5 189 läst ·
19 svar
5k läst
19 svar
Ska kylskåp gå genom jordfelsbrytare i en lägenhet?
Sida 1 av 2
Medlem
· Stockholm
· 6 inlägg
Vi håller på och trådar om lägenheter i Sthlm o byter elcentralen till en där allt går genom en och samma jordfelsbrytare. Det känns liten dumt att matningen till kyl/frys inte är utanför JFB. Finns det något regelverk om detta? Kyl/frys i sig kan väl inte behöva gå genom JFB:n, eftersom uttaget sitter bakom kylskåpet och kylskåpet i sig är jordat?
Just eftersom det är jordat är väl en jordfelsbrytare utmärkt? Varför inte ha JFB?
Kattvovven, om uttagen är jordade eller ej har ingen betydelse när det gäller JFBs funktion. Och som svar på frågan du gör exakt som du vill med uttaget, jag kan ju nämna att det är sällsynt att en JFB löser ut utan att man märker det rätt snabbt.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Vad jag förstår finns inget undantag för kyl/frys i bostäder: http://www.byggahus.se/forum/el/167542-regeln-om-jfb-pa-alla-allman-uttag-upp-till-20-a.html
För att göra en lång historia kort - det finns ingen anledning att undanta kyl/frys. Det man ev behöver göra är att sektionera, dvs sätta en separat JFB på de riskgrupper som uttag utomhus etc.
För att göra en lång historia kort - det finns ingen anledning att undanta kyl/frys. Det man ev behöver göra är att sektionera, dvs sätta en separat JFB på de riskgrupper som uttag utomhus etc.
Medlem
· Stockholm
· 376 inlägg
I en lägenhet är dessutom risken för att något löser ut JFB betydligt mindre än i en villa (inga utebelysningar, sladdar till gräsklippare osv) så behovet av att sektionera med flera JFB anser jag är mindre.
Renoverare
· Gävleborg
· 8 220 inlägg
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 27 012 inlägg
Visst, det har haft ett fall här på forumet där avfrostningen till en kyl/frys löst JFBn, men risken för detta är nog i paritet med risken för att något helt annat i lägenheten ska lösa den.
Det ska möjligen vara om det är en stor lägenhet med ovanligt många elektroniska apparater som stationära datorer etc. Då kan det behövas två JFBer.
Det ska möjligen vara om det är en stor lägenhet med ovanligt många elektroniska apparater som stationära datorer etc. Då kan det behövas två JFBer.
Stämmer bra. Läste på närmare efter ditt inlägg. Så nu har jag lärt mig något nytt! Men förstår fortfarande inte varför man INTE vill ha JFB?elmont skrev:
En liten reflektion bara. Om jag sektionerar kyl/frys ser jag alltid till att ha med minst en belysningsgrupp också. Då märker man förhoppningsvis ett jordfel innan maten har tinat. 
Redigerat: