Kattvovven
Kattvovven: http://www.djungelapa.se/
10 svar · 1,4k läst
V
vectrex: I ärlighetens namn så hände detta vid ett tidigare tillfälle och jag har inte velat försöka igen. Att kravla ut från krypvinden (där detta är) i kompakt beckmörker, för att sen ner och slå på jordfelsbrytaren är inte allt för kul. Kan det ha med Auto-range att göra? Mätaren jag har är denna: http://www.uni-trend.com/UT532.html EDIT: Det står i instruktionsboken att impedansen
14 svar · 20,6k läst
Y
yxis: Visst är det bra att det finns regler, men reglerna bör hänga med hur folk i verkligheten agerar (i de fall folks agerande faktiskt inte ställer till problem - t.ex. den som gör hempulinstallationer som faktiskt håller lika god säkerhet som om en behörig elektriker gjort jobbet). Det är egentligen ett rätt allvarligt problem att folk slentrianmässigt bryter mot mer eller mindre
38 svar · 5,7k läst
Y
yxis: 12 eller 24 V (förutsatt att solpanelerna har lämplig anordning för att matcha batterierna) spelar kanske inte så stor roll i en liten kolonistuga. Det blir ju inte jättelånga kablar så där kan man kosta på sig grova kablar. Jag ser en klar fördel i att kunna använda färdiga grejer för 12V såsom t.ex. en bilstereo, TV eller liknande. Men visst, vissa bärbara datorer har 24V direkt
22 svar · 2,4k läst
·
Y
yxis: Kan "bör" kanske hänga ihop med de kablar där man har en jordfläta och ett gäng likfärgade (ofta svarta) ledare märkta 1,2,3,4 o.s.v., där man brukar välja 1,2,3 för faserna och 4 för nolla om det är fyra likfärgade ledare (och 2 som nolla om det är två ledare, o.s.v.)? I så fall kunde elsäkerhetsverket lämpligtvis skrivit att nollan ska vara blå om det förekommer olika
13 svar · 3,0k läst
Y
yxis: "Batteridriven: 3 V CR2032 knappcellbatteri (medföljer)" Det betyder i praktiken att när man blivit tillräckligt förbannad på trötta batterier så kan man löda in 2st 1,5V-batterier (av så stor storlek man får plats med) så slipper man det problemet i 10 år ;) Eftersom det visserligen är en lågspänningskrets men inte SELV så bor det vara "acceptabelt okej" att använda ena halvan
10 svar · 2,9k läst
Y
yxis: Antennkabel tål i allmänhet väta i form av fukt/regn, eftersom det inte lär löna sig att göra en speciell billigare i"nomhus/torr-kabel". Hur det är med att ligga nedsänkt i vatten som kan frysa till is låter jag vara osagt. En bra idé kan nog vara att försöka gräva till frostfritt djup. OBS att frostfritt djup är avsevärt djupare på platser där man skottar bort snön än där
7 svar · 3,5k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Spillbitar från snickarnas glespanel och kortla med + färdigdragen slang och det går garanterat fortare än att dra VP-rör och dra trådar efteråt. //Patrik
46 svar · 26,2k läst
·
N
Niklas_x: Grymt, precis vad jag var ute efter, tackar! (Det är inget gips, kakel direkt på putsad lättbetong, vet inte om det är något fel, för det är något sjukt poröst och sönderfaller så fort man petar på det. Har experimenterat mig fram till borrteknik och plugg som funkar.)
9 svar · 4,9k läst
A
Alanl: Okej Om man känner sig lite lat och inte orkar åka till tyskland, var i sverige får men mest watt / krona? om man vill ha ca 100 watt en normal sommardag hur mycket plats tar en sådan panel?
11 svar · 4,9k läst
Demmpa
Demmpa: [citat] Antagligen funkade inte den automatiska överföringen av mätvärdena, överföringen på den första mätaren gick (via elnätet) antagligen till en "koncentrator" i transformatorkiosken som sedan överförde värdena via GPRS till nätägaren. Vi fick problem med vår fjärravläsare av den sorten, fick den utbytt till en med egen GPRS-sändare, vårt mätarskåp hade förberätt hål
13 svar · 7,3k läst
·
E
elmont: Eller så använder man ett "instrument" som kan detektera spänning beröringsfritt typ Phasen. Lyser det så finns det spänning, lyser den inte kan man inte riktigt säkert veta :)
22 svar · 11,1k läst
J
jaso: Tack för kommentarerna och förslagen. Börjar med att posta två bilder så ska jag fundera vidare och visualisera era ideer i mitt huvud :). Första bilden är så som jag tänkt möblera just nu. Sängen har en given position i detta sovrum. Men garderoben och byrån är absolut inte huggen i sten. Andra bilden visar hur jag tänkt att två takdosor kunde sättas. Dvs man tar ut centrum i
3 svar · 3,0k läst
·
E
elmont: Men i gengäld får man väl hoppas att den som räknar på jobbet vet vad han räknar på, och som anställd ska du inte bli lidande om "kalkylatorn" räknat fel.
12 svar · 4,3k läst
Bo.Siltberg
Bo.Siltberg: Elot har ett supportforum med en hel del tips om dimensionering: http://support.elot.se/forum/belysning/ Ska det blir riktigt riktigt bra så är det en mindre vetenskap.
3 svar · 3,0k läst
Fotografen
Fotografen: Mja, kortisen har ju varit mellan stickproppen och uttaget så något har kommit i kläm där. Behöver ju inte vara fukt eller flott utan kan vara tex en liten foliebit.
13 svar · 19,4k läst
·
snaggletooth
snaggletooth: T.ex. http://www.ledshopen.se/led-trafo-konstant-12v-dc-36-w.php Men vilken stabiliserad nätadapter/trafo som helst på 12VDC / >1.25A (15W) duger. Och ledningslängden är inget du behöver bekymra dig om direkt för trafons skull.
1 svar · 2,4k läst
Patrik_Hed
Patrik_Hed: Ja, fast nu kanske du borde köra med en snyggare, bättre och BILLIGARE (du läste rätt, billigare) dosa. Detta är dosan som typ 97.999999 % av alla elektriker använder. ELJO U-56 : http://www.elonline.se/eljo-kopplingsdosor-u-56/2556-0 //Patrik
5 svar · 13,7k läst
K
Kåben: Jag har en steinel rörelsedetektor som har funktionen inbyggd. Skymningsrelä också. "Is nm 360" tror jag den heter.
3 svar · 13,6k läst
Y
yxis: Danmark har dessutom inte schuko-kontakter så det verkar särdeles dumt att åka från Sverige till Danmark för att köpa en stickpropp avsedd att användas i Sverige...
43 svar · 6,2k läst
·
P
patrikjepp: Hur ser tätningen ut på uttaget då? Ser det ut som det kan läcka in vatten i uttaget?
2 svar · 1,3k läst
Y
yxis: Bo: Tänker du på växlad fas och nolla på CEE 216? Även om CEE 216 är märkt med fas och nolla så är det okej att använda den dels i elsystem med 230V mellan två faser och dels är det okej att använda den ihop med adaptrar med schuko-hane, så därför kan man inte lita på vad som är fas och nolla. Åtminstone förr var nog vanligaste användningen av CEE 216 som intag till
17 svar · 9,5k läst
·
M
mickelinoe: Det tycker jag också ni ska göra. Kanske hyresvärden gör ett påslag för hyran av elen också? Samtidigt så tycker jag att det låter som att det ska gå mycket ström för att elvärma en polo till 36 grader. :-)
3 svar · 1,6k läst
M
mickelinoe: Ja, lampan lyser när jag sätter den i programmeringsläge. Och adresserna är också riktiga. Jag kanske får ringa till schneider i veckan och höra. Tycker det är tråkigt med felmeddelanden där det bara står att det är fel men inte vad som är fel.
2 svar · 1,0k läst
P
petersv: Man kan täta på vilken sida som helst. Målet är att hindra luft från att röra sig i röret och normalt är ett rör så tunnt att endast direkt blåst påverkar.
4 svar · 1,6k läst
M
Matthew_Hopkins: [citat] Så kan det vara. Fjärvärmen är nog en senare installation än både själva huset och den lilla säkringscentralen. En av säkringrana har dessutom en extramärkning som ser ut att vara från senare tid. Ovanför står det som sagt panna, panna, panna. Men under står det VVX och ser ut att gälla bara en av dem, inget under de andra. Jag skulle ju kunna pilla på dessa bara för att
22 svar · 28,0k läst
Y
yxis: Jag antar att du kollat hur eventuella uttag i Siemens serie ser ut?
4 svar · 1,5k läst
Y
yxis: OBS reglerna för värmetålighet...
3 svar · 2,1k läst
Mikael_L
Mikael_L: CE-märkning och LVD (lågvoltsdirektivet) m.fl för produkterna gällande direktiv är en konstruktion för att samma säkerhetsregler (och andra tillämpliga regler) ska gälla inom hela EU. Och är ett krav för att en tillverkare eller importör ska få sälja produkten inom EU. Detta ska alltså ersätta S-märkning och alla andra nationella standarder som tidigare florerat. CE-märkning är
45 svar · 6,3k läst
P
petersv: Finns röranslutningar till utanpåliggande. Bättre med plats i dem, inget fel alls att göra så.
8 svar · 13,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.