distansringen rakt och enklast är med både pekfingrar där skruvar sitter. Görs efter det att du monterat, så är det inga problem.
15 svar · 5,8k läst
oobum
oobum: [citat] Helt rätt, alldeles för många som "googlar" och sen kopplar. Kanske ska byta talesättet till "friskt googlat, hälften brunnet"? :)
8 svar · 1,8k läst
snaggletooth
snaggletooth: Och sätt en säkerhetsbrytare/huvudbrytare på inkommande till skåpet istället om ändå alla pumpar/motorer/värmare sitter på ungefär samma ställe.
8 svar · 8,6k läst
·
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag räknade lite på det i en annan tråd: http://www.byggahus.se/forum/el/177770-13a-sakring.html Map utlösningsvillkoret (kortslutning) så innebär en 13 A säkring att gruppledningen (1.5 mm²) måste vara 24 meter kortare än maxlängden för 10 A, och denna maxlängd är i storleksordningen 60 meter (betydligt kortare om man vill hålla spänningsfallet inom gränserna). Så
33 svar · 20,1k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Jag bytte en gammal diazedcentral nyligen vars enda kvarvarande syfte var att skarva en huvudledning, dessutom från TN-C till TN-S. Efter bytet sjönk förimpedansen i den efterföljande centralen med ca 0.15 Ω ! Det måste ha kommit från förbindelsen mellan N- och PE-skenan, men kanske även från PEN-ledarens anslutning som var lite "ärgad". En ny frisk plint gjorde i alla fall susen.
21 svar · 4,7k läst
electrocuted
electrocuted: [citat] har för mig att 130kv är direktjordat, så det var full kräm mellan trådarna och vattnet, och inga skydd förutom säkringarna löser ut, och dom kan ju vara på några hundra ampere, tillsammans med den spänningen blir det VÄLDIGT hög energi som frigörs!
29 svar · 20,2k läst
·
Glufsglufs
Glufsglufs: [citat] Ja, mer än så vill man väl heller inte dra den kabeln inne. Nu vet vi ju iofs inte hur långt TS vill dra och av vilken anledning men om det handlar om "sträckor" innomhus för att sen gå ute i marken så skulle jag i vilket fall ta EKLK eller liknande inne för att sen dosa av i närheten av där den ska ut och fortsätta med markkabeln. Jag tolkade TS förfrågan som så att den
9 svar · 3,2k läst
M
Mats: Var tom så att man hadde en standard per firma. Därmed finns det bara en tabell och den heter Fluke ;)
4 svar · 6,6k läst
L
LinusKukec: Jag har JFB yes. Väljer nog kron då, låter bäst. Tack
4 svar · 1,7k läst
Y
yxis: Den "bruna" är allt rätt grön :)
11 svar · 2,2k läst
snaggletooth
snaggletooth: Nej, bygeln mellan L1 och L2 måste bort, annars blir det en rejäl kortis.
1 svar · 1,3k läst
X
xl15: Motorn sitter inte på en kompressor, den är för tillfället arbetslös :-) Tack för tipset om kondning, men har redan beställt från ebay, 12 dollar inkl. frakt.
18 svar · 9,1k läst
Rikard Ågren
Rikard Ågren: Ang bilden så tror jag att det är ganska vanligt att uttaget lämnas löst bakom fläktkåpan, speciellt om det är kaklat eller en skorstensmur bakom. Jag har varit med om det flera gånger. Lata elektriker? Händiga hemmapulare?
17 svar · 6,3k läst
·
Patrik_Hed
Patrik_Hed: [citat] Tack! :) //Patrik
29 svar · 31,3k läst
·
Y
yxis: En tumregel är kanske att om det går mer än en kabel från elcentral till elpannan så kan pannan ha effektvakt.
35 svar · 4,1k läst
pink_painter
pink_painter: Tack för alla intressanta och lärorika svar. :)
15 svar · 23,4k läst
F
Fofof: F91JSW, Tack för bra svar. F91… Hmmm, Du råkar inte ha varit från IMC /Acreo i begynnelsen? Och just ja, ända sättet en kommersiell LED lampa vore farlig vore om man petade i sig den från något håll. Men det kanske är det som har hänt… Jag har å andra sidan några rätt kul 808nm pumpar i någon låda som man skulle kunna ställa till skada med men de är ju tveksamma ur
29 svar · 5,2k läst
B
Bygga igen: Tack för värdefulla synpunkter. Hälsar Björn
4 svar · 1,0k läst
G
GustafH79: Tack för hjälpen! Bastens lösning fixade problemet, dock krävdes att man gjorde fabriksåterställning innan man programmerade om det. Om man bortser från buggen i det uret jag fick så verkar det lätt att programmera. Så nu när buggen är fixad så är jag jätte nöjd med uret =) Mvh Gustaf
9 svar · 13,3k läst
FixarFarsan
FixarFarsan: [citat] Har ett gammalt blogginlägg där du ser modellen: http://fixarfarsan.blogspot.com/2010/04/los-problemet-med-andras-katter-pa.html
9 svar · 3,8k läst
S
shadowfire: [citat] ska ju vara för designen då ;) .. de där hade jag vägrat dolt i vp eller luboflex... d^_^b
28 svar · 17,6k läst
pellefant
pellefant: [citat] I antingen honan eller hanen, L och N märkning har "bytt plats", kopplat mot rätt "stift" men "stiftet" felmärkt. Funkar ju till någon kortar av kabeln som i detta fall och lägger parterna enligt märkningen i handsken.
17 svar · 3,6k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.