Vad gäller kopplingsdosors lock på vägg så kan man sätta tapet på dem _för sig_. Dvs tapet under locket först och tapet på locket för sig (avnänd häftgrund först tipsade en målare mig om). Locket blir lagom osynligt men ändå lätt att arbeta med.

Mikael_L
Mrlewies skrev:
Ang vad man får göra o inte osv. Jag förstår. Det finns mycket regler indeed. Om jag tar AB som jag faktiskt skall göra nu, har jag någon möjlighet att göra något själv då? Och hur går det med tjänster och gentjänster? Existerar inte det :)? Men va tusan, ett vp rör borde man väll få göra vad man vill med på fritiden :)?
Nu vet du rättsläget. Det finns inte mer att tillägga, inga kryphål finns.
Så det är helt upp till dig.

Men då det finns en del faror med el så är det ju väldigt bra om du har järnkoll, eller får hjälp av någon med järnkoll. Och ev någon slags "besiktning" efteråt. Men som sagt behöver det inte vara av någon med behörighet, utan ska vara en med järnkoll, helt enkelt.

Om du vill göra en del av installationen och låta en elektriker slutföra så bör du redan i början göra klart om detta med elektrikern i fråga. Det är inte alls säkert att någon förbarmar sig om ditt hus om du redan innan gjort hälften.
Min polare som är behörig elektriker och dessutom jävligt snäll, har gjort det mesta av installationen åt mig. Jag hade mest förberett med att sätta dosor på de flesta ställena. Ja, även det var ett lagbrott, av mig.

Men han berättade om en annan av hans kompisar, som byggde hus själv, sen ringde han och meddelade att "Nu har jag förberett allt, alla dosor och rör, så skulle du kunna komma och koppla in centralen åt mig.
Och sen när min polare kom dit hade han dragit ett VP-rör mellan varenda dosa och centralen, dvs ett gigantiskt stjärnnät.:eek:
Det kom alltså fram typ 60 rör till centralen.
Min kompis skakade på huvudet och sa att det här är så totalfel att det kan han inte göra något åt.
Sen hände det inte något mer i frågan, min elektrikerpolare vet faktiskt fortfarande inte hur det löste sig. ;)

Men ska en elektriker helt officiellt beblanda sig i en hempulad anläggning så vill dom antagligen ha lite att säga till om från början. Och många elektriker skulle totalvägra.
T.ex. min kompis svartjobbade mycket medan han var ung och yrkesman, dvs ingen egen behörighet.
Numera när han har behörighet så har jag förstått det att han helt slutat svartjobba och greja i främmande människors elanläggningar annat än rent yrkesmässigt. Men vi gamla vänner och släkt verkar ha en liten gräddfil kvar. :cool:

Mikael_L
Mrlewies skrev:
Om jag tar AB som jag faktiskt skall göra nu, har jag någon möjlighet att göra något själv då?
Då får du göra precis vad du vill, inom den spänning din behörighet gäller.

Du får greja i ditt eget hus, dina kompisars hus, ja vilket hus eller anläggning som helst.

Du får då koppla i kärnkraftverk, sjukhus, affärscentrum, turning torso, likväl som ett enda uttag i ett fritidshus, ja i den spänning du har behörighet för då.

Och tar du svart betalt eller byter tjänster så är det en fråga för skattelagstiftningen, inte el-lagen.

Det du ska göra först av allt är att hitta någon med behörighet som är villig att "hjälpa" dig, det är faktiskt betydligt mer han kan hjälpa dig med än bara behörigheten. Du kan få hjälp med att planera hela anläggningen så att den kommer att fungera bra och inte blir onödigt "tjorvig" och att det inte blir saker som glöms bort, som det oftast blir när någon "amatör" ska planera en elinstallation.
Troligtvis blir det även billigare om ett "proffs" får vara med och planera även om det kostar några kronor.
Skaffar du behörighet får du göra vilka elinstallationer du vill, men det är inte så enkelt för gemene man.
Och du får inte ens dra tommrör om du senare tänker använda dom i en starkströms anläggning.
Och utan behörighet kommer du inte att få ansluta till elnätet, anslutningsanmälan måste göras av en behörig installatör.

min tanke var faktiskt att höra med en som vet redan från början, anledningen till att jag gör ritningen nu är att jag vill fundera på var jag vill ha alla strömbrytare osv.

Mitt tillvägagångssätt hade jag tänkt ut i stil med såhär:

*jag ritar ritningen så bra jag kan, tänker igenom och ritar om den fint.
*jag hör mig för om någon är intresserad av att hjälpa mig.
*han får se min ritning och förbättra den enligt alla konstens regler. får betalt givetvis.
*han berättar för mig och visar mig hur han vill ha det
*jag gör så mycket jag kan och får för honom. Gärna rör, FK osv.
*han gör besök på plats och inspekterar och utför det jag inte kan eller får göra.
Förhoppningsvis blir vi klara och han nöjd med installationen, och kan använda mina kunskaper för att spara pengar :)

får se om nån är intresserad av det!

ps. Jag tänker i vita banor här nu!

Redigerat:
Så länge väggarna bara är enklade går det i alla fall att se rätt bra hur allt är gjort.

Dina besparingar kommer troligen att på sin höjd röra sig om någon enstaka % av totalkostnaden till priset av många timmars arbete. Det du gör på en dag gör en van elektriker på en par timmar, dessutom gör han troligen rätt första gången, hela "vägen".
Den största "vinsten" en husbyggare kan göra är att se till att det är städat och inget ligger framme, då kan hantverkarna arbeta effektivt, dom blir dessutom på gott humör vilket tveklöst bidrar till effektiviteten.

Mikael_L
Ja min elektrikerkompis slangade som sagt nästan hela nedervåning på en dag. Med fördragen slang. Men jag hade som sagt spikat dosorna innan, och alla väggar var öppna. Jag hjälpte mest till med att borra hål mata lite slang ibland.
Själva centralen är dock fortfarande okopplad, det skulle antagligen ta han ytterligare några få timmar, gissningsvis ca 3.

Själv hade jag garanterat tragglat minst 3 dagar (med alla funderingar över hur det blir bäst), kanske hela veckan.

Ni har säkerligen rätt. Går det att säga nån generell prisbild på villa, 200 kvadrat, varierande el intensitet :)?

6-700:-/m2 byggyta för en standard inst. mycket mellan tumme och pekfinger. Det beror mycket på vad man vill ha, tex LED bel drar iväg likaså spottar, vissa apparater kostar också rätt mycket det kan skilja ca 1000:- på en brytare (ELJO Renova kron vrid och ELJO Trend kron vipp)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.