1 060 läst ·
4 svar
1k läst
4 svar
Smidig byrokrati
4 månader efter driftstoppet i vintras kom ett utbetalningskort på 900 kr från EON. Varför man får ett utbetalningskort när man betalar med auto-giro vet jag inte. EON har ju mitt konto registrerat. Men bra tänkte jag. När jag idag skulle lösa in dem på banken idag såg jag att "Inlöses i bank senast 2012-05-30". OK fungerade givetvis inte på banken heller. Jag ringde EON och frågade vad som händer med pengarna.
- De kommer tillbaka men det tar ca 3 månader.
Jag frågade om de då kunde skicka ut en ny utbetalning eller dra av det automatiskt på någon av mina fakturor i framtiden.
- Tyvärr går inte detta med automatik blev svaret.
Jag blev ombedd att höra av mig igen i augusti för att då reda ut hur pengarna skulle betalas tillbaka.
Inget stort problem men det kunde varit lite smidigare.
- De kommer tillbaka men det tar ca 3 månader.
Jag frågade om de då kunde skicka ut en ny utbetalning eller dra av det automatiskt på någon av mina fakturor i framtiden.
- Tyvärr går inte detta med automatik blev svaret.
Jag blev ombedd att höra av mig igen i augusti för att då reda ut hur pengarna skulle betalas tillbaka.
Inget stort problem men det kunde varit lite smidigare.
Det är samma med Telia, Trygg-Hansa och flera andra. Händer titt som tätt att vi betalar in150 kronor för mycket på en del räkningar, vet inte varför, men så är det. Och varje gång är det lika bökigt. För att få det rätt måste man själv upptäcka felet innan deras system ser det, kontakta derqas ekonomiavdelning oh be dem kreditera på nästa räkning istället för att skicka utbetalningskort. Samltiga bolag gör detta för att de anser att deras kunder vill "ha papper" på att deras pengar har blivit utbetalade, och att kunderna inte klarar sig utan pengarna tills nästa räkning kommer, utan vill ha dem så fort som möjligt.
Personligen har jag oftast dessa hundralappar och bra mycket mer därtill på kontot, så jag tar dem hellre på nästa räkning än på utbetalningskort precis som du, men det är inte värt arbetet... Däremot brukar jag tjafsa med dem så att de drar av en femtiolapp på nästa räkning för mitt bsvär, då ICA tar 50 kronor för att lösa in checken. Sedan går jag iallafall till banken och sätter in den där gratis. Haha.
Personligen har jag oftast dessa hundralappar och bra mycket mer därtill på kontot, så jag tar dem hellre på nästa räkning än på utbetalningskort precis som du, men det är inte värt arbetet... Däremot brukar jag tjafsa med dem så att de drar av en femtiolapp på nästa räkning för mitt bsvär, då ICA tar 50 kronor för att lösa in checken. Sedan går jag iallafall till banken och sätter in den där gratis. Haha.
Ja de skickar hellre utbetalningskort av den enkla anledningen att de tjänar pengar på detta! Drar de av summan de är skyldiga på fakturor så förlorar de 100% av summan de är skyldiga.
Skickar de däremot ut utbetalningskort så är det alltid en viss andel som aldrig tas ut. Speciellt om det är mindre summor och till företag.
Skickar de däremot ut utbetalningskort så är det alltid en viss andel som aldrig tas ut. Speciellt om det är mindre summor och till företag.
Klicka här för att svara